برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
تحلیل ها

زنده کردن خاطره بابابرقی

منبع
صبح نو
بروزرسانی
زنده کردن خاطره بابابرقی
صبح نو/ متن پيش رو در صبح نو منتشر شده و انتشار آن به معني تاييد تمام يا بخشي از آن نيست تيزر تبليغي صرفه‌جويي در مصرف برق مورد تقدير رهبر انقلاب قرار گرفته است. مديرکل روابط عمومي توانير مي‌گويد شنيدن اين خبر خستگي را از تن‌مان خارج کرد. جمعه گذشته بود که کانال تلگرامي دفتر حفظ و نشر آثار آيت‌الله خامنه‌اي، ضمن انتشار کليپي از رضايت خاطر رهبر انقلاب نوشت: «کار خوب و تاثيرگذاري بود. از قول من تقدير شود.» محصول مورد اشاره يک تيزر تبليغاتي براي دعوت به صرفه‌جويي در مصرف برق بود که مدتي است از شبکه‌هاي سيما در حال پخش است. اين تيزر با نمايش کشيدن تعدادي از نوجوانان دختر و پسر، در‌حالي‌که مشغول هم‌خواني يک سرود هستند، مردم را با نمونه‌هايي از مصاديق مصرف بهينه آشنا مي‌کند. براي آشنايي و اطلاع از و کم‌و‌کيف چگونگي ساخت اين تيزر، سراغ آقاي بيژن قاسمي مديرکل روابط عمومي شرکت توانير رفتيم. قاسمي در ابتداي گفت‌وگوي خود با «صبح‌نو» به اين مطلب اشاره مي‌کند که بعضي از دست‌اندرکاران به‌دليل وجود لوکيشن مدرسه و اينکه پخش اين تيزر در فصل تابستان و تعطيلي مدارس صورت مي‌گيرد، انتقاداتي به آن داشتند اما به تعبير قاسمي، فضاي اين کار نمادين است و ارتباطي با فصل تعطيلي مدارس ندارد. چرا که به گونه‌اي نمادين، بزرگسالان هم مخاطب اين تيزر محسوب مي‌شوند. کار مشترک توانير و شبکه سه سيما آقاي مديرکل در بخش ديگري از گفت‌وگوي خود اعلام مي‌کند که اين کار، محصول مشترک روابط عمومي توانير و شبکه سوم سيماست: «زحمت اتاق فکر اين تيزر در شبکه سوم سيما و همکاران خوش‌فکر اين شبکه بود که با ما همکاري کردند. با هم نشستيم و روي ايده کار کرديم و در نهايت خروجي آن به اين حالتي رسيد که شما در تيزر مي‌بينيد.» او در ادامه تأکيد مي‌کند که اين اصل را هميشه در اتاق فکر مد نظر داشته‌اند که در حال توليد محصول فرهنگي براي مخاطبانيِ بالاتر از خود هستند: «به مردم نگاه از بالا به پايين نداشتيم. نکته بعدي مورد اهميت هم اينکه کاري را به مردم ارائه دهيم که در جمع خودمان و خانواده‌مان بتوانيم آن را ببينيم و تحمل کنيم.» از قاسمي در مورد بازخورد فعاليت‌هاي توانير پرسيديم: «سازمان صداوسيما و مسوولان آن بارها عنوان کرده‌اند که کارها و محصولات توانير از فاخرترين آثاري است که در حوزه فرهنگ‌سازي در بخش‌هاي مختلف صداوسيما پخش مي‌شود. البته اشاره به اين تيزر خاص نشده است اما در مجموعه اين مطلب را بارها به ما انتقال داده‌اند. حتي بعضاً خود آقاي علي‎عسگري شخصاً اين مطلب را به وزير نيرو اعلام کرده‌اند که بهترين و فاخرترين کارهاي ما در اين حوزه‌ها، در حوزه صنعت برق ساخته شده است.» از بابابرقي چه خبر؟! از آقاي مديرکل حال بابابرقي را مي‌‎پرسيم. کاراکتري که در سال‌هاي دور از شخصيت‌هاي محبوب تلويزيوني بود و مردم را به صرفه‌جويي در مصرف برق دعوت مي‌کرد: «روي کاراکتر بابابرقي هم خيلي بحث شد. چند وقت قبل هم مجدداً يک بررسي جدي روي اين کاراکتر انجام داديم که او را دوباره احيا کنيم. با مجموعه اتاق فکر و همکاران‌مان در وزارت نيرو هم جلسه مشترکي داشتيم ولي در نهايت به نتيجه مشخصي نرسيديم. شايد تکرار بعضي کاراکترها از نظر هنري باعث شود که خاطره خوب‌ آنها از بين برود.» قاسمي اما اين وعده را مي‌دهد که شايد در آينده، سراغ بابابرقي بروند: «سعي کرديم شخصيت بابابرقي را حفظ کنيم و خاطره خوبش را از بين نبريم تا به يک ايده خيلي خوب و جذاب برسيم. ايده‌هاي زيادي هم گرفتيم ولي هيچ يک ما و اتاق فکر را راضي نکرد. البته آن کاراکتر در مقطع زماني خودش به مشکلاتي هم برخورد که مسوولان وقت تصميم گرفتند ديگر از آن استفاده نکنند.» قاسمي درباره علت اين موضوع مي‌گويد: «دقيقاً اطلاع ندارم چون آن مقطع در توانير حضور نداشتم ولي يکي از علت‌هايش مثلاً اين بود که شخصي که با آن کاراکتر اجراي برنامه مي‌کرد، ديگر تمايلي به ادامه اين همکاري نداشت. البته مالکيت معنوي آن کاراکتر به‌طور کامل براي شرکت توانير بود. با همه اينها سعي ما اين بوده است که آن کاراکتر را زماني مورد استفاده قرار دهيم که دقيقاً مثل آن سال‌ها بتوانيم آن را با همان درخشش و موفقيت احيا کنيم.» امتداد کارمان حتمي است مديرکل روابط عمومي توانير در مورد مدل کارهايي که براي فرهنگ‌سازي در اين حوزه در پيش گرفته‌اند، مي‌‎گويد: «حدود 15 تا 20 سال است که در اين بخش مشغول فعاليت هستيم. تداوم اين موضوع براي اين است که اين موضوع در يادها بماند. حالا ديگر ما در شرايطي نيستيم که صحبت از خاموشي کنيم. هدف اصلي ما در اين برهه، مصرف بهينه است. ما در حال حاضر دو ماه در سال با پيک مصرف مواجه هستيم و کمبود داريم. دليل اصلي اين کمبود هم استفاده بالا از وسايل سرمايشي است. در غير از اين دو ماه حدود 20 هزار مگاوات اضافه داريم. اين مقدار براي تأمين يک کشور کفايت مي‌کند. بنابراين سرمايه‌گذاري جديد چندان به صرفه نيست. براي کشور ما مقرون به صرفه نيست که سرمايه‌گذاري کلاني انجام دهد تا براي مصرف دو ماه 20 هزار مگاوات برق توليد کند. بنابراين اگر مصرف توسط مردم مديريت شود، کشور نيازي به احداث نيروگاه جديد ندارد. به جاي اين سرمايه‌گذاري کلان براي استفاده از يک تا دو ماه در سال آن را در بخش‌هاي ديگري مانند بهداشت و درمان انجام دهد. بنابراين امتداد کار ما حتمي است.» هشدارها روي مصرف اثر گذاشت از قاسمي درباره بازخوردهاي مردمي اين تيزر و ديگر فعاليت‌هاي تبليغي و فرهنگ‌ساز توانير پرسيديم. پاسخش قابل توجه است: «جا دارد از همکاري مردم تشکر کنيم. در تابستاني که روزهاي آخر آن را مي‌گذرانيم با همکاران من در توانير کمال همکاري را داشتند. جالب آنکه درست از زماني که هشدارها شروع شد، روي مصرف اثر گذاشت. به عبارت ديگر، تأثير اين تيپ کارها و فرهنگ‌سازي‌ها و اطلاع‌رساني‌ها محسوس بود. از صميم قلب از همه مردم تشکر مي‌کنيم.» او درباره همکاري صداوسيما با شرکت برق و توانير مي‌گويد: «صداوسيما به‌خصوص شبکه سوم سيما همکاري کاملي با ما داشت. در چند سال گذشته همکاري بسيار خوبي داشته‌اند.» با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره