فرهيختگان/
متن پيش رو در فرهيختگان منتشر شده و انتشار آن به معني تاييد تمام يا بخشي از آن نيست.
«جمهوري اسلامي تسليم 2030 نخواهد شد.» کوتاه، روشن و صريح، رهنمود مقام معظم رهبري در ارتباط با اجراي سندي آموزشي تحت عنوان 2030 سندي که از سوي سازمان يونسکو جهت اجرا به کشورهاي تصويبکننده آن ابلاغ شد. اين سند يکي از پروژههاي سازمان ملل متحد است که تحت عنوان «توسعه پايدار» درصدد جهانيسازي ملتها و يکسانسازي فرهنگها از سوي آمريکا به يونسکو ارائه شده است و در کره جنوبي با حضور وزراي 130 کشور ازجمله ايران تصويب شده است. حضور ايران در تصويب اين سند جاي تعجب بسياري دارد چراکه از اين حضور و تاييد، دو نهاد نظارتي مهم يعني شوراي عالي انقلاب فرهنگي و مجلس شوراي اسلامي بياطلاع بودند. اين يعني براساس قانون تصويب چنين سندي جهت اجرا در کشور بدون اطلاع و مصوبه مجلس هيچ اعتباري ندارد. با اين تفاسير هيات دولت 25 شهريور 95 با تشکيل يک کارگروه اجراي آن را الزامي ميداند.
بعد از اين پروسه مخفي و البته مشکوک که کاملا چراغ خاموش در حال پيشروي بود، سوالات زيادي ايجاد شد که اين سند چيست و چه پيامدهايي ميتواند داشته باشد، آن چيزي که در اين سند موجود است از وجود 17 هدف اصلي و 169 هدف فرعي حکايت ميکند. اهدافي با نگاههاي سکولار به حقوق کودکان، زنان، خانواده و آموزش و پرورش که در لابهلاي الفاظ و عباراتي کلي و مثبت و انساني مطرح ميشود و مدافعان آن را به ورطه انکار تعارضات با اصول فرهنگي ايراني و اسلامي ميکشاند. براي ذکر مصداق اين موضوع ميتوان به پاراگراف پنج متن سند به اصل منع تبعيض اشاره کرد که در مورد افرادي داراي ساير عقايد يا «افراد آسيبپذير» که طبق تفسير نهادهاي حقوق بشري سکولار، شامل گروههاي همجنسباز و... ميشود. يا در پاراگراف 10 موضوع برابري جنسيتي با حق آموزش براي همه بيان شده است که به ظاهر گويا مبين حق برابر دختر و پسر در مقوله آموزش است اما در اصل اينطور نيست و معناي واقعي آن اختلاط در مراکز آموزشي و... است.
همه اين موضوعات که در اين سند به اصطلاح آموزشي و فرهنگي مطرح شده است به دور از چشم نمايندگان مردم به تصويب دولت رسيد و در حال طي مراحل اجرايي بود که با هشياري رهبر معظم انقلاب و بعضي انديشمندان انقلابي، خنثي شد تا گزند آن دامنگير تعليم و پرورش دانشآموزان اين مرزوبوم نشود.
اين خنثيسازي اما محدود به يک بازه زماني خاص و به يکباره نبوده است و نخواهد بود، لذا نيازمند توجهات و مراقبتهاي دامنهدار و بلندمدت است تا جلوي رخنه چنين تفکراتي در مباحث آموزشي فرزندان اين کشور گرفته شود. غفلت، کوتاهي يا سهلانگاري در مواجهه با چنين موضوعاتي باعث شد تا متوجه اخباري مبنيبر وجود و فعاليت گروههايي در برخي مناطق کشور با پايه فکري مبتنيبر سند 2030 شويم. يکي از استانهايي که نشانههايي مبنيبر فعاليت شبکه نفوذ در امور آموزشي و فرهنگي در آن مشاهده شده است، استان مرکزي است که از پاييز 95 تاکنون مشخصا در رابطه با مسائل مرتبط با سند 2030، حواشي بسياري را پشت سر گذاشته است.
6 آذر 95 غلامرضا فتحآبادي، مديرکل دفتر امور اجتماعي و فرهنگي استان مرکزي در مصاحبهاي با «ايسنا» خبر از انتخاب اراک از طرف يونسکو بهعنوان صدمين شهر آموزشپذير(يادگيرنده) داد و فعاليتهاي موجود را که به اذعان بسياري در جهت آموزههاي سند 2030 بوده است در راستاي سند تحول بنيادين آموزش و پرورش توجيه کرد. اين اولين بارقهاي بود که از اجراي اين سند در کشور نمايان شد. بعد از اين اظهارنظرات در 11 اسفند جلسهاي در اراک با موضوع همين رويداد آموزشي برگزار شد و مديرکل دفتر امور اجتماعي و فرهنگي استانداري، نمايندگاني از بهزيستي، اداره کل آموزش و پرورش، خانهسمنها و سراي ياري کودکان اميد(سيکا) در آن حضور داشتند. بعد از فراگيري موج اين سند در جامعه و بين اذهان عمومي در ارديبهشت 96 مقام معظم رهبري طي سخناني فرمودند: جمهوري اسلامي تسليم 2030 نخواهد شد و اين چنين مخالفت خود را با اجراي اين سند نفوذ ابراز داشتند. بعد از آن فولادگر مديرکل آموزش و پرورش استان مرکزي در 26 ارديبهشت اين موضوع را که آموزشهايي مبتنيبر سند 2030 در اين استان در حال اجراست، کذب محض خواند که البته اين اظهارنظر هم چندماه بعد و در آذرماه در مصاحبه سميه ساجدي، کارشناس اداره مراقبت در برابر آسيبهاي اجتماعي آموزش و پرورش مرکزي با هفتهنامه محلي کيشمهر با اين مضمون که «استان مرکزي از پايلوتهاي تربيت جنسي کودک و نوجوان بود و اين طرح در برخي از مدارس معين اجرا شد» نقض شد. اين تمام ماجرا نبود با گذشت ماهها همچنان مردم و والدين برخي از دانشجويان خبر از آموزشهايي خلاف آنچه تاکنون و طبق فرهنگ ايراني اسلامي بوده است گلايه کردهاند و از حضور سمنها گروههايي مردمنهاد در مدارس و دخيل در موضوعات آموزشي خبر دادهاند که ذيل عنوان و اجراي طرح تحول نظام آموزشي در حال تزريق آموزههاي همان سند 2030 هستند.
يکي از سازمانهاي مردمنهادي که بهعنوان بازوي اصلي فعاليتهاي مبتنيبر سند 2030 در استان مرکزي در حال فعاليت است سيکا، يا همان سراي ياري کودکان اميد است. با يک نگاه گذرا و سطحي به اسامي حلقه اول گرداننده اين سمن، اسامياي به چشم ميخورد که ارتباط اين نامها با شبکههاي ضدانقلاب به راحتي و با يک جستوجوي ساده در موتورهاي جستوجوگر فراگير مشخص ميشود. کسري نوري، محمد شريفيمقدم، سام بوربور و ناتالي نسوادراني، کسري نوري و شريفيمقدم از اعضاي دراويش نعمتاللهي گنابادياند و سند انتساب اين دو به اين فرقه، در پايگاه خبري دراويش گنابادي قابل مشاهده است. البته هر دوي اين دراويش در اغتشاشات اخير تهران بازداشت شده بودند. ناتالي نسوادرانيِ ايراني- آمريکايي است که دانشجوي دانشگاه کرنل آمريکاست و ذيل طرح Fulbright progam در حال جذب افراد و آموزش آنها بهمنظور شبکهسازي و رهبري حرکات و گروههاي اجتماعي است. سواي حضور اين چهرهها، وجود بارز و مشخص بهاييان در اجراي اين ماجرا کاملا مشهود است، حسن رحيمپورازغدي در اسفند 95 اين سناريو را افشا کرده بود و از اجرايي شدن 2030 بدون سروصدا و «با کمک بهاييان» خبر داده بود. استفاده از کتابهايي مانند «لک لکي در کار نيست» در کارگاههاي آموزش جنسي استان مرکزي در زير سايه بيتوجهي مسئولان آموزشي اين استان و حمايت همهجانبه بهاييان سند ديگري مبنيبر فعاليت شبکه نفوذ در استان مرکزي است.
اجراي ۲۰۳۰ در اراک غيرممکن است
شهريار فولادوند، مديرکل آموزش و پرورش استان مرکزي در گفتوگو با «فرهيختگان» ضمن اشاره به تکذيبيه چند ماه پيش در اين ارتباط، گفت: «بنده قبلا هم گفتم تمام مطالبي که در ارتباط با اجراي سند 2030 در استان مرکزي است پايه و اساس ندارد و اين استان پايلوت اجراي سند تحول نظام آموزشي است و عدهاي سعي در تلقين و تغيير اين گزاره تحت عنوان اجراي سند 2030 دارند.»
وي در ادامه با بيان اين نکته که به هيچوجه آموزش جنسي در اين استان جريان ندارد، افزود: «بنده بهطور جد و با اطمينان خاطر به شما عرض ميکنم نهتنها در اراک که در هيچ کجاي کشور و در هيچ بحث آموزشهاي جنسي مطرح نبوده، نيست و نخواهد بود.»
فولادگر در پاسخ به اين سوال که شواهدي مبنيبر ورود سمنها به مدارس و ارائه آموزش به کودکان گزارش شده است، ادامه داد: «به جز چهار تشکل اتحاديه انجمنهاي اسلامي دانشآموزان، بسيج دانشآموزي، مجموعه هلالاحمر و سازمان دانشآموزي هيچ تشکل و گروه و نهاد ديگري حق ورود به مدارس و ارائه آموزش خاصي را ندارد و نخواهد داشت.»
مديرکل آموزش و پرورش استان مرکزي در پايان خاطرنشان کرد: «اگر آموزشي در هر جهت و گرايشي و بر مبناي هر آموزهاي خارج از مدارس در حال انجام است به آموزش و پرورش ربطي ندارد و بايد نهادهاي ديگر جلوي آنها را بگيرند.»
تست پزشکي يا آموزش جنسي
رضا تاجآبادي، دبير جبهه فرهنگي انقلاب استان مرکزي در گفتوگو با «فرهيختگان» گفت: «ابتداي آگاهي ما از اجراي اين سند در مدارس اراک از سوي خانوادهها و والدين دانشآموزان آغاز شد که به ما گفتند کاملا مخفيانه در حال آموزشهاي جنسي به فرزندان ما هستند.»
وي با بيان اين نکته که بله آقاي فولادوند بايد تکذيب کنند که 2030 در حال اجراست اما اين واقعيت نيست، ادامه داد: «اينها سند 2030 را خرد کردهاند و با بهانههاي مختلف ذيل عنوان سند تحول نظام آموزشي يا تفاهمنامه آموزش و پرورش با وزارت بهداشت با موضوعاتي مثل غربالگري و تست تراکم استخوان و پيشگيري از ايدز و... دانشآموزان را عريان ميکنند. اين اتفاق در همه مقاطع ميافتد.»
تاجآبادي در پاسخ به اين سوال که آيا سندي هم براي اثبات اين ادعاها موجود است يا خير افزود: «بله اسناد مکتوب و مستدل موجود است. هم از سوي والدين، هم مديران مدارس و هم مسئولان. در 30 تا 40 مدرسه اين تخلفات انجام شده است و مسئولان غفلت کردهاند. رد پاي موسسات بهاصطلاح مردمنهاد، مثل سيکا نيز در اين ماجرا مشهود است. موسساتي که هدايت آنها به دست بهاييهاست. رد پاي تيم باقر نمازي که در فتنه 88 از کشور گريختند نيز در اين استان مشاهده شده است.»
وي در پايان با انتقاد از اظهارات مديرکل آموزش و پرورش استان گفت: «آقاي فولادوند جايي گفتند که ميخواهند بعضي پيشدبستانيها را به اين موسسات که سيکا نمونهاي از آنهاست واگذار کنند و اين يک فاجعه است. اينها همچنان در حال جذب نيرو در استان هستند و از همه گروهها و تفکرات جذب ميکنند.»
بر مبناي توضيحات ارائه شده و مصاحبهها و نظرات مسئولان و مدارکي که اين روزها در فضاي مجازي منتشر ميشود، همچنين تکيه بر اظهارات مسئولان جبهه فرهنگي استان و برخي نهادهاي ديگر اراک، موضوع فعاليت شبکه نفوذ در اين استان انکارناپذير ميکند و خبر از اتفاقي تلخ و خطرناک ميدهد. چيزي که حالا انتظار مردم و خانوادههاي دانشآموزان اين استان است رسيدگي و نظارتهاي جدي مسئولان آموزشي و نظارتي استان مرکزي بر آموزههايي است که قرار است پايههاي علمي و فرهنگي فرزندانشان را فراهم کند.
* ابوالقاسم رحماني
همراهان عزيز، آخرين خبر را بر روي بسترهاي زير دنبال کنيد:
آخرين خبر در تلگرام
https://t.me/akharinkhabar
آخرين خبر در ويسپي
http://wispi.me/channel/akharinkhabar
آخرين خبر در سروش
http://sapp.ir/akharinkhabar
آخرين خبر در گپ
https://gap.im/akharinkhabar
بازار