سرمقاله فرهیختگان/ دم خروس ایرانسل از تلگرام بیرون زد!
فرهيختگان/ « دم خروس ايرانسل از تلگرام بيرون زد! » عنوان يادداشت روزنامه فرهيختگان به قلم مهسا شمسکلائي است که ميتوانيد آن را در ادامه بخوانيد: در ابتدا چند نفر از دوستان، اسکرينشاتهايي از صفحه تلگرامشان که بدون استفاده از فيلترشکن بهروزرساني ميشود، برايم فرستادند. بعد چند نفر ديگر هم در اينستاگرام و توئيتر گفتند ما ميتوانيم بدون استفاده از فيلترشکن و با استفاده از اينترنت ايرانسل، تلگرام را باز کنيم. برخي ديگر هم گفتند بهغير از تلگرام ميتوانند سايتهاي فيلترشدهاي مثل بيبيسي و بعضي سايتهاي پورن را هم با استفاده از اينترنت ايرانسل بدون فيلترشکن باز کنند! متعجب از اين موضوع به سراغ سيمکارت ايرانسلم رفتم تا اين موضوع را تست کنم و ديدم براي سيمکارتم اين موضوع صدق نميکند! از دوستانم خواستم اجازه بدهند به اينترنت آنها وصل شوم و خودم اين موضوع را امتحان کنم. سيمکارت يکي از دوستان را داخل گوشيام انداختم و با اينترنت ايرانسل تلگرامم را چک کردم. نسخه اصلي تلگرام بدون فيلترشکن بهروز شد و توانستم کانکت (متصل) شوم. منطقهاي که اين سيمکارت را امتحان ميکردم، خيابان پيامبر بود. سرعت اينترنت ايرانسل در آن محل خيلي خوب و بدون فيلتر بود! سيمکارت ايرانسل ديگري را در خيابان انقلاب تست کردم. متاسفانه به دليل اينکه در آن محل اينترنت ايرانسل خوب آنتن نميداد، حتي نتوانستم يک سايت معمولي را باز کنم، چه برسد به تلگرام و سايتهاي فيلترشده. سيمکارت ايرانسل بعدي را در خيابان رسالت امتحان کردم. اين سيمکارت داخل مودم قرار داشت. سرعت نت خوبي داشت و بدون فيلترشکن هم تلگرام را باز کرد! به همين ترتيب ادامه دادم و مطمئن شدم برخي سيمکارتهاي ايرانسل، اينترنت بدون فيلتر ارائه ميدهند و اين موضوع هم يکي، دوبار نبوده که بخواهيم بگوييم نشتي شبکه است؛ چراکه تا امروز که اين يادداشت را مينويسم، همچنان آن سيمکارتها اينترنت بدون فيلترشان بهراه است! براي بررسي اين موضوع با يکي از مديران ايرانسل تماس گرفتم و موضوع را در ميان گذاشتم. ايشان در جواب گفت: «طبق قانون، اعمال فيلترينگ در لايه قبل از اپراتور است و بايد اين موضوع را از شرکت ارتباطات زيرساخت پيگيري کنيد.» البته آن فرد تاکيد داشت اين حرفها تنها براي آگاهي من از قانون است و در قالب مصاحبه نيست. با روابطعمومي شرکت ارتباطات زيرساخت تماس گرفتم و موضوع را از ابتدا توضيح دادم و همچنين عنوان کردم دوستان ايرانسلي چنين ادعايي دارند. آن فرد در پاسخ گفت: «ارتباطات زيرساخت خامفروش است و اصلا دخل و تصرفي در اعمال فيلترينگ و اين موارد ندارد. اين موضوع را بايد از سازمان تنظيم مقررات پيگيري کنيد.» با روابطعمومي سازمان تنظيم مقررات تماس گرفتم. مديرشان خواست درباره اين موضوع توضيحاتي بدهم و تاکيد داشت آيا اين مورد را خودم تست کردهام يا از طرف مخاطبان مطرح شده است؟ برايش دوباره ماجرا را از ابتدا توضيح دادم. مهلت خواست تا موضوع را با مديرانشان درميان بگذارد و گفت با او تماس بگيرم و نتيجه را پيگيري کنم. روز بعد با او تماس گرفتم، وي گفت: «اين موضوع را با مديرانمان در ميان گذاشتم، تعجب کردند و گفتند چنين چيزي امکان ندارد. اين خبرنگار با سيمکارتش بيايد و اين موضوع را اينجا هم تست کند. اگر چنين چيزي صحت داشت، ما به او جايزه ميدهيم.» من قبول کردم اين موضوع را از نزديک بررسي کنيم ولي بعد از آخرين تماس با مدير روابطعمومي سازمان تنظيم، ديگر ايشان پاسخي به تماسهاي من نداد! ضمن اينکه يکبار که درمورد همين موضوع با او صحبت ميکردم، تاکيد داشت: «اعمال فيلترينگ با خود اپراتور است و سازمان تنظيم دخالتي در امور فيلترينگ ندارد.» اينکه هيچکدام از اين سه نهاد، در يک موضوع مشترک اظهارنظر رسمي نداشتهاند، خود جاي سوال دارد ولي اينکه چرا اين اتفاق در يکي از اپراتورهاي کشور رخ داده است و آن اپراتور هم هيچ موضع رسمياي در برابر اين موضوع ندارد، جاي تعجب است! اين موضوع تنها از طرف ما در فضاي مجازي پخش نشده و حتما به گوش مسئولان ايرانسل هم رسيده است. ذکر اين نکته ضروري است که امکان دارد اين موضوع براي ساير اپراتورهاي ديگر هم رخ بدهد و اگر شبکه ملي اينترنت در ايران فعال بود، ميتوانستيم از اين موضوع قبل از اينکه به مرحله کاربر برسد، جلوگيري کنيم. همچنين براساس قانون، اعمال فيلترينگ از طرف اپراتورهاست؛ براي همين در حکم قضايي فيلترينگ تلگرام از اپراتورها خواسته شده بود دسترسيها به تلگرام بسته شود. يک احتمال ديگر هم اين است که اين نشتي در گيتوي (دروازه) رخ داده باشد که البته احتمالش ضعيف است. اگر شبکه ملي اينترنت در داخل کشور فعال بود، حتي ميتوان اين نشتي را در گيتوي هم کنترل کرد. پس بهتر است مسئولان ايرانسل به جاي اينکه سعي کنند تقصير را به گردن فرد ديگري بيندازند، به فکر برطرف کردن اين موضوع باشند.