رخت عزا بر تن «دنا»
آرمان/ متن پيش رو در آرمان منتشر شده و انتشار آن به معني تاييد تمام يا بخشي از آن نيست نه در خشکي، نه در آب؛ حادثه اين بار قربانيانش را در آسمان يافت و به کام مرگ کشاند. دومينوي حوادث تلخي که در يکي دو سال اخير گريبانمان را گرفته، اين بار با ناپديد شدن هواپيمايي که گمان ميرود با کوه دنا برخورد کرده باشد، ادامه يافت. هواپيمايي که حدود ساعت هشت صبح روز گذشته از فرودگاه مهرآباد برخاست تا ۶۰ مسافر خود را به ياسوج ببرد، هرگز به زمين ننشست. دقايقي بعد از ارتفاع گرفتناي . تي آر ۲۵ ساله، اين هواپيما از صفحه رادار محو شد تا در ۱۴ مايلي فرودگاه ياسوج ناپديد شود. در حالي که بلافاصله بعد از انتشار اين خبر عمليات امداد و نجات آغاز شد، اما صعب العبوربودن محل حادثه و بدبودن شرايط جوي مانع از کمکرساني موثر شد. مسئولان اعلام کردند اميدي به نجات سرنشينان و خدمه پرواز نيست و در اين حادثه تلخ ۶۶ نفر جان خود را از دست دادهاند. دستورات جداگانهاي براي رسيدگي فوري به وضعيت قربانيان و بازماندگان آنها صادر، تيمهاي ارزيابي و مديريت بحران تشکيل و امکانات براي رسيدگي به حادثه تلخ سقوط هواپيما بسيج شده است. حدود يک ماه بعد از حادثه نفتکش سانچي که به جان باختن ۳۱ دريانورد ايراني که هنوز اجساد تعداد زيادي از آنها پيدا نشده، منجر شد، سقوط هواپيماي مسافربري تهران- ياسوج بار ديگر افکار عمومي را بهشدت جريحهدار کرد. علاوه بر صدور انبوهي پيام تسليت از سوي مسئولان و فعالان سياسي و اجتماعي، هنرمندان، ورزشکاران و کاربران شبکههاي اجتماعي نيز به اين حادثه تلخ واکنش نشان داده و خواستار ارائه توضيح و شفافسازي در اين زمينه شدند. انگار اين روزها دستي نامرئي فاصله زماني بين فجايع تلخ را کم و کمتر کرده است. در عرض يک سال چندين حادثه رخ داده که وقوع يکي از آنها بهتنهايي براي تلخکامي يک يا حتي چند سال کفايت ميکند. زمستان سال گذشته سوختن و فروريختن پلاسکو کام ايرانيان را در سراسر شهرهاي کشور تلخ کرد. هنوز شوک اين حادثه باقي بود که در بهار امسال حادثه ريزش معدن زمستان يورت اتفاق افتاد. پاييز امسال نيز بيحادثه نگذشت. وقوع زمينلرزهاي مهيب در غرب کشور بيش از 500 کشته بر جا گذاشت. بهدنبال وقوع اين زلزله تعداد زيادي از زمين لرزههاي ريز و درشت در استانهاي مختلف به وقوع پيوست که در مواردي خسارت جاني و مالي در پي داشت و در مواردي ديگر شهروندان را وحشتزده و بيخواب کرد. آتش گرفتن نفتکش سانچي در آبهاي چين ميتوانست پايان غمانگيزي بر دومينوي حوادث يک سال اخير باشد، اما انگار همان دست نامرئي که فاصله زماني بين فجايع تلخ را کم و کمتر کرده دست بردار نيست و در هر زمان و هر مکاني قرباني ميگيرد. بعد از حوادثي که روي زمين، زير زمين، روي آب و... رخ داد، حالا حوادث هوايي هم قرباني گرفته تا کلکسيون فجايع يک سال اخير کامل شود. پرندهاي که به خانه نرسيد حدود ساعت هشت صبح ديروز هواپيمايي با 60 مسافر و شش خدمه پرواز فرودگاه مهرآباد تهران را به سمت فرودگاه ياسوج ترک کرد. کمتر از يک ساعت بعد خبر رسيد اين هواپيما که از نوع اي . تي . آر و متعلق به شرکت هواپيمايي آسمان بوده از صفحه رادار محو شده است. مردم محلي در حوالي سميرم صداي انفجاري را شنيده و برخي نيز ادعا ميکنند سقوط هواپيما را به چشم خود ديدهاند. هواپيماي 25ساله به قله دنا برخورد کرده، هر چند تا لحظه تنظيم اين گزارش خبري از لاشه آن نيست و صعب العبوربودن محل حادثه و مشخص نبودن محل دقيق سقوط کار را مشکل کرده است. آنچه مسلم است اين است که تمامي 66 سرنشين و خدمه پرواز اين هواپيما جان باختهاند. يک سقوط، هزار و يک ابهام طبق معمول بعد از سقوط هواپيماي مسافربري تهران- ياسوج هم بازار گمانهزنيها درباره دلايل سقوط و مقصران احتمالي آن داغ شد. در حالي که شايعات مختلفي در فضاي مجازي مبني بر برجاميبودن هواپيماي ناپديد شده منتشر ميشد، مسئولان سازمان هواپيمايي اعلام کردند اين هواپيما نهتنها برجامي نبوده که بيش از 20 سال از عمر آن ميگذرد. همين کافي بود که بار ديگر بحث فرسودگي ناوگان هوايي کشور و ناايمنبودن آن مطرح شود. شهروندان اين سوال را مطرح ميکنند که با وجود سن بالاي هواپيما و در حالي که اعلام ميشود هواپيماي حادثه ساز همين چند ماه پيش نيز دچار مشکل شده، چرا اجازه پرواز صادر شده است؟ سوال مهم ديگر بهدنبال اين اعلام سازمان امداد و نجات که بهدليل صعب العبوربودن امدادرساني ميسر نيست، مطرح ميشود. شهروندان ميپرسند چرا در شرايط جوي نامساعدي که حتي هليکوپترهاي اورژانس نميتوانند به محل حادثه بروند، اجازه پرواز صادر شده است؟ مقصر حادثه رخ داده کيست؟ قاعدتا نميتوان قبل از پيدا شدن جعبه سياه هواپيما قضاوت درستي داشت، اما بهدنبال سقوط هواپيماي مسافربري تهران - ياسوج سوالات مختلف در ذهن شهروندان چرخ ميخورد و آنها اميدوارند اين بار پاسخهايي روشن دريافت کنند. انتظار شهروندان اين است که مسئولان اين بار ديگر پاسخگويي و شفافسازي را به ارائه گزارشهاي مبهم و ناقصي که قرار است ماهها بعد ارائه شود، حواله ندهند. از تشکيل ستاد بحران تا مداخله قضائي بلافاصله بعد از انتشار خبر سقوط هواپيماي مسافربري تهران - ياسوج ستاد بحران تشکيل و نيروهاي امدادي چهار استان درگير حادثه شدند. رئيسجمهور و وزير راه دستوراتي در زمينه رسيدگي به حادثه صادر کردند و مسئولان قضائي نيز خواستار بررسي جوانب مختلف موضوع شدند. در حالي که دادستان ياسوج خبر از تشکيل پرونده قضائي در اين زمينه داد، آيت ا... آملي لاريجاني، رئيس قوه قضائيه از دادستان کل کشور خواست با تشکيل کميتهاي علت وقوع حادثه را بررسي و نسبت به برخورد قانوني با مقصران اقدام کند. هر چند شرکتهاي هواپيمايي براي چنين حوادثي تمهيداتي ميانديشند و سازوکارهايي براي جبران خسارت وجود دارد، اما اين حادثه ابعادي بيشتر از حد معمول دارد و علاوه بر رسيدگي به حقوق خانوادههاي جانباختگان که از صبح ديروز در فرودگاه مهرآباد تجمع کردهاند، بايد گزارشي شفاف از اين حادثه ارائه شود. هر چند دلجويي و کمک به خانواده بازماندگان از اهميت زيادي برخوردار است، اما بايد بهگونهاي رفتار کرد تا جلو بروز حوادث مشابه گرفته شود. دومينوي حوادث را يک جا بايد متوقف کرد، چرا که تکرار پشت سر هم فجايع مردم را نگران کرده و به احساس ترس و ناامني عمومي دامن زده است. 3روز عزايعمومي در کهگيلويه و بويراحمد در کهگيلويه و بويراحمد سه روز عزاي عمومي اعلام شد. استاندار کهگيلويه و بويراحمد و آيتا... سيدشرفالدين ملکحسيني نماينده ولي فقيه در استان، در پي جانباختن تعدادي از هموطنان در حادثه سقوط هواپيماي تهران-ياسوج در ارتفاعات دنا، دوشنبه ۳۰ بهمن تا چهارشنبه دوم اسفندماه را در استان عزاي عمومي اعلام کردند. همراهان عزيز، آخرين خبر را بر روي بسترهاي زير دنبال کنيد: آخرين خبر در تلگرام https://t.me/akharinkhabar آخرين خبر در ويسپي http://wispi.me/channel/akharinkhabar آخرين خبر در سروش http://sapp.ir/akharinkhabar آخرين خبر در گپ https://gap.im/akharinkhabar