ارتباط فرانسوی!
روزنامه جوان/ متن پيش رو در جوان منتشر شده و انتشار آن به معني تاييد تمام يا بخشي از آن نيست.
بيترديد ديپلماسي فرهنگي صحيح و مناسب نهتنها آورده مطلوب و نتيجه مناسبي در اوضاع و احوال فعلي ايجاد ميکند که براي سالها و نسلهاي آينده کشور تأثيرگذاري و ماندگاري مثبت و مفيدي در پي خواهد داشت،اما هر زماني که اين سياستها از مسير خود خارج و منحرفشد، به همان اندازه ولو بدتر و عميقتر کشور را دچار خسارات جبرانناپذيري کرد که با عرض تأسف بايد گفت در مراودات بينالمللي اين حوزه تا به امروز نهتنها کارنامه قابل قبولي پديدار نشده که بعضاً و در اغلب موارد تعرضات فراواني نيز به اعتبار و آبروي کشور وارد شده است. در اين ميان يکي از موارد بسيار مهم که به کرات و در غفلت نهادهاي مربوطه رخداده است،مراودات خاص و نامتعارف برخي سفارتخانههاي اروپايي در تهران با نهادهاي هنري و شخص هنرمندان و مديران هنري است،بهعنوان نمونه دو سفارتخانه فرانسه و انگليس چند سالي است که با فعال کردن رايزنان فرهنگي و وابستگان خاصشان نقش بسيار پررنگ و البته چراغ خاموشي را ايفا ميکنند. نگارنده پيشتر نيز در خصوص اين نفوذ هشدارهايي را درباره اين قسم تحرکات سفير و سفارت انگليس داده بود،اما با جابهجاييهاي صورت گرفته در آن سفارتخانه نقش اصلي اين تحرکات نامتعارف به ظاهر بر عهده همتاي فرانسوي قرار گرفته است،بهخصوص از زمان حضور سفير جديد که يک فرد با سابقه اطلاعاتي و امنيتي بلندپايه، بسيار پررنگتر و بسيار فعالتر به نظر ميرسد.
حضور پر رنگ سفير فرانسه در مراسمهاي فرهنگي و هنري
تنها کافي است رفتارهاي شخص سفير و وابسته فرهنگي آن سفارتخانه را زير نظر گرفت تا تحرکات بيش از حد و البته نامتعارف آنان در حوزه هنر بهخصوص در سينما و البته بيشتر و با تمرکز خاصي بر تئاتر عيان شود؛از برگزاري جشنوارههاي فيلم فرانسه در تهران گرفته تا حضور فعال در چندين جشنواره تئاتري کشور. شايد در نگاه نخست، خوشبينانه و البته سادهلوحانه بيان شود که اين حضور نهتنها مضر نيست، بلکه بسيار مفيد و مثمرثمر خواهد بود،اما اين نکته که اساساً ما به ازاي اين فعاليتها و مشارکتها براي نهادهاي هنري بهخصوص در تئاتر کشور چه بودهاست، نکتهاي است که همواره در تمامي مراودات يکسويه و مغرضانه سفارتخانه بيپاسخ مانده است. اما نکته بسيار مهم و حساس، حضور متوليان و مسئولان امر در اين حوزه است که هموار با کمکاري و غفلت – البته در خوشبينانهترين حالت ممکن- آب به آسياب دشمن ريخته و هموار همراه آنان طي اين مسير بودهاند.
قراردادي که در بيخبري بسته شد
اما براي روشنتر شدن تحرکات نامتعارف سفارت فرانسه نگارنده سري به سايت اين سفارتخانه زده و مطالب قابلتأملي را يافته است.يکي از آن مطالب در خصوص حوزه تئاتر و مشارکتها در اين بخش است؛حوزهاي که سال گذشته متأسفانه نهتنها اوضاع مديريتي مناسب و مطلوبي را طي نکرده که با برخي سوءرفتارهاي مديران مربوطه شائبهها و خسارات بيشماري را براي کشور و نظام ايجاد کرده است. با بررسي بخش فرهنگي سايت سفارت فرانسه عمق فضاحت مديران وقت اداره کل مرکز هنرهاي نمايشي کاملاً مشخص و هويدا ميشود و بايد تأسف خورد که اينچنين زير نفوذ و در خدمت منويات سفارت فرانسه قرارگرفتهاند. حال اين نفوذ به چه قيمتي و با چه اهدافي رخداده است، بماند در زمان مبسوطتر و مفصلتري اما بهعنوان نمونه در بخش مطالب هنري اين سايت آمده است:
«ثمره غناي تعاملات فرانسوي- ايراني در زمينه تئاتر، بستن قرارداد مشارکت ميان تئاتر شهر پاريس و تئاتر شهر تهران باهدف ترجمه آثار، تبادل نمايشها و همچنين تخصصهاست» تنها همين جمله چندين پرسش مهم و اساسي را در ذهن متبادر ميکند و آن اينکه اساساً قراردادي که سايت سفارت فرانسه به آن اشاره ميکند، چه وقت و در چه زماني بستهشده است؟ چرا از قرارداد فوقالذکر خبر يا اطلاعي در دست نيست؟ تاريخ انتشار مطلب مربوط به سال گذشته است و متأسفانه در اين زمان حداقل در رسانههاي اصلي خبري مبني بر قراردادي بين تئاتر شهر تهران و تئاتر شهر پاريس وجود ندارد و اساساً چه مراوداتي بين سفارت فرانسه با مدير کل وقت مرکز هنرهاي نمايشي و مجموعه تئاتر شهر در سال گذشته رخداده است؟ عملکرد سال گذشته آن اداره کل بهخصوص در جشنواره تئاتر فجر به دبيري فرهاد مهندسپور پر از شائبه است. ميزان نفوذ اين سفارتخانه در حوزه تئاتر کشور کاملاً مشخص و روشن است. جشنوارهاي که به نام انقلاب برپاشده است در نهايت تأسف زير نفوذ سياستها و برنامههاي سفارت فرانسه قرار گرفت.
کارگردان ضد ايراني در جشنواره ايراني
اما افتضاحات اينگونه مراودات زماني آشکار و مشخص ميشود که سايت مشرق طي يک روشنگري از حضور يک نمايش که از قضا با حمايت سفارت فرانسه در جشنواره تئاتر فجر حضور دارد،آن را در خروجي خود قرار ميدهد.
در بخشي از يادداشت سايت مشرق آمده است:
در طول چهار سال اخير در جشنواره جهاني فجر شاهد چهرههايي مثل «فابريس پوشو» مدير و سردبير ضد ايراني بخش مستند شبکه ARTE بوديم که در تهران برايش جشن تولد برگزار کردند؛مدير شبکهاي که سياهترين و ضد ايرانيترين مستندهاي ساختهشده در ايران را با قيمتهاي غيرمتعارفي ميخريد و شبکه آرته در طول ۱۶ سال اخير در سياه نشان دادن فضاي اجتماعي و سياسي کشورمان سنگ تمام گذاشت. از سوي ديگر مجري اتاق خبر شبکه «من و تو» (نزديک به فرقه بهاييت) در همان جشنواره جهاني فجر بهعنوان ميهمان ويژه حاضر شد و پرويز جاهد، منتقد سينمايي شبکه بيبيسي فارسي حضور پررنگي در اين جشنواره داشت؛ اما اين روند درهاي باز يا به عبارتي بيدروپيکري عرصه فرهنگ يا به تعبير حضرت آيتالله خامنهاي ولنگاري فرهنگي پاياني ندارد؟ روز گذشته در جشنواره تئاتر فجر نمايشي با عنوان تنهايي پرهياهو، برداشتي آزاد از رماني با همين نام از بهوميل هرابا بهصورت پرفورمنس و با حرکات موزون (رقص)، توسط افشين غفاريان اجرا و کارگرداني شد،اما حضور اين رقاص معروف، با تعجبي همگاني توأم بود و گويا حضور غفاريان در ايران کاملاً برنامهريزيشده بود. مشخص نيست پس از چهار سال جنجالآفريني سياسي غفاريان در رسانههاي معاند، حضور و اجراي نمايش توسط او در جشنواره فجر انقلاب چه ضرورتي داشته است.
مدير کل هنرهاي نمايشي چه پاسخي دارد
از اين دست اقدامات و افتضاحات در سال گذشته و در زمان مسئول وقت اداره کل هنرهاي نمايشي کشور کم رخ نداده است که بايد پاسخگوي آن باشند و اين پرسش مهم که مراودات بينالمللي آقاي مديرکل و برخي مديران نزديک به ايشان چگونه و تا چه ميزاني بوده است، مديري که رکورددار بيشترين مسافرت خارجي آن هم چند مقصد بوده درحاليکه هرگز خبري مبني بر دلايل و اهداف اين سفرها از آن اداره کل منتشر نشد،مسافرتهايي که همگي در سکوت محض خبري رخدادهاند.
اما در پايان آنچه بسيار مهم و مورد تأکيد است،حضور جريان نفوذ و سيطره سفارتخانه بهخصوص سفارت فرانسه بر تئاتر کشور است به گونهاي که حتي در نهايت تأسف يکي از تماشاخانههاي شهر نيز ناخواسته و تحت تأثير فضاي پيراموني، نام خود را به نوفل لو شاتو تغيير داده است و اين جريان خزنده و چراغ خاموش براي دوران مديريت جديد اين اداره کل نيز برنامهريزيهاي متنوع و مختلف کرده است،از جمله حضور فعال در جشنواره عروسکي که در سال جاري قرار است برگزار شود،اما نگارنده شديداً به مديرکل فعلي اداره کل هنرهاي نمايشي کشور که از مديران متعهد و خوشنام و خوشسابقه کشور است، برادرانه توصيه ميکند مراقب اين جريان باشد؛جرياني که متأسفانه براي حضور در فضاي تئاتري کشور در سال جاري سياستهاي مهم و تاثيرگذاري را اتخاذ کرده است.
*محمد محمدي
همراهان عزيز، آخرين خبر را بر روي بسترهاي زير دنبال کنيد:
آخرين خبر در سروش
http://sapp.ir/akharinkhabar
آخرين خبر در ايتا
https://eitaa.com/joinchat/88211456C878f9966e5
آخرين خبر در آي گپ
https://igap.net/akharinkhabar
آخرين خبر در ويسپي
http://wispi.me/channel/akharinkhabar
آخرين خبر در بله
https://bale.ai/invite/#/join/MTIwZmMyZT
آخرين خبر در گپ
https://gap.im/akharinkhabar