لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد!http://akhr.ir/4344657
۱۵.۴K
۵۴
جوان آنلاين/ متن پيش رو در جوان آنلاين منتشر شده و انتشار آن به معني تاييد تمام يا بخشي از آن نيست
سلبريتيها امروز درحالي پرچم مطالبات اقتصادي مردم را به دست گرفتهاند که اين وظيفهايست بر دوش نمايندگان مجلس و مسئولين دولتي. اگر مردان اقتصادي دولت و مجلس به خوبي وظايف خود را انجام ميدادند نيازي نبود اهالي فرهنگ پرچمدار مشکلات اقتصادي مردم گردند.
محمد صادق عبداللهي| سلبريتيها و چهرههايي که قريب به يک سال پيش با دستبندهاي بنفش در تجمعات و ميتينگهاي مختلف مردم را به بهانهي فردايي بهتر و با شعار به عقب باز نميگرديم به نوشتن نام حسن روحاني بر روي تعرفههاي راي فراميخواندند حال با عملکرد اقتصادي ضعيف دولت و مشکلات معيشتي پيش آمده به يکي از چالشهاي دولت دوازدهم تبديل شدهاند. چالشي که با ضربات خود به سرمايههاي اجتماعي اصلاحطلبان، قطعا روحاني و تَکرارکنندگان را دل نگران انتخاباتهاي پيشرو خواهد کرد.
سلبريتيها امروز درحالي پرچم مطالبات اقتصادي مردم را به دست گرفتهاند که اين وظيفهايست بر دوش نمايندگان مجلس و مسئولين دولتي. اگر مردان اقتصادي دولت و مجلس به خوبي وظايف خود را انجام ميدادند و معيشت و منفعت کشور را به آينده سياسي خود فدا نميکردند نيازي نبود اهالي فرهنگ که چندان هم صنمي با اين مسئله ندارند و از قضا مسافرتها و سبک زندگي آنان نشان داده که خود چندان درگير مشکلات معيشتي نيستند پرچمدار مشکلات اقتصادي مردم گردند.
ضربه اول
نخستين ضربه دست جمعي سلبريتيها را ميتوان در جنجال ايجاد شده بر سر مراسم افطاري دولت که با هشتگ #ما_به_افطارى_نخواهيم_رفت به راه انداختند، يافت. تقريبا دو هفته پيش بود که بسياري از سلبريتيهاي با انتشار عکسهايي از کارت دعوتهاي خود در صفحات فضاي مجازيشان اعلام کردند که به نشانه اعتراض به عملکرد دولت، عدم اهتمام رئيسجمهور به وعدههاي انتخاباتيش و وضعيت معيشتي مردم در اين مراسم شرکت نميکنند. اتفاقي که خبر از کاهش محبوبيت دولت حسن روحاني در ميان طرفداران پر و پا قرص ديروزش داشت.
پرويز پرستويي، مهناز افشار، شيلا خداداد، پرستو گلستاني، برزو ارجمند، احسان کرمي، مازيار ميري، فلور نظري، امير حسين رستمي، آناهيتا همتي، حميدرضا آذرنگ، سارا بهرامي، سپيده گلچين، فاطمه گودرزي، شهره سلطاني، بهاره رهنما، علي جليلوند، وحيد جليلوند، مريم بوباني، مريم دوستي، رامين اوحدي، مجتبي نجفي ثاني، مهرناز دبيرزاده، امين تارخ، کتايون رياحي و بهار ارجمند از جمله اين تحريم کنندگان بودند که وجه مشترک دلايلش براي اين اقدام اعتراض به وضعيت معيشتي مردم بود.
خوشمان بيايد يا نيايد و با هر عنواني که اين اقدام را تحليل کنيم. حرکت سلبريتيها نوعي ابراز پشيماني و عذرخواهي از مردم بود به خاطر حمايت دولت بنفش و ضربهاي بود به سرمايههاي اجتماعي اصلاحات که با نگاه ابزاري خود روزي در راستاي جلب اعتماد چهرهها با هر ترفندي سنگ تمام ميگذارد و روزي که به نفعش نيست با تيترهاي روزنامهها و رسانههاي خود آنها را تقبيح کرده و مينويسد: «براي اينکه مناسبات مالي هنريشان به خطر نيافتد، تصميم گرفتند به افطاري روحاني نروند.»
ضربه دوم
از ضربه اول چيزي نگذشته باز هم سلبريتيهاي دست به کار شدهاند و در راستاي مشکلات معيشتي مردم کمپيني شکل دادهاند براي عدم خريد کالاهاي گران از بازار. اين کمپين را اين بار علي کريمي به راه انداخت است و از همهي کاربران فضاي مجازي خواسته است تا با انتشار تصوير زير در صفحاتشان با اين کمپين همراهي کنند.
ضربه دوم سلبريتيها به اعتدال
سلبريتيها هم حال که ظاهرا از حمايتي که با ترساندن مردم از دلار 7000توماني و بر باد رفتن روح برجام شکل گرفت، دچار عذاب وجدان شدهاند پيش قدم ماجرا گشتهاند و با فراري رو به جلو به تبعيت از علي کريمي با هشتگهاي اتحاد، همراهشو عزيز، کنار هم براي هم، نخريم و... به اين کمپين پيوستند.
اين حرکت را دومين ضربه حاميان سابق روحاني به سرمايههاي اجتماعي اصلاحات ميتوان قلمداد کرد. ضرباتي که شايد از ضربات اين روزهاي منتقدين اقتصادي و سياسيِ اصلاحطلب دولت که سعي دارند با زيرکي بين اصلاحات و اعتدال فاصله بيندازند تا از گزند عملکرد نامقبول دولت در انتخاباتهاي آينده در امان بمانند سختتر است زيرا که متاسفانه اين ضربه از سوي طبقهاي وارد ميشود که با وجود جايگاه علمي پايينتر در ميان طبقه متوسط مرجعيت بالاتري دارند.
همه چيز در يک حباب
هرچند که علي کريمي در پست خود از طلا و ماشين صحبت کرده است که شايد براي مردم اهميتي کمتري نسبت به مواردي همچون مسکن و مواد خوراکي داشته باشد اما اين کمپين تنها در چند ساعت فراگير شد و علاوه بر سلبريتيها بسياري از کاربران فضاي مجازي نيز بدان واکنش نشان دادند. حال بايد منتظر واکنش دولتيها بود.
متاسفانه در چند ماهه اخير با وجود مشکلات معيشتي فراوان آنچه که تنها از دولتيها شنيده شد، لفظ "حباب" بوده است! به حدي که اين عبارت دستمايهي شوخيهاي مجازي شد و لطيفهها و طنزهاي بسياري در اين خصوص شکل گرفت که به اقتصاد حبابي شهرت يافت. هر بار حضور دولتيها در رسانه نيز بيش از آن که تسکين دهنده مشکلات باشد و به تحليل ريشههاي مشکلات و موانع پيشرو پرداخته شود خود به دست مايههاي طنز بدل شده و موجب ناآرامي بيشتر بازار گشته است.
همراهان عزيز، آخرين خبر را بر روي بسترهاي زير دنبال کنيد:
آخرين خبر در سروش
http://sapp.ir/akharinkhabar
آخرين خبر در ايتا
https://eitaa.com/joinchat/88211456C878f9966e5
آخرين خبر در آي گپ
https://igap.net/akharinkhabar
آخرين خبر در ويسپي
http://wispi.me/channel/akharinkhabar
آخرين خبر در بله
https://bale.ai/invite/#/join/MTIwZmMyZT
آخرين خبر در گپ
https://gap.im/akharinkhabar