گلایه امین تارخ؛ تلویزیون باید خودش را اصلاح کند!
آرمان امروز/ متن پيش رو در آرمان منتشر شده و انتشار آن به معني تاييد تمام يا بخشي از آن نيست امين تارخ پس از دو سال دوري از تلويزيون بار ديگر با سريال رمضاني «رهايم نکن» به تلويزيون بازگشته است. او که در سريالهاي رمضاني متعددي ايفاي نقش کرده است، در اين زمينه ميگويد: من کارم بازيگري است چه ايام رمضان باشد، چه عيد و چه مناسبتهاي ديگر. حال اگر به شکل تصادفي چندين کار رمضاني داشتهام به اين دليل بوده است که تلويزيون کارهاي ماه رمضان را جديتر ميگيرد. تلويزيون اصولا در اين مناسبت بودجه بيشتري قائل ميشود و سوژههاي قابل طرح را انتخاب ميکند و اصولا ريسک بيشتري ميکند.اين بازيگر تئاتر، سينما و تلويزيون در گفتوگويي با ايسنا، درباره مباحثي چون دلايل دوري از تلويزيون، لزوم رعايت اصل چندصدايي در صداوسيما، حضور در تلويزيون با سريالهاي رمضاني، مخاطبان از دست رفته اين رسانه و گرايش آنها به سريالهاي ترکيهاي، شيوه نظارت بر برنامهها و مديريتها سخن گفت. دوري از تلويزيون امين تارخ که در سريالهايي چون «معصوميت از دست رفته»، «جراحت» و «اغماء» ايفاي نقش کرده است، درباره علت دوري طولانيمدت از تلويزيون، اظهار کرد: در اين سالها پيشنهادهاي بسياري براي بازي در تلويزيون شده است اما بنده در شرايطي هستم که قرار نيست اشتباهات غيرقابل برگشت مرتکب شوم؛ بنابراين همکاريام را با تلويزيون کم کردم و مثلا از ۲۰ پيشنهاد، يک پيشنهاد را انتخاب کردم.او درباره علت انتخاب سريال «رهايم نکن» به کارگرداني محمد مهدي عسگرپور، توضيح داد: اين سريال کارگرداني دارد که صاحب قدرت لازم براي ساخت مجموعه تلويزيوني جذاب است و از طرفي پيش از اين هم با همديگر همکاري داشتهايم و البته بيش از همکار، با هم دوست هستيم. از طرفي صاحب فيلمنامهاي است که سوژه و قصه دارد و حرفي براي طرح کردن که جذابيتهاي لازم را داشته باشد. اين مجموعه جزو نادر سريالهايي است که يک سناريو آماده داشته است. زماني که شما صرفا با يک طرح روبهرو هستيد، حتما آن را نميپذيريد و اعتماد لازم به فيلمنامه نداريد.اين بازيگر درباره حضور پررنگ در سريالهاي رمضاني، توضيح داد: من کارم بازيگري است چه ايام رمضان باشد، چه عيد و چه مناسبتهاي ديگر. حال اگر به شکل تصادفي چندين کار رمضاني داشتهام به اين دليل بوده است که تلويزيون کارهاي ماه رمضان را جديتر ميگيرد. تلويزيون اصولا در اين مناسبت بودجه بيشتري قائل ميشود و سوژههاي قابل طرح را انتخاب ميکند و اصولا ريسک بيشتري ميکند. بهعنوان مثال در سريال «اغماء» خيلي بحث بود که اساسا قضيه شيطان و ابليس مطرح شود و بالاخره اين ريسک را کردند و مطرح کردند و در ماه مبارک ميتوانستند اين کار را بکنند و يا کار «جراحت» که يک فردي فرد ديگر را دوست دارد و پيش از محرميت با مشکلاتي مواجه ميشوند که اين مساله مطرح شد و هيچاتفاق بدي هم نيفتاد.او با اشاره به سريال رمضاني «رهايم نکن» و محتواي آن مطرح کرد: مجموعه «رهايم نکن» شايد شبيه به کارهاي ديگر کارگردان نباشد اما بههر حال آقاي عسگرپور کاراکتري دارد که در همه کارهايش جاي پا و نشان شخصيتياش وجود دارد.اتفاقا اين سناريو يکي از جذابيتهايش اين است که در مورد موضوعي صحبت ميکند که قبلا به اندازه کافي راجع به آن بحث شده ولي شعار داده شده است، مثل جنگ که به اندازه کافي راجع به آن صحبت شد اما حتي يک فيلم جنگي به درد بخور نداريم. موضوع اين سريال درباره حلال و حرام است. در حالي که خارجيها چند سال از جنگ جهاني دوم گذشته هنوز نجات سرباز رايان ساخته و پخش ميشود و آدمي حيرت ميکند که چقدر در اين فيلم بلد هستند خودشان را مظلوم نشان دهند. بلد هستند چگونه آن واقعيتي که برايشان افتاده است را به شکل تراژيک نمايش دهند و هزينه کنند و زحمت بکشند. ما هم راجع به حلال و حرام و جنگ و همه اينها صحبت کردهايم که تاکنون هيچاثري نداشته است. براي اينکه با تبليغات و شعار دادن کارمان را پيش ميبريم. «رهايم نکن» شعار نميدهد «تارخ» با اشاره به فيلمنامه «رهايم نکن» گفت: اساسا سناريو «رهايم نکن» شعار نداده است. يک آدمي را در يک موقعيت ويژه قرار داده و زجري که بابت خطايي که انجام داده ميکشد و تماشاگران شاهد آن هستند. بهنظرم اگر قرار باشد تاثير بگذارد واقعگويي و پرهيز از شعار بيشتر در تماشاگر نفوذ پيدا ميکند تا شعار صرف.اين بازيگر درباره کاراکتر «حاج رسول» در مجموعه «رهايم نکن» نيز توضيح داد: در اين سريال نقش يک حاجي بهنام «رسول» را بازي ميکنم که يک زماني در زندگي اشتباهي کرده است و خودش، خودش را به چالش ميکشد. اين سريالها قابل قياس نيستند «تارخ» در ادامه در پاسخ به اين پرسش که در طول اين سالها با محدوديتهايي که تلويزيون داشته است، چگونه خودتان را با شرايط وفق دادهايد، اظهارکرد: من هم شرايط خوبي نداشتم. شما اگر کارهاي ۱۰ سال قبل من را با ۱۰ سال قبلتر ببينيد متوجه ميشويد که قابل قياس نيست. اين محدوديتها جوان و پيشکسوت نميشناسد. موقعي که شرايط سخت باشد براي همه سخت است. براي من پيش آمده است پنج سال کار نکنم براي اينکه شرايطي بوده که دلخواه من نبوده است.اين بازيگر در همين زمينه به سريالهايي که در آن ايفاي نقش کرده است، اشاره کرد و گفت: سال ۸۲ «معصوميت از دست رفته» کار کردم و بعد از چهار سال «اغماء» و «جراحت» را کار کردم و سه سال بعد سريال ديگري را کار کردم و امسال هم سريال «رهايم نکن» را کار ميکنم. در طول ۱۱ سال بازي کردن در چهار مجموعه که همکاري نشد! اما چيزهايي که چه بازيگران جوان و چه صاحب کسوت را از تلويزيون پس ميزند دايره تنگ سوژهها در آن است. از طرفي مديريتهاي ضعيف و مديريتهاي باري به هر جهت بهجاي آنکه رفع بحران کنند بحرانسازي ميکنند و مقوله فرهنگ هيچگاه جدي گرفته نميشود. در حالي که کافي است در يکي از اين موارد که مطرح کردم از مقوله فرهنگ عقب بيفتيم.بازيگر «معصوميت از دست رفته» با اشاره به سريالهاي ماندگاري که پيش از اين در تلويزيون ساخته شد و در مقايسه با سريالهاي اين روزهاي تلويزيون، گفت: زماني بود که تلويزيون «امام علي(ع)»، «سربداران»، «بوعليسينا» و «هزاردستان» توليد ميکرد و زماني اميد اين وجود داشت که کشورهاي حاشيه خليجفارس اين آثار را خريداري ميکردند.يادم ميآيد سريال «اغماء» بهوسيله کشورهاي حاشيه خليجفارس خريداري شد و تحت عنوان ديگري آن را پخش کردند؛ بنابراين زماني که ما در اوج کار ميکرديم، تلويزيوني مثل ترکيه در حضيض بود. يادم ميآيد زماني يکي از فيلمبرداران ما حدود ۲۵ سال پيش به ترکيه رفته و دوربين ۱۶ ميليمتري براي آنها فروخته بود و آنها مطرح کرده بودند که اگر باز هم از اين دوربينها داريد، بياوريد. الان آنها صاحب امکاناتي هستند که ما بلد نيستيم با آن کار کنيم. در ديجيتال آنقدر پيشرفت کردهاند که ما از ترکها هم عقب افتادهايم. شما اگر نگاه خيلي گذرا و سطحي به خانههاي مردم بيندازيد،ميبينيد که چه اتفاقي افتاده است.اتفاق اين است که کل تلويزيون ما ۱۰درصد تماشاگر دارد و کل تلويزيون ترکيه و ديگر ماهوارهها ۹۰درصد جمعيت را پوشش ميدهد،چرا؟ براي اينکه رنگ و لعاب بهتري دارند، براي آنکه سوژههاي تکراري ندارند و براي آنکه دست و بال بازتري دارند و از آنطرف هم به قدر کفايت به اخلاقيات ما لطمه ميزند و به اندازه کافي به مناسبات خانوادگي ما آسيب ميزند و اصلا مديريتها را نميبينيم که قدري نگران اين مساله باشند؛ يعني باز هم سوژههاي تکراري کار ميکنيم و باز هم با خودمان تعارف ميکنيم و جلوي پاي خودمان بلند ميشويم و مدام ميگوييم ما متمدنترين کشور دنيا و دينيترين کشور دنيا هستيم. نظارتهاي مزاحم را اعمال نکنيم اين بازيگر با اشاره به سريالهاي ترکيهاي و فيلمهاي مطرح دنيا، گفت: ما از اين طرف و آن طرف در حال ضربه خوردن هستيم.از سريالهاي ترکيهاي يکجور آسيب ميبينيم. از فيلمهاي آمريکايي يکجور ضربه ميبينيم البته که ميگوييم طبيعتا بايد نظارت باشد اما بايد يکجورهايي همه فعاليتها حساب و کتاب داشته باشد. بهويژه مناسبات فرهنگي. اين بدين معنا نيست که ما نظارتهاي مزاحم را اعمال کنيم و تن به اعتماد به جامعه فرهنگي و هنري ندهيم. فکر ميکنم ديگر همه ميدانند بيحجابي و بدحجابي چيست. همه ميدانند که سوژههاي غيرقابل مطرح چيست. کمي فقط اعتماد لازم است که وجود داشته باشد تا شرايط فرهنگي قابل تامل باشد.تارخ با بيان اينکه تلويزيون به هنرمندان اعتماد ندارد، در عين حال گفت: اخيرا شاهد اين هستيم که گاهي موانعي قبلا وجود داشت کمرنگ شده و مايل بهصورتي شده است اما هنوز هست.تارخ در بخش پاياني گفتوگوي خود مطرح کرد: ما آرزو داريم در مملکت خودمان کار کنيم و در مملکت خودمان شاهد توليدات فرهنگي شايستهاي باشيم و در دنيا هم سرمان را بالا بگيريم. تلويزيون نيز بايد خودش را اصلاح کند تا سياستهاي فرهنگي ماندگاري داشته باشد.اهالي هنر ثابت کردند که لياقت و شايستگي و توانش را دارند و ثابت هم کردهاند که دو سال پشتسر هم اسکار بگيرند و در جشنوارههاي معتبر دنيا شرکت کنند و اين مديران فرهنگي هستند که بايد از اين دوستان حداکثر استفاده را ببرند. همراهان عزيز، آخرين خبر را بر روي بسترهاي زير دنبال کنيد: آخرين خبر در سروش http://sapp.ir/akharinkhabar آخرين خبر در ايتا https://eitaa.com/joinchat/88211456C878f9966e5 آخرين خبر در آي گپ https://igap.net/akharinkhabar آخرين خبر در ويسپي http://wispi.me/channel/akharinkhabar آخرين خبر در بله https://bale.ai/invite/#/join/MTIwZmMyZT آخرين خبر در گپ https://gap.im/akharinkhabar