روزنامه جوان/ « تروريسم ايدئولوژيک يا قومگرايانه؟ » عنوان يادداشت مديرمسئول روزنامه جوان، عبدالله گنجي است که ميتوانيد آن را در ادامه بخوانيد:
ذهنيت اوليه و اعلامي درباره بخش اجرايي عمليات تروريستي در اهواز متوجه گروهک تجزيهطلب الاحوازيه شد و آن گروه هم ابتدا تأييد ضمني نمود. از بررسيهاي امنيتي و اطلاعاتي کشور بيخبريم و قطعاً نتيجه بررسي کارشناسي آنان بايد براي حاکميت فصلالخطاب باشد. اما شواهد و قرائني که در ادامه خواهد آمد اجازه نميدهد نقش داعش يا رويکرد داعش را در اين ميان ناديده بگيريم.
ذهنيت اوليه و اعلامي درباره بخش اجرايي عمليات تروريستي در اهواز متوجه گروهک تجزيهطلب الاحوازيه شد و آن گروه هم ابتدا تأييد ضمني نمود. از بررسيهاي امنيتي و اطلاعاتي کشور بيخبريم و قطعاً نتيجه بررسي کارشناسي آنان بايد براي حاکميت فصلالخطاب باشد. اما شواهد و قرائني که در ادامه خواهد آمد اجازه نميدهد نقش داعش يا رويکرد داعش را در اين ميان ناديده بگيريم.
۱- سبک و سياق عمل تروريستي الاحوازيه در طول سالهاي گذشته به دو صورت بمبگذاري و بزندررو بوده است. يعني يا بمبگذاري بوده است يا سوار بر موتور يا خودرو به محلي حمله و بلافاصله صحنه را ترک ميکردهاند، اما اينکه افراد با هويت مشخص در روز روشن بکشند تا کشته شوند و قصد ترک صحنه را نداشته باشند سيره داعش است. همانطورکه در مجلس اينگونه عمل کردند و راه دررو براي خود باقي نگذاشتند.
۲- بر تروريستهاي اين عمليات جوهره اعتقادي و ايدئولوژيک حاکم است؛ ايستادن تا کشته شدن. شمايل ظاهري و فيلمي که داعش منتشر کرد - که اصالت چهرهاي آن تأييد شده است- و محتواي کلام تروريستها حکايت از ايدئولوژيک بودن و خشک مغزي ديني است که الاحوازيه اينگونه نبود. آنان از جغرافيا و تجزيهطلبي سخن نميگويند بلکه از مبارزه با کفر و رسيدن به شهادت سخن ميگويند که نشان از ايدئولوژيک بودن انگيزه است.
۳- الاحوازيه رسماً نقش خود را تکذيب کرد، اما داعش ضمن به عهده گرفتن مسئوليت، ويدئويي را از تروريستها منتشر کرد. انتشار ويدئو و استفاده از شبکههاي اجتماعي از خصايص داعش است. همين کار را در ماجراي مجلس نيز انجام داد.
۴- اگر بپذيريم اين اقدام مربوط به گروهک الاحوازيه است بايد شيفت فکري آن از قومگرايي به ايدئولوژيگرايي را استدلال کنيم. اينکه اين گروه با داعش حشر و نشر پيدا کرده است محتمل است، اما پيشفرض آن بايد عدول اين عناصر از آموزههاي شيعي باشد که همين اتفاق يعني عدول از آموزههاي شيعي در بررسيهاي اوليه قابل تأييد است.
۵- دو نفر از کشتهشدگان با هم برادرند که برادر سوم آنان قبلاً در سوريه انتحاري عمل نموده و کشته شده است يکي ديگر از تروريستهاي کشتهشده پسر عموي آن دو است که ارتباط اين افراد با داعش يا تروريستهاي تکفيري را قطعي مينمايد.
۶- از جهت راهبردي براي نظام جمهوري اسلامي فرقي نميکند که ترور مربوط به کدام گروهک است. اصل ناامني و وابستگي در هر دو صورت محرز است و ريشهکني آن امري قطعي و لازم است، اما شناخت ماهيت (قومي يا ايدئولوژيکي) ميتواند به برنامهريزي و اولويتهاي تاکتيکي کمک نمايد.
۷- چهره افراد کشته شده با چهرههاي افراد ويدئوي منتشر شده ازسوي داعش تطابق دارد با اين تفاوت که ويدئوي مذکور روزهاي قبل تهيه شده است و ريشوسبيل جنازههاي تروريستها بلندتر از تصاوير ويدئو است. همه شواهد حضور داعش يا جرياني شبيه داعش را تأييد ميکند و خط قومگرايي در حادثه اهواز قابل احراز نيست. البته دست آلوده آلسعود و سيستمهاي اطلاعاتي غربي در هر دو صورت قابل کتمان نيست.
بازار