وطن امروز/
متن پيش رو در وطن امروز منتشر شده و انتشار آن به معني تاييد تمام يا بخشي از آن نيست.
نزديک به 9 ماه از فعاليت شوراي شهر پنجم تهران گذشته است، همان «شوراي ليستي» که با اما و اگرهايي بسته شد و با وجود ناشناخته بودن برخي چهرهها، تمام 21 نفر به عضويت شوراي شهر تهران درآمدند. شوراي شهر پنجم تهران از نگاه سياسي يکپارچه است و اين به عنوان مزيتي بزرگ از نظر کارشناسان براي تصميمگيريها است.
به باور بسياري از کارشناسان حوزه شهري، اوج فعاليت شوراييها طي مدت سپري شده را ميتوان در انتخاب 2 شهردار و يک سرپرست براي پايتخت مشاهده کرد. از نگاه کارشناسان، رفت و آمد 2 شهردار و 2 سرپرست در شهرداري نتيجه 2 رفتار بوده است. اول اينکه يا افراد منتخب توان مديريتي کافي را نداشتهاند يا اينکه شناخت ناکافي اعضاي شورا از شاخصههاي لازم براي تصدي سکان بزرگترين شهرداري کشور باعث اين رفت و آمدها شده است. آنچه مهم است اينکه انتخاب شهردار از فيلتر شورا عبور ميکند و تا امروز انگار اين فيلتر خروجي مناسبي نداشته است!
مرور کارنامه شوراي پنجم تا امروز نشان ميدهد «ناکارآمدي» بارزترين نشانههاي اعضاي شورا در عملکردها بوده است. در تاييد عملکرد نه چندان چشمگير شوراي پنجم، ميتوان به تصويب طرح پرحاشيه ترافيک جديد که از يادگاريهاي دوران مديريت نجفي است هم اشاره کرد. طرحي که نارضايتي اقشار گوناگون جامعه تا انتقادهاي رئيس کميسيون حملونقل شوراي شهر را در پي داشته است. دير ابلاغ شدن لايحه افزايش کرايه تاکسي و اتوبوس هم که جاي خود دارد، موضوعي که حتي صداي محسن هاشمي، رئيس شورا را هم درآورد. البته بايد اذعان داشت شوراييها در اين مدت تلاش داشتهاند برخي ناکارآمديهايشان را با يکسري اقدامات درجه 2 جبران کنند؛ اقداماتي که متاسفانه دردي از پايتخت را دوا نکرده است.
شوراي تغيير نامها
در ادامه بررسي کارنامه اقدامات شوراي پنجم در 9 ماه گذشته به دغدغههاي اعضاي شورا براي تغيير نام خيابانها و ساختمانها ميرسيم. موضوعي که البته در ادوار گذشته هم وجود داشته است اما شوراي پنجم تا امروز نشان داده برخلاف شعارها، دغدغههايشان با دغدغههاي مردم همخواني ندارد. اسفند ماه سال گذشته موضوع تغيير نامها در شورا داغ شد. يکي از پيشنهادهايي که مورد توجه قرار گرفت، تغيير نام تونل آرش- اسفنديار به مصدق بود اما پس از چندي با پيشنهادهاي ديگر نام مصدق براي خيابانهاي کارگر شمالي، سي تير و بزرگراه فتح هم مطرح شد که در نهايت قرعه به نام خيابان نفت افتاد و اين خيابان به مصدق تغيير نام پيدا کرد. اين در حالي بود که در همان جلسه شورا که تغيير نام خيابان نفت به مصدق تصويب شد، رئيس شوراي شهر پيشنهاد بررسي معبري را براي نامگذاري به اسم مرحوم بازرگان مطرح کرد.
نام «حجاريان» براي ساختمان شورا
اسفندماه سال گذشته تنها موضوع تغيير نام معبري به نام مصدق در شورا مطرح نشد، بلکه موضوع تغيير نام ساختمان شورا نيز در دستور کار شوراي پنجم قرار گرفت. 19 اسفندماه بود که محمدجواد حقشناس درباره نامگذاري ساختمان شوراي شهر به نام حجاريان گفت: «در عيادتي که از مهندس حجاريان داشتيم به پيشنهاد يکي از دوستان و با اشاره به نزديکي سالروز ترور حجاريان مقابل ساختمان شوراي شهر، نامگذاري ساختمان به نام وي مطرح شد.» پيشنهادي که البته پس از درخواست حجاريان از دستور کار شورا خارج شد. اما اعضاي شورا که اينبار براي تغيير نام ساختمان شورا ناکام مانده بودند پيشنهاد تغيير نام سالن شوراي شهر را به نام عباس شيباني مطرح کردند.
کميسيون نامگذاري
البته که اهميت موضوع تغيير نام معابر و ساختمانها در شوراي پنجم به اينجا ختم نميشود. نگاهي به دستاوردهاي شوراي پنجم نشان ميدهد شوراييها ذيل کميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر، «کميسيون نامگذاري» را تشکيل دادهاند. اين موضوع زماني جالب ميشود که براساس اظهارات حقشناس، عضو شوراي شهر، کميسيون نامگذاري از ابتداي شوراي پنجم شکل گرفته و 46 مصوبه داشته و بيش از نيمي از آنها در صحن مطرح شده و راي آورده است. شوراييها که تاکنون نشان دادهاند علاقه بسياري به تغيير نام ساختمان و سالن شورا دارند، بتازگي درخواست تغيير نام شوراي شهر را نيز مطرح کردهاند.
تغيير نام شورا
اما حسن خليلآبادي، عضو شورا درباره تغيير نام سردر شوراي شهر معتقد است: «در اين باره اختلاف ديدگاهي وجود دارد که بعضي از دوستان ميگويند از نظر حقوقي امکان تغيير نام وجود ندارد، عدهاي نيز معتقدند نميتوان نام سهسيلابي براي شورا گذاشت ولي بعضيها معتقدند بر اساس مُرّ قانون نام شوراي شهر تهران، ري و تجريش صحيح است. بر همين اساس وي پيشنهاد داده يا قانون اصلاح يا اينکه شهرري از تهران جدا شود.» وي که بر تغيير نام شورا تاکيد دارد، اظهار داشته است: مجلس بايد در اين باره تصميم بگيرد و ما بارها نيز با نمايندگان مجلس در اين باره صحبت کردهايم اما نتيجهاي نداشته است. شورايپنجميها که تا پيش از اين از حدود اختيارات خودشان در تغيير نامها استفاده کرده بودند، حالا دست به دامان نمايندگان مجلس براي تغيير نام شوراي شهر شدهاند.
نگاهي بر مشکلات پايتخت
اين روزها ترافيک، آلودگي و مترو در صدر مشکلات پايتخت قرار گرفتهاند؛ با وجود اجراي طرح پرحاشيه ترافيک جديد، رئيس کميسيون عمران و حملونقل شوراي شهر معتقد است آمارهاي اعلامي مبني بر کاهش ترافيک در پايتخت تخيلي است. محمد عليخاني در واکنش به اعلام آمارهاي شهرداري مبني بر کاهش 12 تا 15 درصدي ترافيک در پي اجراي طرح جديد، اظهار داشت: «اينکه فرداي اجراي يک طرح از کاهش 12 تا 15 درصدي ترافيک خبر ميدهد آمار تخيلي است نه علمي.» اين اظهارات دوگانه نشان ميدهد بر خلاف ظاهر ماجرا که شورا و شهرداري همراستا هستند اما به آمارها و دستاوردهاي يکديگر اعتقادي ندارند. علاوه بر اين، معضل آلودگي هواي پايتخت که تبديل به اپيدمي شده است امسال نيز از شروع سال جديد گريبانگير شهروندان شد. بررسي آمارهاي شرکت کنترل کيفيت هواي پايتخت نشان ميدهد تهران در مقايسه با سال گذشته از ابتداي سال تا پايان ارديبهشت 3 روز هواي پاک کمتر و در مقابل 3 روز هواي ناسالم بيشتر داشته است. همچنين با روي کار آمدن تيم مديريتي جديد و شوراي پنجم انتظار ميرفت به دليل همسو بودن با دولت، طلب شهرداري از دولت بابت مترو وصول شود؛ مهمي که تا امروز محقق نشده و رفت و آمدهاي شهردار سابق در جلسات هيات دولت هيچ نتيجهاي نداشت. همين چند روز پيش بود که مشکل فني در خط 5 مترو باعث شده بود مسافران در اعتراض به اين موضوع روي خطوط مترو بيايند تا صدايشان به گوش مديران برسد. اين 3 مشکل بزرگ را بايد در کنار مشکلاتي چون وجود دستفروشان در مترو، فرسوده بودن ناوگان حملونقل عمومي، آلودگي صوتي، خطر بافت فرسوده و کودکان خياباني و معتادان متجاهر قرار داد تا نيازهاي واقعي پايتخت براي رسيدگي مشخص شود. با اين حال شوراييها تا امروز نشان دادهاند هنوز با تهران و مشکلاتش آشنا نشدهاند يا اگر شدهاند هنوز کاري از دستشان بر نيامده است البته ناکارآمدي شورا را محسن هاشمي نيز پيش از اين تاييد کرده بود. هاشمي ابتداي ارديبهشت 97 در اظهارنظري اينگونه گفته بود: «جايگاه شورا از آنچه تصور ميکردم جنبه تشريفاتي و تبليغاتي بيشتري دارد و انتظارم اين بود در اين جايگاه بتوانم با سرعت و انرژي بيشتري به حل معضلات و موضوعات شهر بپردازم». بتازگي هم هاشمي در واکنش به تصميمهاي ديرهنگام براي تعيين نرخ کرايه تاکسي و اتوبوس با انتقاد از عملکرد شوراييها گفته بود: «2 ماه از سال ميگذرد و مردم همچنان در اين موضوع بلاتکليف هستند و اين موضوع ضعف شورا تصور ميشود!» به هر روي اميد است شوراي شهر از فرصتهاي باقيمانده به بهترين شکل ممکن براي حل مشکلات پايتخت و توجه به دغدغههاي مردم استفاده کند.
همراهان عزيز، آخرين خبر را بر روي بسترهاي زير دنبال کنيد:
آخرين خبر در سروش
http://sapp.ir/akharinkhabar
آخرين خبر در ايتا
https://eitaa.com/joinchat/88211456C878f9966e5
آخرين خبر در آي گپ
https://igap.net/akharinkhabar
آخرين خبر در ويسپي
http://wispi.me/channel/akharinkhabar
آخرين خبر در بله
https://bale.ai/invite/#/join/MTIwZmMyZT
آخرين خبر در گپ
https://gap.im/akharinkhabar
بازار