آفرینش/ « روز «هوای پاک»؛ صرفا یک مناسبت؟ یا چشم‌اندازی قابل دست‌یابی؟! » عنوان سرمقاله روزنامه آفرینش به قلم آذر فخری است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:

بیست‌و‌نهم دی‌ماه، طبق تقویم ما، روز هوای پاک بود. روزی که هر سال در حول‌وحوش آن، مردم و مسئولان به خاطر می‌آورند که نسبت به هوا که بخشی از محیط زیست ما و شاید مهم‌ترین بخش آن است، مسئولند و باید برای پاک نگاه داشتن آن، روش و سبک زندگی خود را تغییر دهند.

اما شوربختانه، چنین مناسبت‌هایی تنها فرصتی شده‌اند برای شعار و قول دادن؛ لذا در عمل، آن‎طور که بایسته و شایسته است، اتفاق خاصی جهت نجات کلان‎شهرها و به‌خصوص نجات تهران از آلودگی هوا رخ نمی‎دهد.

همه آگاهیم که ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر هنوز جوابگوی خیل عظیمی که هر روز در این شهر تردد می‌کنند، نیست. ضمن آن‌که بسیاری از شهروندان، با ترجیح استفاده از وسایل نقلیه شخصی، به آشفتگی، ترافیک و آلودگی شهر دامن می‌زنند.

در عین حال موضوع بسیار مهم و موثر در آلودگی هوای شهر، مسئله معاینه فنی خودروهاست که هر چند هرازگاهی نسبت به آن سخت‌گیریهایی اتفاق می‌افتد اما با صدور گواهی‌های تقلبی از سوی مراکز معاینه فنی در طی فرایند بده و بستان‌های غیراخلاقی، و نیز ادامه روند تولید خودروهای غیراستاندارد، نمی‌توان تا مدت‌ها امیدی به بهبود هوای آلوده کلانشهرها داشت.

در همین راستا، در روز هوای پاک، شهردار تهران که رفت و آمد در روزهای سه‌شنبه‌ با دوچرخه را به روال عادی برنامه کاری خود تبدیل کرده، با موتور برقی تولید داخل در جمع دوچرخه‌سواران پارک لاله حضور یافت.

ایشان با توجه به روش‌‎های مسکن گونه‌ای مثل استفاده از دوچرخه که اساسا زیرساخت‌های کاربری آن در شهرهای ما وجود ندارد، در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «باید بدانیم که حال شهرمان خوب نیست. هوای شهرمان خوب نیست و تنها با برگزاری ویژه برنامه‌های روز یا هفته هوای پاک حالش خوب نخواهد شد. نیازی به دعوت برای حضور در این برنامه‌های نمادین نیست. همه شهروندان باید به سهم خود در تحقق این مهم تلاش کنند و این تلاش نباید به روز و هفته خاصی محدود شود. باید در تمام روز‌های سال به هر نحو به بهبود هوای شهرمان کمک کنیم؛ شهروندان به سهم خود و با استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی، پیاده و با دوچرخه و هر امکانی که برای‌شان میسر است، و با معاینه فنی خودروها، تردد کمتر با خودرو‌های شخصی و مسئولان هم با توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی و ایجاد دسترسی آسان‌تر به ناوگان حمل‌ونقل ریلی درون‌شهری و اتوبوسرانی.»

البته سخنان شهردار قابل تامل و ستایش‌برانگیز است، اما خود پیاده‌روی در این شهر و نیز استفاده از دوچرخه که هر دو نیازمند تنفس‌های عمیق هستند برای سلامت بسیاری از شهروندان، مضر است. اصل ماجرا همان است که شهردار نیز به آن اشاره داشته؛ توسعه حمل‌ونقل عمومی و اهمیت دادن به مسئله معاینه فنی و جلوگیری از تقلب و خریدوفروش گواهی معاینه فنی غیرواقعی از سوی مردم.

در این صورت است که می‌توان به بهبود اوضاع این شهر و حرکت به سوی هوای پاک امیدوار بود.



ما را در کانال «آخرین خبر» دنبال کنید