سرمقاله رسالت/ آموزش و پرورش انقلابی
رسالت/ « آموزش و پرورش انقلابي » عنوان سرمقاله روزنامه رسالت به قلم محمود فرشيدي است که ميتوانيد آن را در ادامه بخوانيد: واژه انقلابي و انقلابي گري نيز همانند واژه هاي اسلام و حزب الله و ديگر واژه هايي که بار ارزشي دارند، به ويژه پس از پيروزي انقلاب اسلامي مورد هجوم و تحريف دشمنان قرار گرفته است. روشن است که همانند طلا، هر کالاي ارزشمندي سودجويان را به طمع مي اندازد تا بدل آن را بسازند. چنانکه اسلام ليبراليستي را در ترکيه و اسلام فاشيستي را توسط داعش به راه انداخته اند تا گوهر اسلام ناب ناشناخته بماند. اما پشتوانه 37 ساله انقلاب اسلامي الگويي عملي براي شفاف سازي حقيقت اين گونه واژه هاست و مردم جهان نيز هوشيارانه کسب تجربه کرده اند که سره را از ناسره تمييز دهند. در اين ميان واژه هاي انقلاب و انقلابي و انقلابي گري هم مورد تحريفات فراوان قرار گرفته است تا آنجا که گاهي هر حرکت و اقدام غيرکارشناسي و بدون برنامه، افراطي و شتاب زده، در تصور عده اي، حرکتي انقلابي تلقي مي شود يا عده اي مي کوشند انقلابي بودن را در نسل اول انقلاب و به خصوص سران نهضت اسلامي، و علي الخصوص خودشان، محدود سازند و انقلاب را ابتر از تربيت نسل هاي جوان و انقلابي قلمداد نمايند و بالطبع وقتي نيروي انقلابي تربيت نشد، استمرار حرکت انقلابي هم معنا و مفهومي نخواهد داشت. اما موضوع اين نوشتار کند و کاوي است در عرصه «تربيت»، تا با معيار انقلاب، بتوان ميان تربيت انقلابي و تربيت غير انقلابي و به تعبير روشن تر آموزش و پرورش انقلابي و آموزش و پرورش غير انقلابي تفکيک قائل شد. روشن است که مسائل و دغدغه هاي اصلي آموزش و پرورش گسترش عدالت آموزشي، رشد علمي و خلاقيت دانش آموزان، مصونيت بخشي آنان در برابر آسيب هاي اجتماعي، خود کفايي فارغ التحصيلان در عرصه معيشتي و اقتصادي، خودباوري و پايبندي به هويت ملي و تعميق ارزش هاي اعتقادي و اخلاقي است اما با نگاهي به مواضع طرفداران دو نظريه فوق الذکر، رويکردها و راهکارهاي متفاوت و بلکه متضادي براي حل مسائل آموزش و پرورش مشاهده مي شود که ذيلا به نمونه هايي اشاره مي کنيم: 1- آموزش و پرورش انقلابي ديدگاه ايجابي اين رويکرد بر چنين مواردي تاکيد دارد: • ضرورت تربيت نسل آينده بر اساس الگوي تربيتي اسلامي-ايراني • عملياتي ساختن سند تحول بنيادين • تقويت جايگاه معاونت پرورشي با توجه به مسئوليت سنگين مدرسه در عرصه تربيت • تربيت و جذب معلم، منحصرا از طريق دانشگاه فرهنگيان و با به کارگيري تجربه گرانسنگ مراکز تربيت معلم • بهره گيري از مباني نظري و نيروي انساني حوزه هاي علميه • آموزش و پرورش امر حاکميتي است و بايد زير نظر و تحت هدايت حکومت اداره شود • آموزش و پرورش توليد کننده سرمايه اجتماعي است و لذا بايد در بودجه دولت اولويت داشته باشد • رويکرد حزبي و سياسي در مديريت براي آموزش و پرورش سم است در ديدگاه سلبي آموزش و پرورش انقلابي نيز به اين دغدغه ها مي توان اشاره کرد: • اگر الگوي تربيتي بومي و ملي خويش را در مدارس حاکم نکنيم، شکاف بين نسل ها روز به روز گسترش مي يابد • انسان غربي با فرهنگ ما همخواني و تطابق ندارد • آموزش و پرورش نمي تواند در برابر هجوم و نفوذ فرهنگي غرب بي طرف بماند و نسل آينده را در مقابل امواج اينترنت و ماهواره بي پناه بگذارد • مفاسد اخلاقي در مدارس کشورهاي غربي، مسئولان اين کشورها را گرفتار ساخته است • نبايد نسل آينده کشور را در برابر حاکميت نظام سلطه جهاني منفعل تربيت کرد 2- آموزش و پرورش غير انقلابي گفتمان اصلي اين رويکرد، ادغام در آموزش و پرورش جهاني است. البته با رعايت ملاحظات لازم و حساسيت هاي فرهنگي جامعه. بنابراين ديدگاه هاي ايجابي آن را مي توان چنين برشمرد: • تربيت شهروند جهاني • بهره گيري از الگوهاي آماده کشورهاي صنعتي • گشودن دروازه آموزش و پرورش به روي سازمان هاي فرهنگي جهاني • حاکم ساختن برنامه آموزش 2030 يونسکو • امضاي تفاهم نامه با کشورهاي غربي، تبادل دانش آموز و دعوت از صاحب نظران غربي جهت آموزش معلمان • ضرورت آموزش مسائل جنسي به دانش آموزان حتي از دوران کودکي • آموزش و پرورش يک نهاد مدني است و نه يک امر حاکميتي و در نتيجه پيگيري واگذاري آموزش و پرورش و خصوصي سازي مدارس • بهره برداري حزبي سياسي از ظرفيت اجتماعي فرهنگيان در پوشش کانون هاي صنفي • استفاده از ظرفيت نشريات کمک آموزشي براي تربيت حزبي-گروهي دانش آموزان. اما برخي ديدگاه هاي سلبي آموزش و پرورش غير انقلابي عبارتند از: • آموزش و پرورش نبايد ايدئولوژيک باشد • هزينه کردن براي تربيت معلم اشتباه است • سند تحول بنيادين آرماني و غير قابل اجراست • واژه هاي جهاد و شهادت و بسيج در کتاب هاي درسي عامل خشونت در نسل آينده است • تربيت اعتقادي وظيفه خانواده ها و حوزه هاي علميه است نه آموزش و پرورش • آموزش و پرورش يک دستگاه مصرف کننده است و بايد حداقل بودجه را به آن تخصيص داد. در آستانه طلوع سي و نهمين بهار آزادي، فرهنگيان عزيز و انقلابي که سهم تاثيرگذاري در پيروزي انقلاب، دفاع مقدس و اداره کشور ايفا کرده اند و همواره شهدا و جانبازان گرانقدر خود را راهنماي خويش قرار داده اند. بازنگري در روند امور نهاد آموزش و پرورش کشور و تقويت رويکرد تربيت انقلابي را رسالت تخطي ناپذير خويش و تجديد پيماني با امام خميني، شهدا و رهبري عزيز مي دانند. با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد