برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
تحلیل ها

صدای نوی ضداسرائیلی در کنگره آمریکا

منبع
همشهري
بروزرسانی
 صدای نوی ضداسرائیلی در کنگره آمریکا
همشهري/ متن پيش رو در همشهري منتشر شده و انتشار آن در آخرين خبر به معني تاييد تمام يا بخشي از آن نيست ايلهان عمر و رشيده طليب نمايندگان مسلمان کنگره آمريکا، به‌خاطر به‌چالش‌کشيدن سنت حمايت بي‌چون و چرا از اسرائيل در واشنگتن، روزهاي سختي را سپري مي‌کنند حضور ايلهان عمر و رشيده طالب در مجلس نمايندگان آمريکا، به‌عنوان نشانه‌اي از تنوع در کنگره، ‌با استقبال زيادي مواجه شد اما هر 2 نماينده 4 هفته بعد از شروع کار به‌خاطر نظراتشان درباره اسرائيل، در کانون انتقادها قرار گرفته‌اند.
به گزارش نيويورک تايمز، نمايندگان جمهوريخواه تقريبا هر‌روز رشيده طالب فلسطيني‌تبار و ايلهان عمر سوماليايي‌تبار را به داشتن تفکرات ضد يهودي و تعصب متهم مي‌کنند و در پس اين انتقادهاي شخصي، تمام حزب دمکرات را هدف مي‌گيرند.
هرچند رهبري حزب دمکرات از اين دو نماينده مسلمان دفاع مي‌کند، برخي نمايندگان دمکرات چندان با نظرات اين دو احساس راحتي نمي‌کنند. تد دويچ، نماينده دمکرات از فلوريدا و بنيانگذار يک کارگروه دو‌حزبي براي مقابله با تفکرات ضد يهودي، مشخصا معتقد است که برخي نظرات اين دو نماينده، منطبق بر برخي استعاره‌هاي قديمي ضد يهودي است. کشمکش بر سر طالب و عمر، شکاف نسلي در حال گسترش در حزب دمکرات را بيش از گذشته عيان کرده است؛ گروهي از سياستمداران قديمي اين حزب، حاميان مطلق اسرائيل هستند و گروه جوان‌تري از اعضاي حزب، که برخي يهوديان جوان هم در ميان آنها هستند، اسرائيل را به بدرفتاري و نقض حقوق بشر فلسطيني‌ها متهم مي‌کنند. يکي از مواردي که عمر و طالب به‌شدت به‌خاطر آن تحت فشار قرار دارند، حمايت آشکار آنها از بي‌دي‌اس (جنبش تحريم، عدم‌سرمايه‌گذاري و تحريم اسرائيل) است. هر دوي اين نمايندگان، در مقابل انتقادها اين مسئله را مطرح مي‌کنند که تحريم اقتصادي يکي از حقوق آنها براساس آزادي بيان در قانون اساسي است. درحالي‌که سنا احتمالا به‌راحتي قانوني عليه جنبش تحريم اسرائيل تصويب خواهد کرد، تصويب قانوني مشابه در مجلس نمايندگان، چندان هوادار ندارد.
مسئله‌اي که برخي به آن اشاره دارند، اين است که مباحثه بر سر جنش تحريم اسرائيل در کنگره، فقط سياسي نيست و تنوع نژادي، جنسيتي و مذهبي نمايندگان جديد در مجلس هم در شکل گرفتن اين مباحثه‌ بي‌تأثير نيست.
يوسف منير، مدير اجرايي کارزار حقوق فلسطيني‌ها در آمريکا، درباره فشارها روي 2نماينده مسلمان مجلس مي‌گويد: «من اين فشارها و انتقادها را حمله اسلام‌هراسانه به 2 زن رنگين‌پوست مي‌دانم که با ايستادگي در برابر مسائل حياتي، برخي سنت‌هاي بنيادين را به لرزه درآورده‌اند.» بيشتر حملات به اين 2 زن، به‌خاطر فعاليت‌هايي است که در توييتر داشته‌اند؛ در مورد طالب، نزديکي او با فعالان حقوق فلسطيني‌ها که از شبکه‌هاي اجتماعي براي عرضه نظرات افراطي، نظير برابر دانستن صهيونيسم و نازيسم، استفاده مي‌کنند، بحث‌برانگيز بوده است. هر 2 نماينده، در بيانيه‌هاي مکتوبي که به نيويورک تايمز ارسال کرده‌اند، ‌خود را به مبارزه با تنفر در هر نوعي متعهد دانسته و البته بر پشتيباني خود از مردم تحت ظلم تأکيد کرده‌اند. خانم طالب ضمن حمايت از تحريم اقتصادي اسرائيل به‌عنوان روشي صلح‌آميز و مورد حمايت قانون اساسي آمريکا نوشته است: «من آرزو مي‌کنم مادربزرگم روزگاري با حقوق يکسان و کرامت انساني زندگي کند و اجازه نمي‌دهم اين آرزو با هيچ نوعي از تنفر آلوده شود.» مادربزرگ خانم طالب هنوز در فلسطين زندگي مي‌کند.
خانم عمر در بيانيه‌اش، جمهوريخواهان را هدف قرار داده و نوشته است که «به‌خصوص در زماني که خشونت سفيد‌هاي برتري‌جو در حال افزايش است، همگي بايد تنفر عليه هر گروه مذهبي را محکوم کنيم؛ کاري که رئيس‌جمهور (دونالد ترامپ) نتوانسته است انجام دهد.»
مدافعان اين 2 نماينده به منتقدان آنها هشدار مي‌دهند که با برابر دانستن تفکرات ضدصهيونيستي با تفکرات ضد يهودي، وارد قلمروهاي خطرناکي مي‌شوند. حتي جرمي بن آمري، رئيس گروه يهودي‌هاي ليبرال هم معتقد است اين کار، خطرات زيادي به همراه دارد. او از عمر و طالب حمايت نمي‌کند اما با اين حال معتقد است که اين دو نماينده، «گفت‌وگويي را دامن زده‌اند که جايش به‌شدت در سياست آمريکا» خالي است.
اين 2 نماينده، تقريبا تنها کساني هستند که از حقوق فلسطيني‌ها در مجلس نمايندگان آمريکا دفاع مي‌کنند. خانم طالب که پيش‌تر در مجلس ايالتي نماينده بوده، در کارزار انتخاباتي خود با صراحت اعلام کرده ‌که عليه کمک نظامي به اسرائيل رأي خواهد داد. او همچنين موافق راه‌حلي مبتني بر تشکيل يک کشور فلسطيني-اسرائيلي است که همه شهروندان در آن، از حقوق يکساني برخوردار باشند. عمر هم که پيش از حضور در کنگره، در مجلس ايالتي حضور داشت، از راه‌حل دو‌کشوري در خاورميانه حمايت مي‌کند. زماني که سنا در‌ ماه ژانويه لايحه مخالفت با تحريم اسرائيل را مطرح کرد، ‌خانم طالب در توييتر نوشت: «آنها فراموش کرده‌اند که نماينده چه کشوري هستند.» در واکنش به اين توييت، سناتور مارکو روبيو (جمهوريخواه از فلوريدا) گفت که مطرح‌کردن «وفاداري دوگانه»، ‌نشانه‌اي از داشتن تفکرات ضدسامي است.
عمر، اخيرا به‌خاطر يک توييت قديمي مربوط به سال2012 به‌شدت مورد هجمه قرار گرفته است. او در اين سال نوشته بود: «اسرائيل دنيا را هيپنوتيزم کرده است، ‌اميدوارم ‌الله مردم را بيدار کند و به آنها کمک کند تا اعمال شيطاني اسرائيل را ببينند.» او به‌خاطر اين توييت از سوي برخي نمايندگان متهم شده است که به ايده «يهودي‌ها دنيا را کنترل مي‌کنند» دامن مي‌زند. با اين حال او همين هفته پيش در يک برنامه تلويزيوني گفت که اين توييت، مربوط به جنگ غزه بوده است و بايد آن را در آن بافتار زماني تحليل کرد. با وجود همه اين هجمه‌ها، رهبران دمکرات‌ها از اين 2 زن حمايت مي‌کنند و همکاران دمکرات منتقد هم معتقدند که گذشت زمان، مي‌تواند نظرات آنها را متعادل کند. ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد