نگاهی به رسوایی فیسبوک در نقض حریم خصوصی کاربران
همشهري آنلاين/ متن پيش رو در همشهري آنلاين منتشر شده و انتشار آن به معني تاييد تمام يا بخشي از آن نيست نقض حريم خصوصي ۵۰ ميليون کاربر فيسبوک در راستاي تبليغ براي کارزار انتخاباتي دونالد ترامپ در انتخابات سال ۲۰۱۶ از سوي شرکت کمبريج آناليتيکا جنجال آفرين شده است. اين اتفاق سبب شد تا ارزش سهام شرکت فيسبوک به سرعت سقوط کند و با کاهش ۷ درصدي، حدود ۴۰ ميليارد دلار به اين شرکت ضرر و زيان وارد کند. مقامهاي آمريکايي ميگويند فيسبوک از اين قضيه مطلع بوده اما واکنشي نشان نداده است. حتي با گذشت چند روز از اين مساله مارک زاکربرگ، مديرعامل فيسبوک همچنان سکوت کرده است. به نظر ميرسد که اين کمپاني در همهپرسي عضويت بريتانيا در اتحاديه اروپا در سال ۲۰۱۶، انتخابات رياستجمهوري کنيا در سال ۲۰۱۷ و ديگر رويدادهاي بزرگ سياسي در سراسر جهان نقش داشته است. به دنبال برملا شدن اين مساله، حقوقدانان اروپايي و آمريکايي به دليل آنچه «نقض نقض حريم خصوصي» افراد خوانده شده، تحقيق در مورد چگونگي به کارگيري اطلاعات کاربران و تاثيرگذاري بر تحولات سياسي را آغاز کردهاند. ماورا هيلي، دادستان ايالت ماساچوت در مصاحبه با شبکه سيانان گفت: «کار ما اين است که از مشتريان حفاظت کنيم. شرکتهايي چون فيسبوک که اطلاعات صدها ميليون نفر را کنترل ميکنند، وظيفه دارند که از اين اطلاعات پاسداري کنند، نه اينکه آنها را به بيرون ارائه دهند.» چگونگي دستيابي به اطلاعات کمبريج آناليتيکا از سوي سياستمداران بريتانيايي و آمريکايي تحت فشار قرار دارد تا چگونگي دستيابي به اطلاعات و همچنين استفاده از آنها را توضيح دهد. در همين راستا، کانال ۴ خبر بريتانيا گزارش کرد که اين شرکت براي رسيدن به اطلاعات مورد نظر خود از روشهايي چون تله گذاري براي سياستمداران، سواستفاده از موقعيتهاي غيرمتعارف، رشوه، استفاده از کارگران جنسي و حتي فرستادن دختران جوان به خانه مشتريان سعي در پيشبرد اهداف خود دارد. همچنين اين شرکت با کساني که براي سرويسهاي اطلاعاتي مانند امآي ۵ و امآي ۶ کار ميکنند، همکاري ميکند. به اين ترتيب اين شرکت به اطلاعات بسياري از مردم دست مييابد و با تحليل دادههاي مربوط به زندگي افراد تلاش ميکند تا آنان را به سمت مورد نظر به عنوان مثال ترغيب و تشويق آنان به راي دادن به يک کانديداي خاص هدايت کند. از سوي ديگر، اين شرکت با جمعآوري اطلاعات از کانديداهاي رقيب و همچنين تهديد يا تطميع آنان سعي به تغيير جهت انتخابات به نفع مشتري خود داردند. الکساندر نيکس، مدير اجرايي شرکت کمبريج آناليتيکا در اين مورد گفته بود: «ما ممکن است براي رسيدن به اهدافمان يک رسوايي اخلاقي ايجاد کنيم. براي رسيدن به اين هدف ما برخي دختران را به خانه کانديداها ميفرستيم. دختران اوکرايني بسيار زيبا هستند، ما آنها را به خانههاي کانديداها ميفرستيم و من متوجه شدم که اين کار بسيار نتيجه بخش اشت.» الکساندر نيکس مدير اجرايي اين شرکت در مصاحبههاي قديمي به خبرنگاران گفته بود: «اين مسائل مخوف به نظر ميرسند، اما نياز نيست که برخي چيزها تا زماني که (از سوي ديگران) باور ميشوند، الزاما درست باشند.» نقش فيسبوک در اين ماجرا در سال ۲۰۱۴ فيسبوک يه مسابقه طراحي کرد که در طي آن از کابران خواسته بود تا با پاسخگويي به سوالات شخصي در مورد خود و دوستانشان به روانشناسي شخصيتشان دست يابند. موارد زيادي از اين قبيل مسابقات و بازيها از سوي فيسبوک ارائه ميشوند، اما فيسبوک موظف به حفظ اسرار کاربران و همجنين نابود کردن آنها پس از پايان زمان اين قبيل مسابقات و بازيها است. کريستوفر وايلي، يکي از کارمندان کمبريج آناليتيکا مدعي شد که فيسبوک اطلاعات ۲۷۰ هزار نفري را که در اين مسابقه شرکت داشتهاند، بدون اجازه آنان به کمبريج آناليتيکا فروخته و بدين ترتيب اين شرکت موفق شده است تا از طريق اين اطلاعات به خصوصيات شخصي و رواني ۵۰ ميليلون کاربر فيسبوکي دست يابد. مهمترين خطرات اين روشها چيست؟ قانونشکني، گسترش بياخلاقي و نقض حريم خصوصي از مهمترين خطراتي هستند که اين قبيل فعاليتها جامعه بشري را تهديد ميکنند. اما شايد مهمترين خطر را بتوان تهديد دموکرسي خواند چرا که اين قبيل روشها در پي آنند تا با تاثيرگذاري بر روي ذهن افراد، نه از راه قانوني بلکه با روشهايي برخلاف قانون و اخلاق، به اهداف مورد نظر خود برسند. چاره چيست؟ گرچه مسئوليت حفظ اسرار شخصي منتشر شده در فضاهاي مجازي به عهده آنان است، اما عنوان کاربران اين شبکهها نيز بايد با رعايت برخي نکات امنيتي از حريم خصوصي خود محافظت کنند. تغيير در تنظيمات امنيتي شبکههاي اجتماعي و محدود کردن دسترسي به آنها، کاهش حجم اطلاعات خصوصي و جزيات آنها در شبکههاي اجتماعي و عدم استفاده از برنامههايي که اجازه دسترسي به اطلاعات شخصي را ميخواهند، از مسائلي هستند که به کاربران در حفظ حريم خصوصيشان کمک خواهد کرد. همراهان عزيز، آخرين خبر را بر روي بسترهاي زير دنبال کنيد: آخرين خبر در تلگرام https://t.me/akharinkhabar آخرين خبر در ويسپي http://wispi.me/channel/akharinkhabar آخرين خبر در سروش http://sapp.ir/akharinkhabar آخرين خبر در گپ https://gap.im/akharinkhabar