برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

سرورهای تلگرام طلایی کجاست؟

منبع
صبح نو
بروزرسانی
سرورهای تلگرام طلایی کجاست؟
صبح نو/ متن پيش رو در صبح نو منتشر شده و انتشار آن به معني تاييد تمام يا بخشي از آن نيست آقاي عبدالصمد خرم‌آبادي، معاون دادستاني کل کشور و دبير کارگروه تعيين مصاديق محتواي مجرمانه چندي پيش اعلام کرد که 30‌ميليون‌و‌100‌هزار نفر از طريق فيلترشکن‌هاي هاتگرام و تلگرام طلايي فيلتر تلگرام را دور مي‌زنند و اينترنت بدون فيلتر اين شبکه‌هاي اجتماعي را وزارت ارتباطات تأمين مي‌کند. همچنين سردار غلامرضا جلالي، رييس سازمان پدافند غيرعامل و عضو شوراي عالي فضاي مجازي گفت: سرورهاي تلگرام، در اختيار هاتگرام و تلگرام طلايي قرار گرفته است و اين سرورها در طبقه نهم ساختمان مرکز امام؟ره؟وزارت ارتباطات قرار دارند، اما وزير ارتباطات ديروز در واکنشي تند منکر اظهارات اين مقامات شد و آن‌ها را بي‌ربط و با اهداف سياسي خواند. پس از آن که چند روز پيش عبدالصمد خرم‌آبادي، معاون دادستاني کل کشور و دبير کارگروه تعيين مصاديق محتواي مجرمانه اعلام کرد که تعداد ۳۰‌ميليون‌و‌100‌هزار نفر از طريق فيلترشکن‌هاي هاتگرام و تلگرام طلايي فيلتر تلگرام را دور مي‌زنند و اينترنت بدون فيلتر اين شبکه‌هاي اجتماعي را وزارت ارتباطات تأمين مي‌کند، سردار غلامرضا جلالي رييس سازمان پدافند غيرعامل هم روز يکشنبه اين موضوع را عنوان کرد. آقاي حسن بيکي، عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي نيز خردادماه از آقاي محمود علوي، وزير اطلاعات نقل کرده بود که «تلگرام طلايي متعلق به جمهوري اسلامي ايران است و قانوني است.‌» دستور قضايي فيلترينگ شبکه پيام‌رسان تلگرام در 10 ارديبهشت از سوي دادستاني تهران صادر شد. آن‌طور که در دستور قضايي آمده بود، اين فيلترينگ بايد به‌گونه‌اي باشد که محتواي پيام‌رسان تلگرام به هيچ نحوي در کشور قابل دسترس نباشد، اما پس از اين مسدودسازي شاهد بوديم که نسخه‌هاي فارسي تلگرام به راحتي فعاليت مي‌کنند که اين موضوع موجب شده فيلترينگ تلگرام تا حد زيادي با چالش و انتقاد مواجه شود. اظهارات سردار جلالي و واکنش وزارت ارتباطات
سردار جلالي روز يکشنبه گفت: متأسفانه کم‌ترين حمايتي از شبکه‌هاي داخلي نشده و سرورهاي تلگرام، در اختيار هاتگرام و طلاگرام قرار گرفته است. در صورتي که مي‌توانستند آن‌ها را به پيام‌رسان‌هاي داخلي بدهند. به گفته اين عضو شوراي عالي فضاي مجازي، سرورهاي هاتگرام و طلاگرام در طبقه نهم ساختمان مرکز امام؟ره؟وزارت ارتباطات قرار دارند و با مراجعه به طبقه نهم ساختمان ديتاسنتر مرکز امام خميني؟ره؟مي‌توانيد ببينيد سرورهايي که براي تلگرام بوده، در اختيار هاتگرام و طلاگرام قرار گرفته است. در صورتي که مي‌توانستند آن‌ها را به شبکه‌هاي اجتماعي بومي بدهند اما ندادند.در اين راستا روابط عمومي وزارت ارتباطات ديروز با ارسال دعوتنامه‌اي از رسانه‌ها خواست تا از مرکز مخابراتي امام خميني؟ره؟بازديد کنند. در اين دعوتنامه آمده است که پيرو اظهارات مطرح شده در رسانه‌ها مبني بر استقرار سرورهاي هاتگرام و تلگرام طلايي در طبقه نهم شرکت ارتباطات زيرساخت، از رسانه‌ها دعوت مي‌شود براي بازديد از اين مرکز امروز دوشنبه ساعت‌۱۴ در ساختمان زيرساخت امام خميني؟ره؟حضور يابند.
سردار غلامرضا جلالي، در رابطه با قانوني بودن فعاليت اين دو نرم‌افزار اظهار داشت: فيلترينگ تلگرام هم حکم قضايي و هم مصوبه‌اي از طرف شوراي عالي فضاي مجازي دارد و استفاده از فيلترشکن يا سامانه‌هايي با عنوان هاتگرام و طلاگرام داراي مصوبه نيستند. در حقيقت موضوع اين است که ورودي يا آي‌پي‌هاي تلگرام مسدود و فيلتر شده و هاتگرام و طلاگرام از طريق ورودي‌هاي اختصاصي به همان ديتاسنتر و داده‌هاي اصلي تلگرام دسترسي پيدا کرده‌اند و از اين طريق مي‌توانند ورودي‌ها را کنترل و مديريت کنند اما بيگ‌ديتاي توليد شده در کل شبکه تلگرام را نمي‌توانند کنترل کنند. در واقع در اين مورد تسلط ‌روي ورودي‌ها بر ميزان تسلط بر بيگ‌ديتاها ارجحيت داده شده است. لذا ما فکر مي‌کنيم بيگ‌ديتاي ناشي از حضور تلگرام در کشور ما خطرناک‌تر از اين موضوع است. در حوادث اخير نيز شاهد اين بوديم که بعضي از آشوبگران از اين دست بيگ‌ديتاها استفاده کرده‌اند، يعني با شناخت نقاط ضعف و مشکلات موجود و تمرکز و پرداختن به آن، عمليات رواني را در بستر شبکه‌هاي اجتماعي شکل دادند و آن را دنبال کردند. وي در خصوص قانوني بودن فعاليت هاتگرام و طلاگرام گفت: نگاه ما اين است که در اين رابطه حتماً بايد حکم مصوبه اجرا شود. شبکه‌هاي بومي رشد بسيار خوبي داشتند. پيام‌رسان‌هايي مثل ايتا، سروش، گپ يا آي‌گپ در بازه‌اي سه ماهه توانستند ثبت‌نام چند ميليوني را تجربه کنند، به عنوان مثال سروش در اين مسير سه ماه توانسته سيزده ميليون عضو ثبت‌نام کند. تعداد زيادي از اسپانسرهاي داخلي نيز بر اين موضوع متمرکز شدند و از آن‌ها حمايت کردند. اگر بخواهيم مقايسه‌اي ميان دو سال قبل تلگرام با شرايط موجود مثلاً سروش داشته باشيم، قطعاً شرايط سروش در‌حال‌حاضر بهتر است. سردار جلالي همچنين در رابطه با سوءاستفاده دشمنان از تلگرام عنوان کرد: مسأله کنترل افکار عمومي مسأله‌اي راهبردي براي آمريکايي‌هاست.
اين موضوع را در حمايت آنان از تلگرام در زمان فيلتر اين شبکه در روسيه به وضوح ديديم. بنابراين راه حل اساسي، حمايت از پيام‌رسان‌هاي داخلي و کمک به آن‌هاست و در اين راستا نيازمند بازه زماني سه ماهه هستيم.
سردار جلالي با انتقاد از عدم حمايت کافي از پيام‌رسان‌هاي داخلي هم گفت: حداقل انتظار آن است کمک‌هايي که به تلگرام در بخش CDN و سرورها مي‌شد، به اين شبکه‌ها نيز بشود، اما متاسفانه تا به حال چنين کمکي نشده است و به‌رغم صحبت‌هايي که شده و شعارهايي که داده شده، کم‌ترين حمايتي از شبکه‌هاي داخلي نشده است. البته دوستان مي‌گويند ما با گذشته مقايسه مي‌کنيم، بله ما در سال گذشته 100درصد شبکه اجتماعي‌مان در اختيار تلگرام بود و الآن 50درصد شده است که البته 50درصد هم خيلي زياد است که بايد حداکثر سهم تلگرام در کشورمان به 30درصد برسد. پس همچنان لازم است شبکه‌هاي داخلي تقويت شوند. يک سري حمايت‌هاي زيرساختي است که براي تقويت زيرساخت‌ها بايد در اختيار اين شبکه‌ها قرار مي‌دادند که ندادند. در حال حاضر شما با مراجعه به طبقه نهم ساختمان ديتاسنتر مرکز امام خميني؟ره؟ مي‌توانيد ببينيد سرورهايي که براي تلگرام بوده، در اختيار هاتگرام و طلاگرام قرار گرفته است. در صورتي که مي‌توانستند آن‌ها را به سروش بدهند اما ندادند.
اما واکنش‌هاي تند آذري‌جهرمي، وزير ارتباطات به اين سخنان که ديروز در حاشيه مراسم تفاهم‌نامه وزارت ارتباطات با کميته امداد عنوان کرد هم قابل توجه است. وزير ارتباطات گفت: متعجبم که چرا همواره برخي افراد با صحبت‌هاي نادرست، براي کشور هزينه‌تراشي مي‌کنند. شايد نشود دزدي ابرها را ثابت يا رد کرد اما نبودن سرور در طبقه نهم ساختمان امام را مي‌شود ثابت کرد. ما امروز از روابط عمومي خواسته‌ايم ساعت2، از خبرنگاران دعوت کند تا بروند و از طبقه نهم ساختمان امام ‌بازديد کنند و نتيجه را به قضاوت افکار عمومي بگذارند.
وزير ارتباطات افزود: اکنون در بحث فضاي مجازي، تصميم‌گير و مديريت کننده و هماهنگ‌کننده مرکز ملي فضاي مجازي است. ما هم نظرات خودمان را در اين خصوص داده‌ايم. در دي‌ماه نظر خودمان را درباره نسخه‌هاي غيررسمي تلگرام گفته‌ايم. يک بار هم اطلاعيه داديم. آذري‌جهرمي در خصوص اظهارات پيرامون نسخه‌هاي غيررسمي تلگرام افزود: برخي يک‌بار مي‌گويند سرور در طبقه نهم است، يک‌بار مي‌گويند اينترنتش را وزارت ارتباطات تأمين مي‌کند. خب، همه اينترنت کشور را ما تأمين مي‌کنيم. نمي‌شود حرف‌هاي بي‌ربط بزنيم و صحبت‌هايي مطرح کنيم که مبنايي نداشته باشد.
او درباره حمايت از پيام‌رسان‌هاي بومي هم گفت: ما هم معتقديم بايد حمايت شوند و اين کار را هم کرده‌ايم. مرجع قضاوت در اين خصوص هم مرکز ملي فضاي مجازي است. کسي که مدام مي‌رود مصاحبه مي‌کند، خودش بگويد در راستاي حمايت از پيام‌رسان‌هاي بومي چه کار کرده؟
وزير ارتباطات همچنين تصريح کرد: در بحث نسخه‌هاي غيررسمي هم کساني که در اين مسأله در مرکز ملي ورود کردند، گفته‌اند اين‌ها در دوران گذار باشند تا توانمندي لازم ايجاد شود. اين به ما برنمي‌گردد، ما نظرات خودمان را شفاف گفته‌ايم. نمي‌دانم چرا آقايان هر از ‌گاهي مي‌آيند و صحبت‌هاي اين‌گونه مطرح مي‌کنند؛ فضاسازي مي‌کنند و با اهداف سياسي اين حرف‌ها را مي‌زنند. به‌هر‌روي بايد ديد که نتيجه دعوت خبرنگاران به طبقه نهم ساختمان امام خميني؟ره؟شرکت ارتباطات زيرساخت چه مي‌شود و شفاف‌سازي عملکرد دولت درباره ماجراي تلگرام و پيام‌رسان‌هاي داخلي تا چه اندازه در عمل محقق خواهد شد. اگرچه در گزارش ديروز خبر20 شبکه خبر عنوان شد که هيچ سروري در طبقه نهم ساختمان نبود و فقط تجهيزات مکالمات خارج از کشور در اين قسمت قرار دارد. فاصله زماني اظهارات سردار جلالي و وزير ارتباطات 24ساعت است و تکليف محل سرورها نامعلوم. بالاخره سرورهاي اختصاص‌ داده شده در کجا قرار دارند و صرف‌نظر از مکان آن‌ها اساساً چرا بايد اين تخصيص‌ها صورت بگيرد و مقامات مختلفي به آن اذعان کنند تا دولت و وزارت ارتباطات مجبور باشد که مدام با اظهاراتي اينچنين خود را بي‌تقصير جلوه دهد و همه حرف‌هاي عليه خود را سياسي خطاب کند؟ همراهان عزيز، آخرين خبر را بر روي بسترهاي زير دنبال کنيد: آخرين خبر در سروش http://sapp.ir/akharinkhabar آخرين خبر در ايتا https://eitaa.com/joinchat/88211456C878f9966e5 آخرين خبر در بله https://bale.ai/invite/#/join/MTIwZmMyZT آخرين خبر در گپ https://gap.im/akharinkhabar