آیا انحصارطلبی مدیر آقازاده به نفع صداوسیما تمام میشود؟
تابناک/ متن پيش رو در تابناک منتشر شده و انتشار آن در آخرين خبر به معني تاييد تمام يا بخشي از آن نيست پخش ويژهبرنامههاي سينمايي با محوريت جشنواره فجر در حالي قرار است به شبکه سوم سيما محدود شود که هرچند اين رويکرد واکنشهايي در پي داشته و برخي آن را به رفتار نامناسب مدير شبکه سوم سيما منتسب کردهاند، واقعيت آن است که اگر اين انحصارطلبي قرين صحت باشد نيز ميتواند به نفع صداوسيما تمام شود و ناخواسته يک هزينه سنگين و بيحاصل را از روي دوش مديران رسانه ملي بردارد. سجاد مهرگان، سردبير برنامه سينماگرام در شبکه 4 به تازگي در يادداشتي در کانال تلگرام مدعي شد: «شنيده شده است يکي از مديران حاشيهساز صداوسيما براي تعطيلي برنامههاي سينمايي شبکههاي ديگر و به دليل اينکه دو سال است نتوانسته برنامه سينمايي خود را توليد کند، با رئيس صدا و سيما مذاکراتي انجام داده تا تنها برنامه سينمايي ويژه جشنواره فيلم فجر را توليد و پخش کند و انحصار آن را به دست بگيرد. مذاکراتي که ظاهرا نتيجه داده و علي عسکري دستور توقف ويژه برنامههاي شبکههاي ديگر را صادر کرده است.» سردبير برنامه سينماگرام در ادامه ادعاي خود، تأکيد کرد: «قرار شده بود جيراني و فراستي در شبکه يک و افخمي، دخانچي و اميد روحاني و... نيز در شبکههاي ديگر مشغول باشند که با اين اقدام تأملبرانگيز، بيشک برنامههاي آنها کنسل خواهد شد. متأسفانه اين دستور حتي به شبکه 4 که تنها برنامه سينمايي 16 هفته گذشته صداوسيما را داشته نيز رسيده است.» اين موضعگيري با نقدهاي جدي نسبت به مدير شبکه مذکور همراه شده بود که هرچند نامش ذکر نشده، به وضوح تنها گزينه براي مخاطب، همين مدير بود. براي فهم اينکه چنين ادعاهايي تا چه ميزان دقيق است، بايد تا زمان برگزاري جشنواره فيلم فجر يعني تا ده روز ديگر صبر کرد و ديد، آيا صرفاً برنامه «هفت» به عنوان ويژه نامه جشنواره فيلم فجر پخش ميشود و علي فروغي، مدير شبکه سوم سيما توانسته ديگر شبکهها را خلع سلاح کند يا در نهايت شماري از برنامههاي ديگر نيز در اين زمان روي آنتن ميرود و هفت تنها برنامه سينمايي نخواهد بود که به پوشش ويژه جشنواره فجر ميپردازد. سواي اينکه فروغي پشت اين ماجرا بوده يا نبوده و يا اساساً اين اتفاق رخ ميدهد يا نميدهد، به نظر ميرسد برخلاف نظر برنامهسازان سينمايي تلويزيون، اين رويکرد به نفع صداوسيما باشد. هرچند مدير کمتجربه شبکه سوم سيما از سر انحصارگرايي ممکن است چنين اقداماتي کند، دست کم در اين نمونه، چنين تحرکي ميتواند حاصلي مثبت براي رسانه ملي داشته باشد و با نيمنگاهي به تجربيات گذشته ميتوان به خوبي به اين واقعيت پي برد. از مهمترين علل موفقيت برنامههايي چون «نود» و «هفت» عدم توليد برنامههاي موازي با اين دو برنامه بود که با محتواي اين برنامهها همپوشاني داشته باشد. در واقع رسانه ملي براي دوره طولاني نقد و بررسي فوتبال به ويژه ليگ برتر فوتبال را به صورت عمده در قالب برنامه «نود» انجام داد و اين برنامه به مرور آنچنان در سطح افکارعمومي پايگاه يافت که توليد برنامههاي موازي در مقاطعي نتوانست تأثير جدي در آن داشته باشد؛ هرچند تصميم اشتباه مدير کنوني شبکه سه در توسعه بيش از حد برنامه ليگ برتر محمدحسين ميثاقي باعث شده تا حدودي موازي کاري شکل بگيرد و به برند نود لطمه وارد شود. درباره برنامه «هفت» نيز همين رويکرد باعث شد، شاهد تثبيت جايگاه و شکل گيري يک کشمکش بر سر اين برنامه باشيم. «هفت» براي دوره طولاني تنها برنامه سينمايي تلويزيون بود و پس از موفقيت برخي شبکههاي ديگر درصدد برآمدند تا برنامه مشابهي را راهاندازي کنند که البته هيچ يک از اين برنامهها نتوانستند موفقيت هفت را به دست آورند، کما اينکه رقباي نود در ديگر شبکهها نتوانستند موفقيت هفت را تکرار کنند. از اين منظر اجراي دوباره هفت بدون پخش دهها برنامه موازي، تمرکز مخاطبان تلويزيون را متوجه اين برنامه ميکند و تلويزيون بار ديگر صاحب يک برنامه سينمايي پرمخاطب ميشود، به جاي آنکه ده برنامه سينمايي کم مخاطب داشته باشد. از سوي ديگر، ثبت نام 400 تن از عوامل صداوسيما براي حضور در جشنواره ملي فيلم فجر ـ که بخش قابل توجهي از آن به بهانه همين ويژهبرنامهها درخواست حضور داشتهاند ـ ابعاد منابع مالي و انساني گسترده مورد نياز براي اين تعداد ويژه برنامه را نشان ميدهد. از اين منظر منطق ايجاب ميکند، وقتي تجربه ثابت کرده با هزينه کمتر و تمرکز منابع در يک برنامه ميتوان دستاورد بيشتري براي تلويزيون داشت، مانع از لشکرکشي بيحاصل به تلويزيون شد و يک گروه کوچک و البته متفاوت با گروه غيرحرفهاي دوره بهروز افخمي، تنها ويژه برنامه تلويزيون از جشنواره فجر را براي مخاطبان ارائه کنند. اي کاش اين انحصارطلبي درباره نود نيز وجود داشت و علي فروغي به فکر حفظ برند «نود» و «عادل فردوسيپور» بود و دستکم مانع هرگونه موازيکاري با برنامه 90 ميشد؛ اتفاقي که حتماً سودش براي مديريت شبکه سه بيش از ديگران بود و ضررش نيز براي اين مدير جوان و کمتجربه بيش از ديگران خواهد بود!