برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
تحلیل ها

چرا فراکسیون ولایی در بحث استیضاح‌ها یکدست عمل نمی‌کند؟

منبع
شرق
بروزرسانی
چرا فراکسیون ولایی در بحث استیضاح‌ها یکدست عمل نمی‌کند؟
شرق/ متن پيش رو در شرق منتشر شده و انتشار آن به معني تاييد تمام يا بخشي از آن نيست ذوالنور پيگير پس‌گرفتن امضاهاي نمايندگان در موضوع استيضاح ظريف است. اين موضوع را محمدجواد ابطحي، يکي از امضاکنندگان استيضاح ظريف گفت. براي افرادي که اخبار مجلس را دنبال مي‌کنند، اين خبر حتما متعجبشان کرده است؛ نماينده‌اي که از ابتدا با ديپلماسي اين دولت مشکل داشت و در اولين جلسه بعد از خروج ترامپ از برجام، آتش‌زدن برجام در مجلس را به نام خود ثبت کرد. اينکه چرا ذوالنور به دنبال از حدنصاب انداختن استيضاح وزير خارجه است، موضوعي است قابل‌بحث، اما نکته ديگر پراکندگي فراکسيون ولايي مجلس در موضوع استيضاح ظريف و لاريجاني است.
ابطحي ديروز به «ايسنا» توضيح داد: «اکثر امضاکنندگان استيضاح آقاي ظريف از فراکسيون ولايي هستند اما اين به آن معنا نيست که موضع اين فراکسيون استيضاح وزير خارجه باشد، کمااينکه آقاي ذوالنور از اعضاي هيئت‌رئيسه فراکسيون ولايي به دنبال پس‌گرفتن امضاهاست چون معتقدم استيضاح در شرايط کنوني به صلاح نيست». او بعد از اين توضيح، تأکيد کرد که خودش هنوز پاي استيضاح ظريف ايستاده و قصد پس‌گرفتن امضاي خود را ندارد. مجلس فعلي دو فراکسيون اصولگرا دارد؛ ولاييون که اصولگرايان تندرو و نزديک به جبهه پايداري هستند و مستقلين که اصولگرايان معتدل و نزديک به علي لاريجاني را تشکيل مي‌دهند.
مديريت نمايندگاني مانند کريمي‌قدوسي، حاجي‌دليگاني، ذوالنوري، ابطحي و... ذيل يک فراکسيون نبايد کار راحتي باشد. هرچند در فراکسيون‌هاي ديگر نيز مواردي وجود دارد که نمايندگان خلاف نظر فراکسيون عمل کنند. اما چندي است چهره‌هاي شناخته‌شده فراکسيون ولايي بايد در پي اظهارات و اعمال برخي نمايندگان خود، سريعا به رسانه‌ها توضيح دهد که خطي که آن نمايندگان در پيش گرفته‌اند، ربطي به نظر فراکسيون ندارد. در‌اين‌بين حسينعلي حاجي‌دليگاني جايگاه ويژه‌اي دارد. او مبدع طرح استيضاح ظريف و لاريجاني است و بدون اينکه موافقت فراکسيون متبوع خود را به اين ‌کار جلب کرده باشد، با کمک چند نفر از هم‌فکرانش طرح استيضاح را کليد مي‌زند. مردادماه امسال حسينعلي حاجي‌دليگاني، بحث طرح عدم صلاحيت رئيس‌جمهور را مطرح کرد. آن زمان اقتصاد بسيار آشفته شده بود. بازار تحليل‌ها و شايعات به موازات نگاه خيره به قيمت‌ها، داغ بود. به‌اين‌ترتيب با شنيدن احتمال کليدخوردن بررسي صلاحيت رئيس‌جمهوري براي ادامه کار، افکار عمومي به اين نتيجه رسيد که فراکسيون ولايي به دنبال ساقط‌کردن دولت است. تنها کمي زمان لازم بود تا حاجي‌بابايي، رئيس اين فراکسيون بگويد که ولاييون قصد اين کار را ندارند. تابستان جاي خود را به پاييز داد. به موازات بالاگرفتن مشاجرات حول لوايح مربوط به FATF و به‌تبع آن، دوباره گروهي از نمايندگان فراکسيون ولايي بودند که طرح‌هاي خبرساز را به جريان انداختند؛ استيضاح ظريف و استيضاح علي لاريجاني. البته در مورد دوم واژه استيضاح هرچند به‌لحاظ مفهومي بي‌راه نبوده اما اسم دقيق آن «طرح سؤال از رئيس مجلس» عنوان شد. دوباره رئيس فراکسيون ولايي در توضيحاتي اعلام کرد که اين دو استيضاح ربطي به فراکسيون او ندارد. بايد منتظر ماند و ديد که آيا فراکسيون ولايي اولين استيضاح وزير امور خارجه را به اسم خود ثبت مي‌کند يا اين طرح هم مانند طرح سؤال از رئيس مجلس که آن‌هم در نوع خود اولين بود، به سرانجام نمي‌رسد. ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره