برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

سرمقاله آفرینش/ کلانشهرها؛ از «خودرومحوری» تا «انسان‌محوری»

منبع
آفرينش
بروزرسانی
سرمقاله آفرینش/ کلانشهرها؛ از «خودرومحوری» تا «انسان‌محوری»
آفرينش/ « کلانشهرها؛ از «خودرومحوري» تا «انسان‌محوري» » عنوان سرمقاله روزنامه آفرينش به قلم زهرا کيان بخت است که مي‌توانيد آن را در ادامه بخوانيد: سال گذشته، يکي از مسئولان شهرداري تهران درخصوص ظرفيت شهر تهران براي حمل و نقل گفته بود: در حالي که تهران به اندازه 750 هزار وسيله، ظرفيت دارد روزانه بيش از چهار ميليون خودرو در حال تردد در اين کلانشهر هستند. اين يعني تعداد خودروهاي موجود در تهران، چندين برابر ظرفيت خيابانهاي آن است. ماحصل اين عدم تناسب بين ميزان خودروها و ظرفيت شهر هم چيزي نيست جز ترافيکهاي دائمي در مسيرهاي مختلفي که هر روز به خصوص در ساعات پيک، به نوعي شاهدش هستيم. همه اينها در حالي است که در طول يک دهه اخير، اظهارات مختلفي از سوي مسئولان و نهادها در ارتباط با ضرورت چاره‌انديشي براي معضل ترافيک کلانشهرها و از جمله تهران، مطرح شده است. با وجود اين، ترافيک همچنان جزء يکي از نخستين و اصلي‌ترين مشکلاتي است که شهرهايي همچون تهران به صورت جدي درگير آن‌اند. در همين ارتباط، اخيرا سخنان عضو کميسيون حمل و نقل و ترافيک شوراي شهر تهران در رسانه‌ها منتشر شد که گفته بود بايد در شرايط موجود بحث انسان‌محوري و پياده‌مداري را که در برنامه دوم توسعه شهر هم بود و چند سال است کشورهاي ديگر بر روي آن کار مي‌کنند، در شهر تهران پياده کنيم. در سخنان اين مسئول آمده بود: «بايد خيابان‌ها را از خودروها پس بگيريم. خيابان‌ها بايد در اختيار دوچرخه‌سواري و پياده‌مداري قرارگيرند.» اينها هر چند سخناني اميدوارکننده است که خبر از تلاش در جهت گره ‍ گشايي از معضل ديرينه ترافيک در تهران مي‌دهد، اما به نظر مي‌رسد اين موارد و آنچه مسئولان از آن با عنوان شهر انسان‌محور، و نه ماشين‌محور، سخن مي‌گويند، تنها در صورتي محقق خواهد شد که برداشتن بار ترافيک از شانه‌هاي شهر، به اولويتي جدي براي همه دستگاهها تبديل شود. در غير اين صورت، اگر صرفا انتظار داشته باشيم با وجود سيستم حمل و نقل عمومي ضعيف که باعث مي‌شود مردم روزانه در رفت و آمد با اتوبوسهاي تندرو بي‌آرتي و مترو با مشکلات عديده روبرو شوند و نامناسب بودن زيرساختها براي تشويق مردم به پياده‌روي و دوچرخه‌سواري آن هم بدون ايجاد گذرگاهها و خطوط ويژه امن و همين طور مشکلات آلودگي هوا براي سلامت، همه اين اظهارات در ارتباط با تبديل تهران به شهر انسان‌محور، همچون گذشته، تنها در حد ايده، حرف و رويايي دست‌نايافته باقي خواهد ماند و آنچه کماکان در آينده شاهدش خواهيم بود همچنان حضور خودروهاي تک‌سرنشين در خيابانهاست که روز به روز هم بر تعدادشان عليرغم عدم ظرفيت شهر، اضافه مي‌شود. هر چند در اين راستا يکي دو سالي است طرحهاي ديگري هم مثل طرح «سه‌شنبه‌هاي بدون خودرو» در برخي شهرها به مرحله اجرا درآمده که طي آن، برخي مسئولان به صورت نمادين با حضور در وسايل نقليه عمومي و استفاده از مترو، رفت و آمد پيوسته با خودروي شخصي را به چالش کشيدند، اما منطقي‌تر آن است که در اين راستا، بدون اينکه مانند مواجهه با بسياري از مشکلات اجتماعي، صرفا از بايدها سخن بگوييم، بکوشيم با فراهم کردن مقدمات، به گونه عملي کلانشهرها را در اين زمينه ساماندهي نمائيم تا بلکه کلانشهرهاي امروز کشور، که اکنون شاهد آنيم که به پارکينگهايي بزرگ تبديل شده‌اند، به صورت واقعي به شهرهايي انسان‌محور مبدل گردند. ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره