وطن امروز/ متن پیش رو در وطن امروز منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست

گروه خودروسازی سایپا که در روزهای اخیر با افزایش قیمت‌‎های ساعتی، پیش‌فروش‌های غیرقانونی و بدقولی در تحویل خودروهای فروخته شده خود رکورد نقض حقوق مشتریان را جابه‌جا کرده بود، این بار با تغییرات پی در پی در سمت مدیرعاملی، به دنبال شکستن رکوردهای شاخص‌های نابسامانی در مدیریت است. به گزارش «وطن امروز»، محمدرضا سروش تنها 3 ماه پس از انتصابش به عنوان مدیرعامل سایپا به جای قاسم جهرودی، برکنار شد و میرجواد سلیمانی جای او را گرفت. بر این اساس با حکم هیات مدیره گروه خودروسازی سایپا، سیدجواد سلیمانی دانش‌آموخته مهندسی مکانیک از دانشگاه صنعتی شریف و قائم مقام ارشد مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو و رئیس هیات مدیره سایپایدک، سکان هدایت یکی از بزرگ‌ترین گروه‌های خودروسازی کشور را بر عهده گرفت. پیش از این قاسم جهرودی در 29 آبان سال 96 جایگزین مهدی جمالی شده بود اما مدیریت او یک سال هم دوام نیاورد و 21 مهرماه سال جاری محمدرضا سروش جایگزین او شد. در دوره سروش قیمت تولیدات سایپا با افزایش قیمت 30 تا 50 درصدی روبه‌رو شد و نابسامانی‌هایی مانند تحویل ندادن خودروهای پیش‌فروش شده رخ داد تا اینکه در نهایت دیروز وی هم برکنار و سلیمانی جایگزین او شد. وزیر صنعت، معدن و تجارت به تغییر اخیر در مدیریت سایپا واکنش نشان داد و در پاسخ به این سوال که آیا پیشنهاد توقف تولید پراید را داده‌اید؟ گفت: نه! ما می‌گوییم با ضرر نفروشید و هر محصولی را که توجیه دارد تولید کنید. رضا رحمانی اظهار کرد: مهم‌ترین کار در شرایط فعلی ایجاد همکاری و رابطه نزدیک و صمیمانه با فعالان اقتصادی و بخش خصوصی است و تاکید دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت، تسهیل امور در جهت فعالیت تولیدکنندگان است. وزیر صمت در ادامه در پاسخ به سوالی درباره تغییر مدیریت سایپا و چرایی تغییرات مداوم در این بخش گفت: اگر تغییرات در جهت اصلاح و تقویت امور و انجام بهتر تعهدات خودروسازان باشد، مشکلی ندارد. وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که عنوان کرد‌ «وزارت صنعت بیشتر به دنبال منفعت خودروسازان بوده تا مردم»، با رد این ادعا گفت: این سوال‌تان تهمت است، سوال نیست؛ به هرحال کارگروه‌های تخصصی و قانونی درباره قیمت خودرو تصمیم می‌گیرند و افزایش قیمت، فرآیند خودش را دارد. رحمانی ادامه داد: خودروسازان باید از این رکود خارج می‌شدند، چرا که افزایش تیراژ یعنی افزایش پاسخ‌دهی به تعهدات و این یعنی افزایش تولید که منجر به کاهش قیمت خواهد شد. لذا ما روی حقوق مردم و انجام تعهدات قطعی و غیرقطعی خودروسازان پافشاری داشتیم.

خودروسازان کار را به دلالان سپردند
در همین حال رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: در رابطه با بحث خودروسازان، شرکت‌های خودروسازی ایران‌خودرو و سایپا متعهد هستند 270 هزار خودرو تولید کنند و به عبارتی تعهد هم‌اکنون آنها در حدود 400 هزار خودرو است که این کار را انجام نمی‌دهند. خودروسازان مردم را اذیت می‌کنند، آقایان جوابگو نیستند و در کمیسیون اصل 90 پاسخگو نبودند. قیمت‌گذاری خودرو 5 درصد زیر قیمت بازار یعنی کار به دلالان سپرده شده است و آنها این امر را مدیریت کردند.
امیر خجسته گفت: دشمن معیشت مردم را هدف اصلی خود قرار داده و تمام تیرهایی را که داشت شلیک کرده و تنها راهش معیشت مردم است و امروز با تمام قدرت در رابطه با معیشت مردم کار می‌کند. نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ما از دولت انتظار داشتیم در لایحه بودجه سال آینده معیشت مردم را به طور شفاف ببیند. امروز مجلس در رابطه با معیشت مردم در معرض یک آزمایش بزرگ است. باید تصمیم بگیریم و ان‌شاءالله در سال 98 معیشت مردم را به نحو احسن و مطلوب مدیریت کنیم. وی افزود: همانطور که در بحث فرار از پرداخت عوارض گمرک ما منابعی داریم، امروز می‌توانیم بگوییم که شرکت‌های دولتی یکی از این منابع هستند و اگر شفاف‌‌سازی کنیم قطعا منابع خوبی همچون شرکت ملی نفت، شرکت پخش فرآورده‌ها و شرکت گاز و پتروشیمی داریم. خجسته خاطرنشان کرد: دوای درد بودجه سال 98 عدالت و شفاف‌سازی است و ان‌شاءالله همانطور که در هدفمندی یارانه‌ها پیگیری شد و 31 هزار میلیارد تومان به 36 هزار میلیارد تومان افزایش یافت، با شفاف‌‌سازی امروز می‌بینیم که 142 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که 7 هزار میلیارد تومان آن برای محرومان است. ما می‌توانیم با شفاف‌سازی و منابعی که مجلس می‌تواند از بودجه بیرون بیاورد مشکل معیشت مردم را حل کنیم. نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار داشت: رتبه‌بندی معلمان یکی از مواردی است که بارها مطرح شده علاوه بر 2 هزار میلیارد تومانی که مجلس برای این منظور گذاشته 5 هزار میلیارد تومان دیگر گذاشته شود تا بحث رتبه‌بندی معلمان در بودجه 98 حل شود. این را باید عملی کنیم. وی افزود: مردم شرایط سختی را سپری می‌کنند که در بودجه سال 98 باید از این شرایط سخت عبور کنیم. نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: موضوع دیگر قاچاق دام و طیور است و فوج‌فوج دام و طیور به خارج از کشور قاچاق می‌شود. آقای وزیر کشاورزی! کنترل کنید،‌ مسؤولان دولت! نیازهای اولیه مردم به خارج از کشور می‌رود. الان قاچاق در صادرات است، کنترل کنید و نگذارید گوسفند مولد خارج شود و هیچ‌کسی هیچ حسی نداشته باشد. این چه مدیریتی است؟ آیا این شد مدیریت و کشورداری؟ نیاز اولیه کشور به خارج برود و ما سکوت کنیم؟ پس چه کسی دارد مدیریت می‌کند؟ این که دیگر آمریکا نیست؛ ما خودمان هستیم. وی در پایان گفت: ‌من پیش از این از آقای لاریجانی کتبا خواسته بودم جلسه محرمانه‌ای داشته باشند تا بنده به عنوان رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی بحث‌ گمرک، فسادهایی که وجود دارد، بحث آقازاده‌ها و بانک‌ها و اتفاقاتی که افتاده را گزارش کنم و برای این منظور آمادگی کامل دارم.



ما را در کانال «آخرین خبر» دنبال کنید