روزنامه جوان/ متن پیش رو در جوان منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.


معاون برون‌مرزی صداوسیما می‌گوید برای مقابله با تحریم امریکا علیه شبکه‌های برون‌مرزی، این شبکه‌ها فعالیت خود را در فضای مجازی گسترش می‌دهند؛ راهکاری که مدتی پیش از سوی «جوان» مطرح شده بود.
نزدیک به 50 روز بعد از مصاحبه «جوان» با معاون اسبق برون‌مرزی سازمان صداوسیما، درباره احتمال تحریم شبکه‌های برون‌مرزی صداوسیما از سوی امریکا، پیمان جبلی معاون فعلی برون‌مرزی سازمان در مصاحبه‌ای بر این خبر صحه گذاشت.
دیگر بحث سر اختیار نیست، رفتن به سوی فضای مجازی از یک انتخاب به یک ضرورت تبدیل شده است؛ ضرورتی که مسبب آن یک دولت متخاصم خارجی است.

ترامپ به دنبال تحریم صدا وسیما

دولت ترامپ در تلاش برای گسترش دامنه فشار‌ها علیه کشورمان، صداوسیما را تحریم می‌کند. گفته می‌شود این تحریم‌ها باعث حذف همه یا بخشی از شبکه‌های ایرانی از ماهواره‌هاست. تحریم شبکه‌های برون‌مرزی صداوسیما موضوع تازه‌ای نیست، پیش از این محدودیت‌ها نیز تحریم‌هایی علیه بعضی از شبکه‌های ایرانی فعال در حوزه بین‌الملل اعمال شده بود. به طور مشخص دولت سعودی بعد از مداخله نظامی و سرکوب انقلاب مردم بحرین و همچنین حمله به کشور یمن، سیاست تحریم را در برابر رسانه‌های جبهه مقاومت در پیش گرفت. قطع فرکانس‌های شبکه «العالم» ایران روی ماهواره‌های عربی و حتی ایجاد شبکه‌ای مشابه «العالم» که اخبار دروغ منتشر می‌کرد، از جمله این اقدامات بود. در موج جدیدی که شبکه‌های برون‌مرزی صداوسیما را تهدید می‌کند، این بار نه دولت‌های عربی مخالف جبهه مقاومت بلکه دولت امریکا برای جلوگیری از فعالیت شبکه‌های برون‌مرزی صداوسیما در حال تلاش است؛ موضوعی که واکنش رسانه ملی را در پی داشته است.

علت تحریم صداوسیما از زبان معاون اسبق سازمان

نزدیک به دو ما پیش وقتی اولین زمزمه‌های تحریم صداوسیما منتشر شد، «جوان» در مصاحبه‌ای با دکتر حسن اخگری، معاون اسبق برون‌مرزی صداوسیما این خبر را تحلیل کرد. اخگری درباره علت تحریم شبکه‌های برون‌مرزی صداوسیما به «جوان» گفت: صداوسیما چه در بعد داخلی و چه بعد برون‌مرزی به دلیل پیگیری گفتمان انقلاب اسلامی از ویژگی‌هایی برخوردار است که آن را به رسانه‌ای خاص تبدیل کرده است، به‌خصوص در بعد بین‌الملل مواضع و رویکردی که صداوسیما دنبال می‌کند به مذاق امپراتوری رسانه‌ای غرب خوش نیامده است؛ اتفاقاتی مانند قضیه فلسطین، نقش دولت استعماری امریکا در کل منطقه و حمایت‌هایش از گروه‌های تکفیری و دولت‌های مرتجع عربی مثل عربستان یا سکوتی که غرب در مقابل اتفاقات بحرین و یمن داشته، در حالی که همیشه داعیه‌دار حقوق بشر بوده است! جمهوری اسلامی نقش اساسی در بیداری اسلامی دارد که از زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران بعد بین‌المللی پیدا کرده و برای مخاطبانش در سراسر جهان دارای جذابیت است برای همین نظام سلطه تلاش می‌کند از کوچک‌ترین اتفاقاتی که در ایران رخ می‌دهد به نفع خودش بهره‌برداری کند؛ چیزی که در روزهای اخیر شاهد آن بودیم و اخبار نادرست زیادی برخلاف ادعاهای رسانه‌ای غرب مبنی بر حرفه‌ای بودن و صداقت داشتن منتشر شد. این کارشناس و مدیر سابق رسانه ملی همچنین درباره راه‌های مقابله با این تحریم ها، تأکید کرد: یکی از ابزارهایی که در دست صداوسیماست، استفاده از فضای وب و اینترنت است. اطلاع‌رسانی بر بستر اینترنت بسیار گسترده بوده و نمی‌شود با شیوه‌های فعلی تحریم‌ها، آن را محدود کرد، به‌خصوص اینکه هر وقت شبکه‌های ایرانی تحریم شدند، استقبال و استفاده از وب‌سایت‌های آنها بیشتر شده است، مثل سایت‌های «پرس‌تی‌وی» و «العالم» که استقبال از آنها زیاد شد. در یکی از اسناد منتشر شده در ویکی لیکس آمده است که دولت عربستان مستقیماً دستور داده تا پخش شبکه «العالم» از ماهواره‌های عربی حذف شود. این کار شاید برای فضای ماهواره جواب دهد، اما در فعالیت بر بستر وب مشاهده کردیم که مخاطبان شبکه خودشان پیام‌های آن را نشر دادند و به اشتراک گذاشتند. علاقه‌مندان به یک رسانه با این کار نمی‌گذارند صدای آن خاموش شود.

توصیه برای تمرکز روی فضای مجازی

اخگری به مدیران فعلی معاونت برون‌مرزی توصیه کرد روی فضای مجازی تمرکز کنند و گفت: صداوسیما باید روی محتواهای کوتاه قابل‌نشر در رسانه‌های موبایلی کار کند؛ محتوایی که مخاطبانش خودشان آن را برای هم «شیرینگ» کنند. رسانه ملی باید روی تولید محتوای «اینتراکتیو» تمرکز کند و فضای تعامل با مخاطب را گسترش دهد. در گذشته بعد از آنکه محتوا پخش می‌شد، کار کارمند تمام می‌شد و به خانه‌اش می‌رفت، اما در فضای تعاملی قبل و بعد از پخش است که کار داریم. تازه کار کارمند رسانه با پخش محتوا وسیع‌تر می‌شود، باید ارتباط با مخاطب را مدیریت کند. معاون سابق برون‌مرزی تأکید کرد: تحریم‌ها یک هشدار است؛ هشداری برای تولید‌کنندگان محتوا در صداوسیما که روی فضای مجازی بیشتر کار کنند.

العالم با 7میلیون فالوور

حال با مشخص شدن جدی بودن تحریم‌ها علیه شبکه‌های برون‌مرزی صداوسیما، معاون برون‌مرزی در گفت و گو با «ایسنا» مواضع مشابهی را اتخاذ کرده است. پیمان جبلی می‌گوید: «فعالیت شبکه‌های برون‌مرزی ما به ویژه شبکه‌های بین‌المللی خبری مانند هیسپان‌تی‌وی، پرس‌تی‌وی و العالم در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی قابل قبول است اما کافی نیست، برای مثال شبکه العالم بیش از 7میلیون فالوور در فیس‌بوک دارد یا شبکه هیسپان‌تی‌وی بیش از 400هزار فالوور در یوتیوب دارد، البته این تعداد پایدار نیستند، یعنی ممکن است ما را دچار مشکل و چالش کنند.» جبلی گفت:« تلاش می‌کنیم همکاران ما آشنایی و آگاهی کاملی از قوانین و قواعد شبکه‌ها و بخش تولید پیام در شبکه‌های اجتماعی داشته باشند تا حداقل بهانه‌ را دست شبکه‌های اجتماعی دهیم و بتوانیم در این فضا حضور داشته باشیم.»
فضای مجازی جدی‌ترین رقیب برودکست‌ها شده است. تعریف تلویزیون نسبت به آنچه در دهه‌های 70 و 80 میلادی به عنوان یک رسانه فراگیر در اختیار خانواده‌ها قرار گرفته بود، متغیر شده است. این روزها رسانه‌های رقیب و ابزار‌های جدید برای دسترسی به محتوای تصویری و ایجاد حق انتخاب برای مخاطب باعث شده است برودکست از یک میدان یک جانبه با احتمال پیروزی صد درصد در جذب مخاطب به یک میدان مبارزه واقعی با حضور رقبای جدی تبعید شود. همان طور که مدیران صداوسیما مدعی هستند، صدای مستقل رسانه‌های ایرانی در آن سوی مرزها مخاطبان ثابتی پیدا کرده است. برای حفظ این مخاطب در هجوم تحریم ها، باید ابزارهای ارتباطی را ارتقا داد. تولید محتوا متناسب با استانداردهای فضای مجازی و آنچه مخاطب در این فضا به دنبال آن است مهم‌ترین راه و روش برای مقابله با هرنوع تحریمی است؛ کاری که معاونت برون‌مرزی صداوسیما می‌گوید در حال دنبال کردن آن است.

*محمدصادق عابدینی

همراهان عزیز، آخرین خبر را بر روی بسترهای زیر دنبال کنید:
آخرین خبر در تلگرام
https://t.me/akharinkhabar
آخرین خبر در ویسپی
http://wispi.me/channel/akharinkhabar
آخرین خبر در سروش
http://sapp.ir/akharinkhabar
آخرین خبر در گپ
https://gap.im/akharinkhabar