چالش امروز کامیون داران چیست؟
اعتماد/ متن پيش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معني تاييد تمام يا بخشي از آن نيست مسعود دانشمند| از سال ٥٧ تاکنون در بخش حمل و نقل جادهاي شاهد وقوع روالي مبني بر کاميونداري به صورت «خودمالکي» به جاي «شرکت مالکي» هستيم. در اين سالها رانندگان يا خود مالک خودرويي شدهاند يا در يک سيکل معيوب به صورت شريکي با فرد ديگري مالکيت کاميون به ثبت رسيده و اين امر موجب شده تا راننده کاميون مسوول صفر تا صد فعاليت مربوط به کاميون از جمله زدن بار، صدور بارنامه...
تخليه و دريافت کرايه بار باشد. در عين حال خود راننده بايد مسائل مربوط به تعميرات و حتي پردخت هزينه گازوييل و تعميرات نيز برعهده خود راننده باشد در صورتي که در هيچ جاي دنيا در سيستم حمل و نقل جادهاي به صورت خودمالکي نيستند و شرکت مالکي هستند و رانندگان تنها به عنوان حملکننده بار مطرح هستند و خود شرکتها همه فرآيند مربوط به بار را از صفر تا صد انجام ميدهند. در روش خود مالکي که در حال حاضر در کشور ما مرسوم هست به دليل اينکه تمام فعاليتهاي مربوط به حمل و نقل توسط خود مالک يا همان راننده انجام ميشود پيمايش کاميون به حداقل رسيده و نهايتا به ٨٠ هزار کيلومتر در سال ميرسد و با توجه به اينکه راننده نيز بر اساس پيمايش پول ميگيرد موجب ميشود هميشه رانندگان کاميون از اين روال شاکي باشند. اين درحالي است که حداقل پيمايش همين کاميونها در اروپا ١٤٠ تا ١٦٠ هزار کيلومتر و در ترکيه ٢٠٠ هزار کيلومتر در سال است. عمده دليل آن شرکت مالکي بودن شرکتهاي حمل و نقلي در اين کشورهاست و شرکتها مسوول ارايه خدمات به بار و کاميون از مبدا تا مقصد هستند و راننده تنها رانندگي ميکند. در عين حال مسائل جنبي همچون بيمه و ماليات و... که هماکنون مورد اعتراض رانندگان ايراني است نيز در روش شرکت مالکي بر عهده شرکت است و راننده خيال آسودهتري دارد و ميداند سر ماه حقوق خود را دريافت ميکند و نگراني از بابت هزينههاي زندگي خود ندارد حتي در برخي مواقع نيز رانندگاني که سهامدار شرکت هستند هر سال از محل سود سهام شرکت متنفع ميشوند.
در ايران چون تک مالکي هستيم رانندهاي که از تهران به بندرعباس ميرود هم در تهران و هم در بندرعباس بايد به دنبال بار براي حمل بگردد در فرآيند تخليه و بارگيري هم شرکت کند و حتي تمام مسائل مربوط به بارنامه و... را نيز بايد خود راننده طي کند. اين روال موجب ميشود زمان تلف شده کاميون که هيچ بهايي در برابر آن دريافت نميکند افزايش يابد به اين جهت درآمد راننده کم ميشود. اين روال در مقابل افزايش هزينههاي راننده موجب اعتراضهايي ميشود که در روزهاي اخير شاهد بوديم. راننده نميتواند با دريافت کرايهاي که سه سال پيش دريافت ميکرده است هزينههاي امروز را پرداخت کند بنابراين شايد براي رفع اين مسائل بايد به فکر دو نوع راهحل کوتاهمدت و بلندمدت باشيم. در کوتاهمدت با افزايش کرايههاي حمل و در بلندمدت به سمت تغيير وضعيت کاميونها از تکمالکي به شرکت مالکي باشيم. اگر اين روال روي دهد شرکتها مسووليت ميپذيرند و شروع ميکنند به اينکه با افزايش پيمايش کاميونها و کاهش زمانهاي هدر رفته بتوانند درآمد رانندهها را افزايش دهند. فرض کنيد اگر بتوانيم با اين روش پيمايش کاميونها را به سالانه ١٣٠ هزار کيلومتر برسانيم ميزان درآمد رانندگان کاميون بين ٣٠ تا ٣٥ درصد افزايش خواهد يافت که اين افزايش درآمد باعث پوشش هزينهها خواهد شد. طبيعي است زماني که قيمت دلار از ٢٥٠٠ تومان سه سال پيش به ٤٢٠٠ تومان ميرسد هزينههاي قطعات و ملزومات کاميون افزايش مييابد و با اين روال اگر بتوانيم پيمايش را افزايش دهيم ميتوانيم کمي از بار فشارهاي وارده به کاميونداران بکاهيم گو اينکه افزايش ٢٠ درصدي که از سوي کاميونداران درخواست شده است در اين شرايط نميتواند مشکلات آنها را رفع کند و براي رفع مشکلاتشان حداقل بايد ٣٥ الي ٤٠ درصد شاهد افزايش کرايههاي حمل بار باشيم که به نظر ميرسد اين روال با شرکت مالکي شدن کاميونها روال منطقيتر و بهتري را در پيش خواهد گرفت.
همراهان عزيز، آخرين خبر را بر روي بسترهاي زير دنبال کنيد:
آخرين خبر در سروش
http://sapp.ir/akharinkhabar
آخرين خبر در ايتا
https://eitaa.com/joinchat/88211456C878f9966e5
آخرين خبر در آي گپ
https://igap.net/akharinkhabar
آخرين خبر در ويسپي
http://wispi.me/channel/akharinkhabar
آخرين خبر در بله
https://bale.ai/invite/#/join/MTIwZmMyZT
آخرين خبر در گپ
https://gap.im/akharinkhabar