به 7 دلیل تعطیلات زمستانی مدارس مفید است!
عصر ايران/ متن پيش رو در عصر ايران منتشر شده و انتشار آن به معني تاييد تمام يا بخشي از آن نيست.
مدارس، تعطيلات زمستاني داشته باشند يا خير؟ اين، بحث روزهاي اخير درباره آموزش و پرورش است که موافقان و مخالفان جدي نيز دارد. به نظر مي رسد مقدمه اين کار بايد تفويض اختيارات آموزشي به استان ها باشد که شايد بتوان آن را فدراليسم آموزشي ناميد.
ايران از مناطق و اقوام مختلفي تشکيل شده است؛ در يک زمان واحد، در جايي از کشور مي توان از فرط گرما تن به دريا سپرد و در نقطه اي ديگر بر دامنه کوه ها اسکي رفت.
در جايي کودکي با زبان ترکي با معلم اش سخن مي گويد و در مدرسه اي با صدها کيلومتر فاصله، گليکي و در نقطه اي ديگر بلوچي و ... حرف مي زنند.
وقتي فرهنگ ها و جغرافياهاي مختلف در کشوري وجود داشته باشد، قطعاً الزامات مختلفي نيز بايد حاکم باشد.
با اين حال در نظام مدرسه که فرهنگي ترين بخش هر جامعه است، تفاوت هاي فرهنگي به رسميت شناخته نشده است و دانش آموز ترکمن همان درس ها را مي خواند که دانش آموز لرستاني؛ هم محتواها يکي است، هم نحوه،سيستم و زمان بندي ارائه.
بنابر اين يکي از اولويت هاي نظام آموزشي در مدرسه، اين است که بر اساس مناطق جغرافيايي و فرهنگي، استقلال عمل در "قالب و محتواي آموزشي" به مناطق داده شود.
در همين چارچوب مي توان تصميم گيري راجع به تعطيلات مدارس را نيز به استان ها سپرد. شايد در اين تصميم گيري، استاني گرمسيري مانند بوشهر مايل به تعطيلات زمستاني در ازاي شروع کلاس ها از شهريور نباشد ولي در آذربايجان، ترجيح دهند که در فصل سرما يک ماه مدارس را تعطيل و در عوض مدارس را يک ماه زودتر آغاز کنند.
اما اگر بخواهند قبل از فدراليسم آموزشي در اين باره تصميم بگيرند، بايد گفت که فوايد اين طرح بر مضرات احتمالي آن مي چربد (البته آغاز به کار مدارس در شهريور در مناطق گرمسيري نيازمند بررسي است و نهايتاً مي توان اين مناطق را مستثني کرد):
1 - تعطيلات تابستاني طولاني و کسالت بار است؛ با انتقال بخشي از اين تعطيلات به زمستان، مشکل کشدار بودن تعطيلات تابستاني، حل مي شود.
2 - در شهرهايي که آلودگي هوا در اواخر پاييز و اوايل زمستان تشديد مي شود، با تعطيلات يک ماهه مدارس، حجم ترافيک و به تبع آن آلودگي هوا به طرز محسوسي کاهش مي يابد.
3 - مناطق گرمسيري کشور که در تابستان کمتر پذيراي مسافر هستند، از نظر گردشگري رونق مي گيرند و چرخ اقتصادشان مي چرخد.
4 - دانش آموزان در ميان سال تحصيلي، دو بار فرصت تنفس و تجديد قوا پيدا مي کنند: تعطيلات زمستاني و عيد نوروز.
ياد آور مي شوم که در صورت اجراي اين طرح، مدارس از ابتداي شهريور آغاز به کار مي کنند و تا پايان اسفند ادامه مي يابند و لذا ايجاد فرصت تنفس در يک بازه زماني 7 ماهه براي کودکان و نوجوانان، منطقي است.
هم اکنون دانش آموزان مجبورند 6 ماه بي وقفه را قبل از عيد نوروز در مدارس طي کنند که با توجه حجم سنگين درس ها در نظام آموزشي کنوني، به طور جدي خسته و فرسوده مي شوند.
5 - فرصت لمس بيشتر و جدي تر زمستان و زيبايي هاي آن توسط کودکان و نوجوانان،با تعطيلات زمستاني بهتر از وضعيت کنوني ميسر مي شود.
6 - با توجه به اين که بيماري هايي مانند سرماخوردگي و آنفلوآنزا در فصل سرما و در مدارس - به ويژه ابتدايي - به طرز قابل ملاحظه اي شيوع پيدا مي کند و از دانش آموزان به همديگر منتقل مي شود، تعطيلي يک ماهه مدارس در زمستان، مي تواند به سلامت دانش اموزان هم کمک کند.
7 - با ايجاد تعطيلات زمستاني، مي توان در درس ها نيز تغييراتي ايجاد کرد تا وقفه ايجاد شده، آسيبي به روند آموزشي نزند. مثلاً مي توان درس تاريخ را قبل از تعطيلات خواند و تمام کرد و امتحان داد و علوم را بعد از آن. يکي از فوايد اين تغيير درسي، سبک شدن کيف مدرسه خواهد بود.
شايد گفته شود که در ترم نخست که دانش آموزان تاريخ مي خوانند وبعد از تعطيلات علوم، تکليف معلمان علوم در ترم اول چيست؟ راه حل ساده است: مانند دانشگاه ها بخشي از دانش آموزان ابتدا تاريخ مي خوانند و سپس علوم و بخشي ديگر ابتدا علوم و سپس تاريخ. درباره بقيه درس ها هم به همين شکل.
مهم اين است که اين تحول مثبت در آموزش و پرورش اتفاق بيفتد؛ اگر اراده اي براي تحول باشد، حتماً مي توان اشکالات را نيز برطرف کرد يا به حداقل رساند و الّا ادامه روند کنوني و هر گونه تحولي را به بهانه وجود برخي اشکالات و انتقادات کنار نهادن، دردي را دوا نخواهد کرد و زخم هاي نظام آموزشي همچنان عميق تر و عفوني تر خواهند شد.
*جعفر محمدي
همراهان عزيز، آخرين خبر را بر روي بسترهاي زير دنبال کنيد:
آخرين خبر در ويسپي
http://wispi.me/channel/akharinkhabar
آخرين خبر در سروش
http://sapp.ir/akharinkhabar
آخرين خبر در گپ
https://gap.im/akharinkhabar