صبح نو/ متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست

شهرداری مشهد با بولدزر به مصاف «مشهد دوست‌داشتنی» رفت. خبری که روز گذشته در شبکه‌های اجتماعی دست به دست چرخید. تک‌خط‌های خبری و تصاویر هم حاکی از آن بود که این اتفاق افتاده و شهرداری مشهد، این نمایشگاه مشهد را تخریب کرده است. تصویرها لودری را نشان می‌دادند که وارد نمایشگاه شده و مشغول تخریب بخشی از دکور مجموعه است. برای اطلاع از جزئیات امر در ابتدا به سراغ روابط عمومی شهرداری مشهد رفتیم و شماره‎‌ای که در سایت این مرکز درج شده است. تلاشی که البته بی‌نتیجه ماند. در ادامه به سراغ مسوول سابق امور داخلی نمایشگاه رفتیم. آقای محمد جواد کنویسی از ابتدای فروردین‌ماه 96 تا نیمه‌های مرداد و تغییر تیم شورای شهر و شهرداری مشهد، این مسوولیت را برعهده داشته است.

کنویسی درباره میزان تخریب صورت‌گرفته نمایشگاه «مشهد دوست‌داشتنی» به «صبح‌نو» می‌گوید: «نمایشگاه دو سوله اصلی دارد. طبق چیزی که اطلاع داشتیم می‌خواستند یکی از سوله‌های اصلی را کلاً تخریب کنند. در این صورت همه لوکیشن‌ها و دکورهای این سوله هم تخریب شده و سطح آن هم صاف می‌شد.» او می‎‌گوید تصویر لودری که در ابتدا در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده مربوط به همین اتفاق و همین سوله بوده است.

بعید است موفق به تخریب شده باشند
کنویسی که ته لهجه مشهدی‌اش پشت گوشی تلفن هم مشخص است و به چشم می‌آید در پاسخ به سؤال بعدی «صبح‌نو» که آیا این پروژه انجام شده و کل دکورها و لوکیشن‌ها تخریب شده‌اند می‌گوید: «آن تصویر مربوط به جمعه‌شب است که مشغول به این کار بودند و آن را شروع کرده بودند.
من موفق نشده‌ام به آنجا بروم و ببینم دقیقاً چه اتفاقی افتاده است با این حال فکر می‌کنم با توجه به فضاسازی رسانه‌ای که اتفاق افتاد و موضوع به سرعت در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد بعید است کل آن فضا را تخریب کرده باشند.»

350 هزار بازدیدکننده در پنج ماه
کنویسی در ادامه در مورد سابقه راه‌اندازی و ادامه نمایشگاه مشهد دوست‌داشتنی می‌گوید: «این طرح در دهه فجر 95 به مدت 15 روز به بهره‌برداری رسید. البته این فاز اول بود. در آن مقطع خیلی هم مورد استقبال قرار گرفت و حدود 80 هزار نفر از نمایشگاه بازدید کردند» به گفته مسوول سابق امور داخلی «مشهد دوست‌داشتنی»، مدیریت شهری و معاونت فرهنگی و اجتماعیِ وقت شهری بعد از مشاهده استقبال مخاطبان، تصمیم گرفتند که بعد از اجرای یک سری تغییرات و اصلاحات، دوباره آن را به صحنه بیاورند و در معرض دید علاقه‌مندان بگذارند. این‌گونه است که نمایشگاه بعد از انجام تعمیرات و اصلاحات و برای نوروز 96 آماده شده و از سوم فروردین ماه 96 مجدداً برای بازدید علاقه‌مندان درهای خود را باز می‌کند.
کنویسی درباره فاز دوم این طرح به «صبح‌نو» می‌گوید: «نمایشگاه از سوم فروردین‌ 96 تا نیمه‌های مردادماه برقرار بود. این برگزاری دائم به‌دلیل استقبالی بود که از نمایشگاه صورت می‌گرفت.» او آمار بازدیدکنندگان در این پنج ماه را حدود 350هزار نفر اعلام می‌کند؛ یعنی ماهی 70هزار نفر. او این استقبال را هم از جانب مردم می‌داند و هم مسوولان و هم چهره‌های فرهنگی، اجتماعی و مذهبی: «استقبال خوبی شد. از نماینده‌ مجلس تا بازیگران و چهره‌های ملی بازدیدکننده داشتیم.»مسوول سابق امور داخلی نمایشگاه این را هم اضافه می‌کند که نمایشگاه از فاز دوم خود وارد فاز اقتصادی هم شده بود تا بتواند بخشی از هزینه‌های خود را تأمین کند: «آمار دقیقی از این بخش ندارم اما حدود 10 درصد هزینه‌های نمایشگاه از این ناحیه تأمین می‌شد. با اینکه مبلغ زیادی هم نبود. نگاه ما این بود که یک پیوست اقتصادی هم برای این پروژه داشته باشیم. همان طور که پروژه‌های اقتصادی، پیوست فرهنگی و اجتماعی دارند به همان نسبت هم پروژه‌های فرهنگی هم باید پیوست اقتصادی داشته باشند. به همین جهت این پیوست اقتصادی برای نمایشگاه در نظر گرفته شده بود.» کنویسی در مورد محل برگزاری نمایشگاه و نحوه مشارکت هنرمندان و فرهنگیان هم به «صبح‌نو» می‌گوید: نمایشگاه در بلوار وکیل‌آباد، بلوار کوثر واقع شده است. محل این نمایشگاه سابقاً در اختیار کارخانه کوکاکولا بود. شهرداری زمین را خریده و مدتی هم بلااستفاده بود. طرح‌های مختلفی هم برای آن در نظر گرفته شده بود؛ از برج تجاری گرفته تا برج مسکونی. آقای وحید جلیلی و معاونت فرهنگی از این فرصت استفاده و آنجا را تبدیل به نمایشگاه کردند. برای ساخت آن هم از انواع هنرمندان تجسمی، نمایشی، معماری، تئاتر و حتی موسیقی استفاده کرد و با مشارکت این افراد نمایشگاه راه‌اندازی شد. همه آن دکورها و ابنیه، متعلق به یک دوره تاریخی از مشهد معاصر یا مشهد کهن بود.»

برخورد نامهربانانه تیم جدید شهرداری
برحسب گفته کنویسی این نمایشگاه تا نیمه‌های مرداد و استقرار تیم جدید شورای شهر و شهرداری ادامه داشت. روایت او از دوره جدید مسوولان در شورا و شهرداری مشهد جالب و شنیدنی است: «از قبل هم حاشیه‌ درست کرده بودند که نمایشگاه نواقصی دارد و موجب ترافیک می‌‎شود و امثالهم. بعضی از اعضای شورای شهر گفته بودند که اگر بیاییم، جلوی پرداخت این هزینه‌ها را می‌گیریم.
بعد از استقرار تیم جدید، نمایشگاه هم بلااستفاده ماند. حتی همان دوره‌ یک ماهه‌ مرداد تا شهریورماه که شهردار عوض شده بود ولی معاونت‌ها تغییر نکرده بودند، یک‌سری اعمال نفوذهایی هم شد. رفته بودند بخش‌هایی را تخریب و تعدادی از تجهیزات گرمایشی و نور را باز و از مجموعه خارج کرده بودند.» او سرانجام این مجموعه را تا این لحظه چنین توصیف می‌کند: «چند وقت قبل زمزمه‌هایی پیچید که شهرداری و معاونت فرهنگی جدید تصمیم دارد با نگاه خودش این فضا را استفاده کند. این بود تا اینکه جمعه‌شب متوجه شدیم به بهانه راه‌اندازی هیات و مراسم فاطمیه، دست به تخریب نمایشگاه زده و بخشی از لوکیشن‌ها و دکورها را تخریب کرده‌اند. گویا قصد داشتند آنجا را با موکت مفروش کنند.»

همراهان عزیز، آخرین خبر را بر روی بسترهای زیر دنبال کنید:
آخرین خبر در تلگرام
https://t.me/akharinkhabar
آخرین خبر در ویسپی
http://wispi.me/channel/akharinkhabar
آخرین خبر در سروش
http://sapp.ir/akharinkhabar
آخرین خبر در گپ
https://gap.im/akharinkhabar