چرا حاتمی کیا طوفانی برخورد کرد؟
الف/ متن پيش رو در الف منتشر شده و انتشار آن به معني تاييد تمام يا بخشي از آن نيست حاتمي کيا مضحک و کمدي خواندن فيلمش را نوعي حمله از سوي جريان روشنفکري سينما ميداند، اما اين مضمون بيانکننده تمامي مساله نيست. بخش عمده اين رفتار حاصل فاصله دنياي روشنفکران با دنياي جامعه است. طلاق فکري روشنفکران با مردم تاريخي به درازي عمر صدساله جريان روشنفکري دارد و سينما تنها يکي از بسترهاي بروز آن بوده است. صادق زيباکلام چند ميليارد پول براي کمک به زلزلهزدگان کرمانشاه جمع کرده است، اما بعد از گذشت چند ماه از زلزله اين پول هنوز به اميد ساخت دهکدهاي رويايي در حساب وي باقيمانده است. روستاي رويايي زيباکلام دهکدهاي است که در آن «فاضلاب تصفيهشده و تبديل به کمپوس ميشود»، مردم در آن «با کامپيوتر آشنا ميشوند و در سالن کوچک سينمايش فيلم و تئاتر ميبينند» و احتمالاً در کتابخانهاش هم مشغول خواندن کتابهاي روشنفکري هستند؛ اما در دهکدههاي واقعي مردم کرمانشاه هنوز مشکلاتي ابتدايي مثل محل سکونت در اوج سرماي زمستان مساله است. در دنياي روشنفکران مساله اصلي نيمي از جامعه (زنان) رفتن به ورزشگاه براي ديدن فوتبال جنس مخالف است ولي در دنياي واقعي مردم صدها هزار زن بيسرپرست و بد سرپرست محروم از حداقلهاي لازم براي زندگي وجود دارد. در دنياي روشنفکران مساله اصلي کلانشهرها برگزاري کنسرت است ولي در دنياي واقعي چند صد هزار نفر حاشيهنشين مهمترين معضل اجتماعي اين شهرها است. اگرچه ممکن است در مقاطعي روشنفکران با دوپينگ رسانه و شهرت موفق به تبديل دغدغههاي خود به اولويت بخشهايي از طبقات اجتماعي تاثيرپذير جامعه شوند، اما درنهايت اين طلاق فکري خود را در برخي پديدههاي ديگر اجتماعي نشان خواهد داد. جلال آل احمد در خدمت و خيانت روشنفکران براي بيان مشخصات روشنفکر يکي از ويژگيهاي روشنفکري عوامانه ايراني را در کنار مخالفت با دين و مذهب و علاقهمندي به سنن غربي؛ مخالفت با آداب و باورها و اعتقادات عامه مردم ميداند. شايد نتوان انحصارطلبي جريان حاکم بر روشنفکري ايران را بهويژه در حوزهاي مثل سينما که از ابتداي شکلگيري آن را ملک طلق خود ميپنداشتهاند و احساس خطر اين جريان از ورود جريان جديد رو به رشدي به اين هنر صنعت را ناديده گرفت، اما: اگر امير قادري فيلمي را که از عامه مردم تا جواد ظريف را در سالن سينما به گريه واداشته است، کمدي مضحک خندهدار مينامد، نه الزاماً قصد هجو حاتمي کيا را دارد و نه اين را از روي حقد بيان ميکند. او تنها نمادي تام و تمام از نظام فکري روشنفکري معاصر ايراني و نسبتش با مردم است. *امير ظهوريان همراهان عزيز، آخرين خبر را بر روي بسترهاي زير دنبال کنيد: آخرين خبر در تلگرام https://t.me/akharinkhabar آخرين خبر در ويسپي http://wispi.me/channel/akharinkhabar آخرين خبر در سروش http://sapp.ir/akharinkhabar آخرين خبر در گپ https://gap.im/akharinkhabar