آفرینش/ « خون های یخ زده در برف » عنوان سرمقاله روزنامه آفرینش به قلم حمیدرضا عسگری است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:

آسمانِ ابری و دلگیرِ دیروز شاهد یکی دیگر از حوادث هوایی بود که در آن 66 نفر از هموطنان جان خود را از دست دادند. ساعت 8 صبح دیروز یک فروند هواپیمای ART200 متعلق به هواپیمایی آسمان از مقصد تهران به یاسوج حرکت کرد که درمنطقه سمیرم اصفهان دچار حادثه شده و سقوط می کند.
تالحظه نگارش این متن نهادهای امدادی اعلام کرده اند که به سبب نامساعد بودن شرایط جوی و کوهستانی بودن منطقه حادثه امکان دسترسی و انتقال تجهیزات برای یافتن لاشه هواپیما و اجساد وجود ندارد. بارش برف سنگین و بادهای شدید و مه اجازه حضور بالگرد و دسترسی سریع به این منطقه را نمی دهد.
البته ظرف ساعات آینده تمام مسئولان پیام تسلیت و حکم رسیدگی سریع به وضعیت را صادرخواهند کرد، اما بازهم دیر شد. بازهم خون مردم روی برف ها یخ زد...
بازهم نوشتن از وضعیت فنی هواپیما تکراری شده و دیگر جذابیتی برای مردم نخواهد داشت چرا که هربار مسئولان مدعی به روز بودن تجهیزات و سلامت فنی قبل پرواز می شوند. گویا آسمان با هواپیماهای ما خصومت دارد و به محض بلند شدن، آنها را دچار نقص فنی می کند!. تاپیش از این نیز سقوط هواپیماها را به گردن تحریم های خارجی و دشمنی آمریکا با ملت ایران می انداختیم. اما پس از برجام به گفته مذاکره کنندگان ارشد هیچ محدودیتی برای ورود و تعویض قطعات برای هواپیماهای ما وجود ندارد .
پس اشکال کار کجاست؟! چطور می شود که هرسال باید حوادثی این چنین جان مردم را بگیرد و درد و اندوه را بر ملت تحمیل کند. یک روز شاهد حادثه قطار هستیم و باز مسئولان از به روز بودن تجهیزات فنی سخن می گویند، روز دیگر دریا کشتی و ملوانان ما را به کام خود می کشد و بازهم تجهیزات بروز است و نقص فنی درکار نیست، روز دیگر هواپیماها یک به یک دچار نقص فنی و با چاشنی شانس موفق به فرود اضطراری می شوند و آنها هم که شانس ندارد در مه و برف و غبار سقوط می کنند، اما بازهم همه استاندارها قبل از پرواز تایید می شود.
حال رئیس جمهور یک گروه که نه، صد گروه تحقیق و تفحص تشکیل دهد و وزارت راه نیز به دنبال جعبه سیاه بگردد تا مشخص شود چه شد که هواپیمای ART200 سقوط کرد، اما با تمام این پیگیری های بی فایده، بازهم خون مردم در برف یخ می زند...
به گفته مقامات هواپیمایی این هواپیما بیش از 25 سال است که خریداری شده و هر روز از آن استفاده می شود. جالبتر اینکه مسئولان هواپیمایی کشور می گویند "برای هواپیماهای پروازی عمر تعیین نمی شود!! " . چطور می توان پذیرفت که هواپیمایی که 25 سال از عمر آن می گذرد، می تواند سلامت و امنیت یک هواپیمای نو و به روز را داشته باشد. امروز وزارت راه باید پاسخگو باشد که چرا پس از دوران پسابرجام نتوانسته است ناوگان هوایی کشور را بروز کند. چرا وقتی با افتخار از دستاوردهای برجام صحبت می کنیم در حیطه عمل کاری صورت نمی گیرد. فرهنگ استعفا در کشور ما برای عذرخواهی از سوء مدیریت ها معنا و مفهومی ندارد، کما اینکه پاسخگویی نیز انتظار بی موردی از مسئولان است. چرا که درآخر راه به جایی نمی برد و پس از گذشت چند روز فراموش می شود.
اما حداقل از پول خود مردم برای حفظ خون مردم کمی هزینه کنید. کمی مدیریت کنید و کمی دلسوز باشید.
واقعا کار سختی است که به مسئولان بگوییم از خون های ریخته شده عبرت بگیرند، اما چاره ای جز این تلخ نگاری نیست. دولت باید بپذیرد که سقوط هواپیماها امروز صرفا به خاطر نقص فنی نیست، بلکه سوءمدیریت های پیش از حادثه موجب بروز چنین اتفاقاتی می شود. اگر تحریم هستیم چرا مدام از دستاورد برجام سخن گفته می شود. اگر مانعی برای خرید و نوسازی ناوگان هوایی وجود ندارد پس چرا یک هواپیما باید 25 سال کار کند و درآخر با سقوط و ریختن خون مردم از رده خارج شود.
خریدن هواپیماهایی که به لحاظ فنی قادر به تامین نیازهای مسافری ما و مطابق با اقلیم آب و هوای کشور نیست، توسط چه نهاد و اشخاصی صورت می گیرد. نمی توان پذیرفت که امکان خرید هواپیماهای مسافربری جدید برای ما وجود ندارد، چرا که درهمان زمان تحریم ها امکان خرید و اجاره هواپیماهای مسافری با عمر 10 سال وجود داشت و همچنان وجود دارد.
اگرقرار است بی مدیریتی و منفعت طلبی تجاری ملاک تصمیمات در ناوگان هوایی کشور باشد، درس عبرتی از سقوط دیروز و دیگر سقوط های گذشته و آینده حاصل نخواهد شد و خون مردم همچنان در برف کوهستان ها یخ خواهد زد...


همراهان عزیز، آخرین خبر را بر روی بسترهای زیر دنبال کنید:
آخرین خبر در تلگرام
https://t.me/akharinkhabar
آخرین خبر در ویسپی
http://wispi.me/channel/akharinkhabar
آخرین خبر در سروش
http://sapp.ir/akharinkhabar
آخرین خبر در گپ
https://gap.im/akharinkhabar