روزنامه شهروند/
متن پيش رو در شهروند منتشر شده و انتشار آن به معني تاييد تمام يا بخشي از آن نيست.
پريسا اسلامزاده| در روزهاي منتهي به برگزاري قرعهکشي جامجهاني، بيلبوردهايي با تصوير سرمربي محبوب تيمملي فوتبال ايران در اتوبانهاي تهران نصب شد. بيلبوردهايي با جمله عجيب «مربي سفير شد» که همچنان در سطح شهر وجود دارد، آن هم درست در روزهايي که کارلوس کيروش بهدليل مشخص شدن حريفان ايران در جامجهاني، چهرهاي ويژه تلقي ميشود، توجهات زيادي را به خود معطوف کرد. قطعا رمزگشايي از ماجراي اين بيلبوردها ميتواند جذابيت زيادي براي اهالي فوتبال داشته باشد.
سرگيجه درباره بيلبورد کيروش
کارلوس کيروش اين روزها تبديل به يکي از محبوبترين سلبريتيها در ورزش ايران شده است و جاي تعجب ندارد اگر سرمايهگذارهاي متمول ايراني براي تبليغات از شهرت و محبوبيت او استفاده کنند. درست در روزهاي حساس قرعهکشي جامجهاني ٢٠١٨ روسيه که تا حدود زيادي سرنوشت تيمملي ايران را در بزرگترين تورنمنت فوتبالي دنيا مشخص ميکرد، بيلبوردهايي با تصوير کيروش در اتوبانهاي پرتردد تهران نصب شد. در اين بيلبوردها تصوير خندان کيروش در کنار جمله «مربي سفير شد» به چشم ميآمد که واکنشهاي زيادي را به دنبال داشت. اين بيلبوردها مشخص نبود متعلق به کدام سازمان يا نهاد است. برخي از رسانهها اينطور گمانهزني کردند که شهرداري تهران براي تقدير از کيروش به دليل نتايج خوب تيمملي اين بيلبوردها را در سطح شهر نصب کرده است. احتمالهاي ديگري هم در اينباره مطرح شد و صحبت از حضور کيروش در يک کار فرهنگي به ميان آمد. برخي هم با استناد به برخورد کيروش و سلبريتي پرطرفدار سينما محمدرضا گلزار، از احتمال حضور سرمربي تيمملي و گلزار براي تبليغ يک پروژه خبر دادند. البته هيچکدام از اين احتمالها درست نبود و پيگيري ماجرا، همکاري کيروش با يکي از بانکهاي داخلي را ميرساند.
مربي فوتبال سفير بانک شد
همکاري با يکي از بانکهاي خصوصي بهعنوان سفير، نخستين کار تبليغاتي کارلوس کيروش در طول حضورش در ايران است. او پيش از اين وقتي در انگليس، اسپانيا و آفريقاي جنوبي مشغول بود، درگير پروژههاي تبليغاتي نميشد، اما در هفتمينسال حضورش در ايران پيشنهاد يک بانک خصوصي را براي همکاري و تبليغات پذيرفته است. آنچه در همکاري کيروش با بانک سامان، جالب به نظر ميرسد انتخاب سرمربي تيمملي بهعنوان سفير بينالمللي اين بانک است. درواقع قرار نيست کيروش در ايران مردم را براي استفاده از خدمات بانکي اين مجموعه ترغيب کند بلکه براي دستيابي به اهداف ديگري از طرف اين مجموعه انتخاب شده است. کيروش بهنوبه خود، فردي مشهور با وجاهت بينالمللي است و به دليل پروژههاي خيريه و برنامههايي که براي حفظ محيط زيست دارد، از محبوبيت زيادي در دنيا برخوردار شده است. موفقيتهاي او با تيمملي فوتبال هم مزيد بر علت شد تا مجموعه اقتصادي سامان اين انتخاب هوشمندانه را داشته باشد و مرد پرتغالي را بهعنوان سفير خود در دنيا انتخاب کند. درواقع کارلوس کيروش قرار نيست کاري تبليغاتي براي اين مجموعه اقتصادي انجام دهد. او بهعنوان حامي اين برند در همايشهاي داخلي و خارجي شرکت خواهد کرد تا معرفي معتبر براي آن باشد. سرمربي تيمملي هفته گذشته هم به مديران درجه يک و پرسنل بانک مذکور معرفي شد تا اين همکاري شکل جديتري به خود بگيرد. او قرار است طي ماههاي آينده ميهمان ويژه افتتاح نمايندگي اين بانک در ايتاليا باشد.
قرارداد ميلياردي يا ميليوني؟
بانک سامان در سالهاي گذشته سرمايهگذاري ويژهاي روي واليبال انجام داد و اسپانسر تيمملي اين رشته شد. اين پروژه موفقيتآميز باعث شد مديران اين بانک خصوصي باز هم براي تبليغات به سراغ ورزش بروند. اين مجموعه ظاهرا قراردادي يکساله با کارلوس کيروش امضا کرده و آنطور که از شنيدهها برميآيد، مبلغي کلان بابت اين پروژه اختصاص داده است. يک منبع آگاه در گفتوگو با «شهروند» در مجموعه اين بانک از رقمي ميلياردي براي راضي کردن کيروش بابت حضور در اين تبليغات خبر ميدهد. گفته ميشود مبلغ دريافتي سرمربي پرتغالي از بانک سامان چيزي بالغ بر چندميليارد تومان است که تعجبآور هم نيست. اين روزها سوپراستارهاي سينما و حتي فوتبال با ارقامي نجومي پروژههاي تبليغاتي را ميپذيرند و قطعا کسي با وجاهت و شهرت کيروش در دنيا، بعيد نيست که از چنين پروژهاي که فقط به تبليغات منتهي نميشود، درآمدي ميلياردي داشته باشد. اينکه کيروش سفير يک بانک خصوصي در ايران باشد و در همايشهاي خارج از کشور بهعنوان حامي اين برند، حضور پيدا کند، تفاوت زيادي با تبليغ خمير دندان يا ماست دارد؛ پس بديهي است که رقم دريافتي او مبلغي کلان باشد. البته يکي از مسئولان روابط عمومي بانک سامان که زياد علاقهاي به بازکردن مفاد قرارداد نداشت، با تکذيب قرارداد ميلياردي کيروش از پرداخت مبلغي ناچيز در اندازه صد يا دويستميليون تومان خبر داد.
بيخبري فدراسيون فوتبال
در اين شرايط براي خيليها جذاب است که بدانند آيا فدراسيون از اين موضوع خبر دارد يا خير. وقتي با کميته روابط عمومي فدراسيون براي کسب اطلاعات بيشتر تماس گرفتيم، متوجه شديم اعضاي اين کميته نهتنها از سفير شدن کيروش براي يک بانک ايراني بيخبر هستند بلکه برخي افراد ادعا کردند که اين بيلبوردها را نديدهاند. قطعا فدراسيون فوتبال بهعنوان مجموعهاي که کيروش تحت استخدام آن قرار دارد بايد در جريان فعاليتهاي اين مربي در ايران باشد اما ظاهرا اهالي فدراسيون هيچ اطلاعي در اين زمينه ندارند. البته شايد مسئولان ردهبالاي فدراسيون مانند مهدي تاج و محمدرضا ساکت از اين امر باخبر باشند.
با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد
بازار