گام بزرگ صنایع دفاعی برای بومی شدن قلب تجهیزات زرهی
سایز متن
الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد!http://akhr.ir/4357377
۱۳.۱K
۱۱
مشرق/ متن پيش رو در مشرق منتشر شده و انتشار آن به معني تاييد تمام يا بخشي از آن نيستتانک هاي روسي، آمريکايي و انگليسي موجود در نيروهاي مسلح عمدتا از موتورهاي با توان زير 1000 اسب بخار بهره مي برند که با استفاده از موتور جديد در بخش زرهي شاهد جهش بزرگي در بخش پيشران تانک خواهيم بود.
سيستم هاي پيشران يکي از نکات مهم و کليدي در صنعت هر کشور بويژه در بخش نظامي محسوب مي شود به گونه اي که از از برخي جهات، دستيابي به تکنولوژي هاي خاص در آن، از اهميت بسيار بالا و استراتژيک برخوردار است. در طول تاريخ با پيشران هاي مختلفي مثل موتورهاي بخار، زغالي ، ديزلي و هسته اي رو به رو بوده ايم. امروزه پيشران هاي ديزل ترکيبي از جمله مهم ترين سامانه هاي پيشران در جهان محسوب مي شود که گونه هاي مختلفي داشته و در وسايل مختلفي از قطار و زره پوش ها گرفته تا شناورهاي کوچک و بزرگ مورد استفاده است.
موتورهاي ديزل، به انواع گستردهاي از موتورها گفته ميشود که بدون نياز به يک جرقه الکتريکي مي توانند ماده سوختني را شعلهور سازند. در اين موتورها براي شعلهور ساختن سوخت از حرارت هاي بالا استفاده ميشود. به اين شکل که ابتدا دماي اتاقک احتراق را بسيار بالا ميبرند و پس از اينکه دما به اندازه کافي بالا رفت ماده سوختني را با هوا مخلوط ميکنند.
براي سوزاندن يک ماده سوختي به دو عامل حرارت و اکسيژن نياز است. اکسيژن از طريق مجاري ورودي موتور وارد محفظه سيلندر و سپس بوسيله پيستون فشرده مي شود. اين فشردگي آنچنان زياد است که باعث ايجاد حرارت بسيار بالا شده، سپس عامل سوم يعني ماده سوختني به گرما و اکسيژن افزوده ميشود که در نتيجه آن سوخت شعلهور خواهد شد.
ايران هم به جمع ديزلي ها پيوست
اما پس از مدتها، خبري خوب در حوزه دستاوردهاي دفاعي منتشر و در حاشيه ششمين نمايشگاه بين المللي حمل و نقل ريلي، از موتور ديزل ملي کشور با توان 1300 اسب بخار در دو نوع گازوئيلي و دوگانه سوز رونمايي شد. به گفته وزير دفاع در اين مراسم، موتور ديزل ملي کاربردهاي گستردهاي در مصارف ريلي، جادهاي، دريايي و نفت و نيرو و دفاع دارد و وزارت دفاع نيز به عنوان يکي از بهره برداران در حوزه دفاع با اين کار به ويژه در حوزه دريايي و زرهي يک گام بلند در خودکفايي برداشت.
در اولين گام براي حمايت از اين محصول بومي نيز وزارت راه و شهرسازي 10 دستگاه از اين موتور را از وزارت دفاع پيش خريده کرد که احتمالا از اين موتورها در بخش حمل و نقل ريلي استفاده خواهد شد.
قلب جديد براي تانک يا شناورهاي ايراني؟
اما اينکه اين موتور چه استفاده هايي خواهد داشت و کدام بخش هاي نظامي مي توانند از آن استفاده کنند، به 2 کليد واژه مطرح شده در اين مراسم يعني "زرهي" و "دريايي" باز مي گردد. يکي از کاربري هايي که از اين پيشران جديد مي توان داشته باشد نصب بر روي قايق هاي تندرو است. به طور معمول نسل جديد قايق هاي تندرو ايراني مي توانند تا 2 موتور را با خود حمل کرده و مجموع دو پيشران 1300 اسب بخاري در مجموع قدرتي در حدود 2600 اسب بخار را براي شناور مورد نظر فراهم کند. براي نمونه شناور سراج که کپي ايراني از بليد رانر انگليسي است از دو موتور ديزلي استفاده مي کند که هر کدام 1500 اسب بخار توان دارند. در مجموع قدرت 1300 اسب بخار، سرعتي در حد شناورهاي فوق سريع مسابقه اي را در اختيار قايق هاي موشک انداز سپاه قرار مي دهد.
در عين حال بخش شناورهاي تفريحي و غيرنظامي تا تناژ حدود 600 تن را نيز مي توان با استفاده از دو موتور 1300 اسب بخاري براي حرکت در سرعت هاي پايين مجهز کرده و به مشتري هاي مورد نظر تحويل داد.
اما جبهه ديگر تحول، بخش زرهي کشور است چراکه مسئله پيشران براي ناوگان تانک از جمله مشکلات قديمي براي رسته زرهي در کشور ما محسوب مي شود. در دوره پيش از انقلاب اسلامي، تانک چيفتن از انگلستان خريداري شد که به دليل عدم قدرت مناسب نسبت به وزن تانک مشکلات زيادي را براي قواي زرهي ايران خصوصا در سالهاي جنگ تحميلي ايجاد کرد. در سالهاي بعد از جنگ صنايع دفاعي کشور در قالب پروژه "مبارز" به تعويض موتور تانک هاي چيفتن اقدام کرد.
به طور کلي ترکيب تانک هاي روسي، آمريکايي و انگليسي موجود در نيروهاي مسلح عمدتا از موتورهاي با توان زير 1000 اسب بخار بهره مي برند. با توجه به صحبت وزير دفاع مربوط به استفاده از اين موتور در بخش زرهي به نظر بايد شاهد يک جهش بزرگي در بخش پيشران تانک باشيم.
به صورت کلي امروزه تانک هاي بسيار سنگين از پيشران هاي بالاي 1000 و 1200 اسب بخار استفاده مي کنند. براي نمونه تانک انگليسي چلنجر از موتورهاي 1200 اسب بخاري و تانکهاي آبرامز آمريکا و مرکاواي رژيم صهيونيستي از موتور 1500 اسب بخاري بهره مي برند. اين تانک ها عمدتا در رده وزني بالاي 60 تن قرار دارند.
موتور ديزل ايراني از نوع V12 بوده و البته اطلاعات زيادي از آن منتشر نشده است اما ميزان قدرت و سايز موتور مشخصا نشان دهنده دو نکته است: يا طرح ارتقاء بسيار سنگيني در بخش زرهي در جريان است که به چنين موتور قدرتمندي نياز پيدا شده يا به صورت کلي، توليد تانک جديدي با مقدورات جديد، مي تواند در دستور کار باشد.
ذکر اين نکته در اينجا مهم است که براي نمونه روي تانک انگليسي چلنجر که با سرمايه گذاري ايران در انگليس ساخته شد و به نوعي مدل پيشرفته تر از چيفتن محسوب مي شد، نهايتا موتور 1200 اسب بخاري نصب شد و حالا استفاده از موتور 1300 اسب بخاري، مي تواند نشان از طرح هاي بسيار بلند پروازانه و افق هاي بزرگ در آينده، در بخش زرهي کشور باشد.
البته بايستي به نکاتي درباره استفاده موتور ايراني در بخش زرهي نيز اشاره کرد. بر اساس تصاوير منتشر شده و در مقايسه با موتورهاي استاندارد تانک موجود در جهان، سايز نمونه ايراني اندکي بزرگتر است و به نظر براي استفاده در بخش زرهي بايد تغييراتي در اين موتور ايجاد شود. براي نمونه بخش خنک کننده که معمولا روي موتورهاي تانک سوار مي شود در صورتي که روي همين موتور به صورت استاندارد نصب شود اندازه آن را بسيار بزرگ کرده و استفاده از آن را در هر تانکي بسيار سخت مي کند.
نمونه اين کار و ساخت موتورهايي با توان بيشتر در اندازه کمتر، پيش از اين نيز در دنيا سابقه داشته که در اين ميان مي توان به مدل بسته قدرت EuroPowerPack اشاره کرد که در مدل صادراتي تانک چلنجر نصب شده و عليرغم اندازه کوچک تر نسبت به مدل اوليه که قدرت آن 1200 اسب بخار است، قدرت اين مدل به 1500 اسب بخار افزايش پيدا کرده است. البته با حل شدن مشکلات اصلي طراحي و ساخت اين موتور پرقدرت و استراتژيک، حل ساير اجزا آن کار سختي نبوده و اين بار متخصصان صنايع دفاعي کشور، کاري بزرگ براي تجهيز بخش هاي مختلف نيروهاي مسلح؛ از دريايي تا زرهي انجام داده اند که تا سالها، کشور را در اين حوزه بي نياز خواهد کرد.
همراهان عزيز، آخرين خبر را بر روي بسترهاي زير دنبال کنيد:
آخرين خبر در سروش
http://sapp.ir/akharinkhabar
آخرين خبر در ايتا
https://eitaa.com/joinchat/88211456C878f9966e5
آخرين خبر در آي گپ
https://igap.net/akharinkhabar
آخرين خبر در ويسپي
http://wispi.me/channel/akharinkhabar
آخرين خبر در بله
https://bale.ai/invite/#/join/MTIwZmMyZT
آخرين خبر در گپ
https://gap.im/akharinkhabar