سلطه اروپایی بر تجارت ماشین
فراديد/ متن پيش رو در فراديد منتشر شده و انتشار آن به معني تاييد تمام يا بخشي از آن نيست ميزان اين تجارت پرسود و خلاق نسبت به سال 2012 رشدي 1/7 درصدي را تجربه کرده در حاليکه اين بخش در مقايسه با سال 2015 معادل 7/2 درصد رشد داشته که به معني گسترش 19 ميليارد دلاري اين تجارت عظيم در طول يک سال اخير و تسريع روند خروج خطوط توليد خودروهاي مدرن از کشورهاي پيشرفته به مناطق کمتر توسعه يافته بوده است. گردش مالي صادرات خودرو در جهان در سال 2016 در حالي به 698 ميليارد دلار رسيده که بخش اعظمي از آن متعلق به آلمان و بخش زيادي از آن حاصل تلاش اقتصادهاي نوظهور مثل ترکيه، تايلند، اسلواکي و مکزيک است. در عين حال ميزان اين تجارت پرسود و خلاق نسبت به سال 2012 رشدي 1/7 درصدي را تجربه کرده در حاليکه اين بخش در مقايسه با سال 2015 معادل 7/2 درصد رشد داشته که به معني گسترش 19 ميليارد دلاري اين تجارت عظيم در طول يک سال اخير و تسريع روند خروج خطوط توليد خودروهاي مدرن از کشورهاي پيشرفته به مناطق کمتر توسعه يافته بوده است. گزارش اخير وبسايت بزرگ ترين صادرکنندگان جهان ضمن اشاره به کشورهاي برتر در اين حوزه بررسي دقيقي از چند و چون صادرات خودرو در سال 2016 ارائه کرده که در ادامه نکات مهم آن را ميخوانيد. پانزده کشور اول اين جدول بيش از 87 درصد کل صادرات خودروي جهان را که بالغ بر 600 ميليارد دلار است در اختيار دارند در حالي که 4 توليدکننده بزرگ اين صنعت يعني کره جنوبي، فرانسه، ژاپن و امريکا در سال 2016 شاهد کاهش سهم خود از اين بازار به ترتيب به ميزان 6/11، 6/9، 7/5 و 4/1 درصد بودهاند. کشورهاي اروپايي توليدکننده خودرو با داشتن سهمي بالغ بر 380 ميليارد دلار، به تنهايي بيش از 54 درصد کل صادرات خودروي جهان را در اختيار گرفتهاند. به رغم شهرت ايتاليا و فرانسه در زمينه توليد اتومبيل اين انگلستان، اسپانيا، جمهوري چک، اسلواکي و بلژيک هستند که در اين فهرست جايگاه بسيار مناسبي را به خود اختصاص داده و در سال 2016 به ترتيب 41، 38، 30، 8/18 و 5/15 ميليارد دلار خودرو به بازارهاي جهاني صادر کردهاند. کشور آلمان با داشتن 8/21 درصد از کل سهم صادرات خودرو در جهان که ميزان آن به 152 ميليارد دلار ميرسد، حدود يک پنجم کل صادرات خودروي جهان در اختيار دارد در حالي که از سال 2015 نيز نام فولکسواگن در فهرست بزرگترين خودروسازان جهان بالاتر از تويوتا، فورد و جنرالموتورز ديده ميشود. همچنين آلمان با داشتن 6 برند مشهور مرسدس بنز، فولکسواگن، آئودي، ب.ام.و، پورشه و اوپل، بيش از هر کشور ديگري به خارج از مرزهاي خود اتومبيل صادر ميکند. در عين حال ژاپن و آمريکا نيز به ترتيب با داشتن سهمي معادل 2/13 و 7/7 درصد، سالانه از محل فروش و صادرات خودرو به ساير کشورها به ترتيب چيزي در حدود 9/91 و 8/53 ميليارد دلار به دست ميآورند. به رغم تلقي عمومي راجع به فرانسه و ايتاليا که با داشتن برندهاي مشهوري نظير پژو، فيات، فراري، رنو و سيتروئن احتمالا بايد توان بالايي در زمينه صادرات خودرو داشته باشند اما اين دو کشور روي هم به اندازه کره جنوبي صادرات نميکنند. کره جنوبي که به عنوان پايگاه اصلي سه برند مشهور هيونداي، کيا و سانگ يانگ شناخته ميشود، در سال 2016 بيش از 37 ميليارد دلار صادرات داشته در حالي که فرانسه و ايتاليا به ترتيب 18 و 15 ميليارد دلار به ساير کشورهاي جهان صادر مي کنند. بدون شک مکزيک با سهم سالانه 30 ميليارد دلار، ستاره درخشان و گمنام صنعت خودرو است که بالاتر از بسياري از بزرگان صنعت خودروي جهان، توانسته لقب هشتمين قطب صادرات و توليد خودروي جهان را به خود اختصاص دهد. در عين حال مجارستان و تايلند دو کشوري هستند که در سال 2016 عملکرد حيرتانگيزي از خود نشان داده و به عنوان قطبهاي جديد خودرو، سالانه به ترتيب 6/11 و 1/11 ميليارد دلار خودرو به اقصينقاط جهان صادر کردهاند. سرعت رشد حيرتانگيز اين دو کشور در کنار اسپانيا و ايتاليا نکته ديگري است که جالب توجه است به طوري که 4 کشور مجارستان، تايلند، ايتاليا و اسپانيا به ترتيب با قرارگيري در رتبههاي 15، 14، 13 و هفتم بزرگترين صادرکنندگان خودرو در جهان، در سال 2016 از سرعت رشد بالايي به ترتيب به ميزان 117، 109، 64 و 41 درصد برخوردار بودهاند. ترکيه، هندوستان و لهستان سه کشوري هستند که با قرارگيري در رتبههاي 16، 17 و بيستم جدول بزرگترين صادرکنندگان خودرو در جهان، علاوه بر کسب سهمي بيش از يک درصدي از اين بازار بزرگ، در سال 2016 به ترتيب 4/8، 6/7 و 4/6 ميليارد دلار خودرو صادر کردهاند. جالب است که چين با وجود اينکه بزرگترين خودروساز جهان است اما به دليل تاکيد بيش از اندازه بر توسعه برندهاي بومي تنها توانسته 5 ميليارد دلار خودرو صادر کند و در رده 22ام جدول قرار گيرد. جمهوري اسلامي ايران که بنا به گزارش اويکا (انجمن جهاني صنعت خودرو) 16امين بازار بزرگ جهان به شمار ميرود، با وجود داشتن سابقه 50 ساله در صنعت خودرو در سال 2016 توانسته تنها 9/1 ميليون دلار خودرو به خارج از مرزهايش صادر که آمار بسيار اندکي است. اما با نگاهي کلي به وضعيت صادرات خودرو در جهان ميتوان به ارزش و اهميت اين حوزه پي برد. در حالي که به شکلي پيوسته توليد خودرو به قطبهاي جديد و تازه مونتاژ از آسياي جنوب شرقي تا آفريقا منتقل مي شود، آمريکا و چين به شدت در تلاشاند تا به طرق مختلف از رقابت سازندگان داخلي با شرکتهاي برتر اين حوزه جلوگيري کنند. اعتراضهاي اخير ترامپ به خودروسازان آلماني و خروج وي از اتحاديه پاسيفيک بيدليل نيست. او به شکلي عجيب اما حساب شده به آلمان و ژاپن حسادت مي کند و تلاشش را روي اين هدف گذاشته که به هر شکل ممکن بخشي از سهم آلمان را زا بازار بزرگ صادرات خودرو به سمت آمريکا منحرف کند. ترامپ ميداند که آلمان بزرگترين اقتصاد اروپا علاوه بر مازاد تجاري، سالانه تا 152 ميليارد دلار از محل صادرات خودرو که عمده آنها راهي آمريکا ميشوند، درآمد دارد و اين يعني سهمي بيش از سه برابر سهم کشور متبوعش و بيش از کل سهم ژاپن، کره جنوبي و مکزيک در تجارت خودرو. به نظر ميرسد با وجود استراتژي ترامپ در حيطه تجارت بين الملل بايد منتظر کاهش مجدد سهم آلمان از صادرات خودرو باشيم. موردي که چندان دور از ذهن نيست و درپنج سال اخير بر روند صادرات خودروهاي آلماني تاثير بسياري گذاشته است. وضع قوانين تعرفه اي در کنار ورود بازيگران جديد به صنعت مونتاژ و توليد خودرو باعث شده تا سهم آلمان از 250 ميليارد دلار در سال 2010 به کمتر از 155 ميليارد دلار در سال 2016 برسد. با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد