آرمان/ متن پيش رو در آرمان منتشر شده و انتشار آن به معني تاييد تمام يا بخشي از آن نيست
باز هم «آخوندي»، باز هم «وزارت راه» و باز هم «عزاي ملت ايران». اين بار هواپيما سقوط کرد و 66 مسافر و خدمه به گونهاي تلخ و دهشتناک از دنيا رفتند. مرداد 93 که هواپيماي تهران طبس دقايقي بعد از بلند شدن به علت خاموش شدن موتور سمت راست خود در منطقه مسکوني شهرک آزادي به ديوارههاي سيماني برخورد کرد و منفجر شد و در آن واقعه ۳۹ نفر جان باختند. يا حتي پنجم آذر ۹۵ که دو قطار مسافربري در حوالي «ايستگاه هفتخوان» در محور سمنان-دامغان با هم برخورد کردند؛ در اين حادثه قطار سمنان به مشهد از پشت به قطار تبريز به مشهد که در همان ريل متوقف بود، برخورد کرد و ۴۷ نفر کشته و ۱۰۳ نفر نيز مصدوم شدند. وجه اشتراک اين حوادث و تعدادي ديگر از حوادث مشابه آن نشستن آخوندي بر کرسي وزارت راه بوده است. وزيري که استراتژي سکوت را به خوبي آموخته و يا اگر سخني ميگويد مرهمي بر داغ بازماندگان نيست؛ مانند همين سقوط هواپيماي atr72 که 66 نفر را به کام مرگ برد. با وجود حوادث متعدد و فشاري که به دولت از اين زاويه وارد ميشود، ميتوان وزير راه را به استعفا توجه داد. فرصت مناسبي است که وزير با آرامش به کارنامهاي نگاه کند که در آن از برخورد قطار گرفته تا واژگوني اتوبوس نخبهها و سقوط قطار ديده ميشود و براي خروج از اين مسير پرهزينه خود گامي به جلو بگذارد. تصميم وزير ميتواند مستقل از تصميم مجلس براي استيضاح باشد. او خود ميتواند کار را تمام کند.
وزير و ادعاي کمک خلبان
وزير پس از انتشار خبر خارج شدن هواپيما از رادار تاکيد کرد که «هواپيماي ATR از ايمنترين هواپيماهاي کوتاهبرد جهان است.» اما آنچه او گفت با آنچه کمک خلبان مرحوم شده هواپيما پيش از سفر در صفحه اينستاگرامش نوشت تفاوت داشت. مرحوم کاوه خليلي نوشته بود: «بچه ها با ايرباس پرواز ميکنند، مردان با بوئينگ پرواز مي کنند، قهرمانان افسانهاي با ATR پرواز ميکنند.»
عذرخواهي و کنارهگيري
در تمام نقاط جهان مرسوم است که پس از حادثهاي مانند سقوط هواپيما يا غرق شدن کشتي و موارد مشابه مسئول مربوط علاوه بر عذرخواهي از سمت خود استعفا ميدهد مانند وزير حمل و نقل و رئيس راه آهن مصر در پي برخورد اتوبوس دانش آموزان مصري با قطار که منجر به مرگ 47 دانش آموز شد از سمت خود استعفا داد و بلافاصله مورد بازجويي قرار گرفت. يا وزير آموزش و پرورش کويت که به دنبال مرگ يک دانش آموز در مدرسه استعفا کرد و گفت: «براساس تحمل مسئوليت سياسي اين حادثه، استعفاي خود را ارائه کردم. وزارت آموزش و پرورش به بازسازي روحي دانش آموزان اين مدرسه ميپردازد. اين موضوع از وظايف مستقيم وزارتخانه است.» در نمونه ديگري مدير اجرايي شرکت هواپيمايي کره، به دليل ايجاد تاخير در يکي از پروازهاي اين هواپيما، از سمت خود کنارهگيري و به خاطر کارش به صورت عمومي عذرخواهي کرد و استعفاهاي ديگر که مرهمي بر دل داغديدگان است.
آخوندي و عذرخواهي
در زمان وزارت عباس آخوندي بر وزارت راه اتقاقات زيادي در اين حوزه رخ داده است از جمله سانچي و سکوت آخوندي، سقوط هواپيماي مسافربري تهران طبس در منطقه مسکوني، قطار مشهد-تبريز و... موضوع مشترک اين حوادث عدم عذرخواهي وزير راه بوده است که کمترين اقدام مورد انتظار ميتوانست بوده باشد اما آخوندي سکوت را بر هر مولفه ديگري ترجيح داد. در مورد آخر يعني سقوط هواپيماي ART در 30 بهمن پس از اتمام جلسه اضطراري ستاد بحران استان کهگيلويه و بويراحمد به ديدار اين خانوادهها در ياسوج رفت و در اين ديدارها از خانوادههاي جانباختگان اين حادثه دلجويي کرد. يکبار ديگر هم آخوندي درباره اين حوادث لب به سخن گشوده بود و آن هم در حادثه قطار مشهد به تبريز بود که وزير راه گفت: «همه مسافران تحت پوشش بيمهاند و از اين نظر جاي هيچ نگراني نيست.»
اين جملات آخوندي بر درد خانوادههاي داغداري که منتظر شنيدن يک عذرخواهي حداقلي از وزير بودند اضافه کرد اما آخوندي حتي پس از سرازير شدن موج انتقادات براي جملات حاضر به عذرخواهي نشد. «مديرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبري هوايي ايران با بيان اينکه فرودگاه ياسوج رادار تقرب ندارد، گفت: تنها ۵ فرودگاه مهرآباد، امام خميني، اصفهان، شيراز و مشهد به رادار تقرب مجهز هستند و در آينده نزديک فرودگاه بندرعباس نيز به رادار تقرب تجهيز ميشود.» مهابادي درباره نداشتن رادار ميگويد: «ترافيک آن بالا نبود. در همه جاي دنيا هم از جمله اروپا و آمريکا در مناطقي که ترافيک پايين است، رادار نصب نميکنند. با اين حال برنامه توسعه رادار را دنبال ميکنيم. ما طي سالهاي گذشته به دليل تحريمهاي بينالمللي چالشهايي در اين خصوص داشتهايم.» نکته قابل تامل آنجاست که مهابادي مديرعامل شرکت فرودگاهها با ابراز گلايه از صداوسيما در خصوص اطلاعرساني سانحه گفت:«طي دو سال گذشته ۳۰ ميليارد تومان براي توسعه فرودگاه ياسوج هزينه کردهايم. ۶۰۰ متر طول باند اين فرودگاه افزايش يافته و حدود ۱۱ مانع مهم پروازي را که ميتوانست ايمني پروازها را تهديد کند، برچيديم. حدود ۱۱۰۸ متر باندي که داشتيم و نميتوانستيم استفاده کنيم را آزاد کرديم و هماکنون باند به ۳۲۰۰ متر افزايش يافته است.» اما حقيقتا گسترش فرودگاه بدون رادار پيشرفته چه افتخاري است؟ عابدزاده رئيس سازمان هواپيمايي کشوري در پاسخ به اين سوال که اين هواپيما چند سال در شيراز زمينگير بوده است، گفت: «آنچه ما ميدانيم اين است که بعد از برجام توانستند قطعات هواپيما را خريداري کنند. منابع تعميراتي موتور هواپيماي ATR محدود است. بنابراين هواپيما حدود شش سال زمينگير بوده است.» آيا سفر با هواپيمايي که 6 سال زمينگير بوده، منطقي و نشان از مديريت مطلوب آخوندي دارد؟
درخواست استيضاح
احمد اميرآبادي فراهاني نماينده قم، داريوش اسماعيلي نماينده سروستان، ملکشاهي، فاطمه سعيدي نماينده تهران، محمدجوادفتحي نماينده تهران، شهروز برزگر نماينده سلماس، محمدرضا پور ابراهيمي نماينده کرمان، محمد قسيم عثماني نماينده بوکان، سيدفريد موسوي نماينده تهران، سيدجواد ساداتينژاد نماينده کاشان، محمدعلي وکيلي نماينده تهران، فريدون حسنوند نماينده انديمشک، رضايي و عدل هاشمي نماينده کهگيلويه ظاهرا انتظار عذرخواهي از وزير را نداشتند بنابراين درخواست استيضاح او را مطرح کردند. جالب است که برخي از نمايندگان درخواست کننده استيضاح آناني بودند که براي لغو برجام يا خريد هواپيماهاي جديد از مخالفت با دولت دريغ نداشتند. لطفا... فروزنده که معاون احمدينژاد بود در تير 95 ميگفت «خريد هواپيما نه اولويت کشور است نه ميتواند معضلات ما را حل کند. رسيدگي به وضعيت اشتغال و واحدهاي توليدي که مهمترين مسالهشان نقدينگي است، يکي از مهمترين مسائل کشور است» يا مجتبي ذوالنوري نماينده قم گفته بود: «هواپيما اولويت اکثريت ملت ما نيست. خريد هواپيما مانند پانسمان زخم است در حالي که عدهاي در حال خفه شدن در مشکلات اقتصادي هستند.» علي نيکزاد وزير راه دولت احمدينژاد هم چنين مخالفت خود را نشان داده بود: «خريد يک هواپيما اين همه ذوق ندارد که براي افتتاح آن وزير و برخي ديگر از افرادي که در جايگاه قانونگذاري کشور هستند، شرکت کنند. ما با نوسازي ناوگان حمل و نقل مخالف نيستيم اما بر طبق نظر کارشناسان و برخي مسئولان الويت با ناوگان ريلي است.»
همراهان عزيز، آخرين خبر را بر روي بسترهاي زير دنبال کنيد:
آخرين خبر در تلگرام
https://t.me/akharinkhabar
آخرين خبر در ويسپي
http://wispi.me/channel/akharinkhabar
آخرين خبر در سروش
http://sapp.ir/akharinkhabar
آخرين خبر در گپ
https://gap.im/akharinkhabar
بازار