روایت "راشا اینسایدر" از طرح استراتژیک ایران، روسیه و هند
ديپلماسي ايراني/ متن پيش رو در ديپلماسي ايراني منتشر شده و انتشار آن به معني تاييد تمام يا بخشي از آن نيست تايلر دوردن-راشا اينسايدر| رهبران هند و روسيه که در نشستي دوجانبه در ماه گذشته به تقويت همکاري هاي دوجانبه تجاري و نظامي وعده دادند، اخيرا اعلام کردند که به رغم تهديدهاي تحريم هاي اقتصادي از سوي ايالات متحده، موفق شده اند توافق 6 ميليارد يورويي تجارت تسليحات را به امضا برسانند. دو کشور مدت زماني طولاني بر سر اين توافق مذاکره کرده بودند. در نشانه ديگري از روابط فزاينده و نزديک تر دو کشور، ايران، روسيه و هند اعلام کرده اند که ماه آينده براي مذاکره درباره جزئيات پروژه اي بزرگ در زمينه راه اندازي يک کوريدور جديد دريايي ديدار خواهند کرد؛ اين کوريدور قرار است جايگزين ارزان تر و کوتاه تر براي حمل و نقل نفت و ساير کالاها در قياس با کانال سوئز باشد. به گزارش کانال «آر تي» روسيه، اين مسير جديد موسوم به کوريدور حمل و نقل شمال-جنوب (INSTC)، هند را از طريق ترکيبي از مسيرهاي دريايي و زميني از طريق ايران به روسيه و از آنجا به اروپا متصل خواهد کرد.اين کوريدور 7200 کيلومتري مي تواند زمان و هزينه حمل و نقل را تا 40 درصد کاهش دهد. زمان حمل و نقل بين بمبئي و مسکو نيز از اين طريق به 20 روز کاهش مي يابد و انتظار مي رود ظرفيت سالانه اين مسير جديد حمل و نقل به 30 ميليون تن برسد. شرکت هاي تدارکاتي در هند در حال حاضر براي دسترسي به آسياي ميانه به مسير حمل و نقل از طريق چين، اروپا و ايران وابسته هستند. در حال حاضر، ارسال محموله ها از طريق ايران از نظر زماني به صرفه تر از ديگر مسيرهاست. اما مسير حمل و نقل شمال-جنوب مزاياي جانبي خود را دارند و اين امکان را در اختيار شرکت هاي هندي قرار مي دهند که بدون گذشتن از افغانستان از مسير تجاري جديد در افغانستان استفاده کنند. تنش ها در منطقه کشمير در مرز پاکستان و هند افزايش يافته و اين مساله حمل و نقل از مسير پاکستان را دشوار کرده است. کوريدور حمل و نقل از خليج فارس به معناي ميلياردها دلار درآمد تجاري براي افغانستان است و وابستگي اين کشور به تدارکات خارجي را کاهش مي دهد. هند پيشتر به سرمايه گذاري 500 ميليون دلاري براي توسعه بندر چابهار ايران متعهد شده است چراکه اين بندر نقطه مهمي براي انتقال محموله ها از مسير درياي به زميني به شمار مي رود. به علاوه، اين مناسبات از حمايت چين نيز برخوردار است و مي تواند سرمايه گذاري بالقوه چند تريليون دلاري اين کشور در ارتباط با «ابتکارعمل کمربند و جاده» را شمال شود. چين سعي دارد با پيشبرد اين طرح و احياي جاده ابريشم قديم، ميزرهاي تجاري جديدي بسازد که چين را به اروپا، آسيا و آفريقا مرتبط کنند. مقامات هند گفته اند که اميدوارند بتوانند اجراي زيرساخت هاي مورد نياز براي راه اندازي اين مسير را آغاز کنند تا اين مسير هرچه سريع تر قابل استفاده شود. سورِش پرابهو وزير بازرگاني هند گفته: «همه مسائل حل خواهند شد تا مسير شمال جنوب هرچه سريع تر عملياتي شود.» اتحاد اين چهار کشور احتمالا ايالات متحده را به شدت خشمگين مي کند. همانطور که مي دانيم، افزايش تجارت دو جانبه اين کشورها به روبل، يوآن و روپيه اگرچه تاکنون چندان زياد نبوده، اما در حال افزايش است. در حقيقت، اين کشورها سعي دارند با تحارت از طريق ارز ملي، هژموني دلار در تجارت جهاني را تضعيف کنند. و باتوجه به اينکه تحريم هاي ايالات متحده عليه ايران از 4 نوامبر (حدود دو هفته پيش) اجرايي شده اند، اين کشور مي تواند از شکوفايي مشارکت اقتصادي بين روسيه و هند و همچنين اجراي طرح روسيه براي دور زدن دلار و در نهايت دور زدن تحريم هاي وزارت خزانه داري ايالات متحده، سود ببرد.