برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
تحلیل ها

بن‌سلمان در جست‌وجوی متحد آسیایی

منبع
شرق
بروزرسانی
بن‌سلمان در جست‌وجوی متحد آسیایی
شرق/ متن پيش رو در شرق منتشر شده و انتشار آن در آخرين خبر به معني تاييد تمام يا بخشي از آن نيست وليعهد عربستان از امروز تور آسيايي خود را از پاکستان آغاز خواهد کرد. سفر محمد بن‌سلمان به اسلام‌آباد که به دعوت عمران‌خان نخست‌وزير پاکستان صورت مي‌گيرد اميد‌هاي زيادي را در ميان دولتمردان اين کشور ايجاد کرده و انتظار مي‌رود وليعهد عربستان قراردادهاي کلاني براي سرمايه‌گذاري در زمينه انرژي و زيرساخت‌ها به رهبران پاکستان امضا کند.
سفر بن‌سلمان به پاکستان در شرايطي انجام مي‌شود که اعتراض‌هاي گسترده‌اي در اين کشور نسبت به اين سفر صورت گرفته و بر همين اساس مقام‌هاي پاکستاني تدابير امنيتي بي‌سابقه‌اي را براي حفاظت از وليعهد جوان عربستان به اجرا گذاشته‌اند.
پيش از سفر دوروزه محمد بن‌سلمان تيم امنيتي، رسانه‌اي و پزشکان مخصوص وي در روز‌هاي گذشته وارد پايتخت پاکستان شده‌اند. تيم امنيتي بن‌سلمان که حدود دو هزار مأمور را شامل مي‌شود، از نقاط مختلف پايتخت پاکستان بازديد کرده‌اند تا شرايط براي سفر وليعهد اين کشور آماده باشد. علاوه بر اين نزديک به صد کاميون، تجهيزات و وسايل مورد نياز هيئت تجاري و اقتصادي 120نفره همراه بن‌سلمان را وارد اسلام‌آباد کرده‌اند. در روزهاي گذشته تعدادي از اعضاي هيئت بزرگ عربستاني وارد پاکستان شده‌اند و آخرين گروه آنها امروز همراه با محمد بن‌سلمان وارد اسلام‌آباد خواهند شد. بن‌سلمان قرار است در کاخ نخست‌وزيري اقامت کند و اين اولين سفر او به پاکستان در مقام وليعهد عربستان به شمار مي‌آيد. ديدار با عارف علوي رئيس‌جمهور پاکستان، عمران‌خان نخست‌وزير و زنال قمر جواد فرمانده ستاد مشترک ارتش پاکستان در صدر برنامه‌هاي محمد بن‌سلمان در سفر به پاکستان قرار دارد.
بر اساس تصميم دولت عمران‌خان، تمام اقدامات امنيتي در جريان سفر محمد بن‌سلمان به پاکستان برعهده ارتش پاکستان است و نيروهاي ارتش تأمين امنيتي هوايي و زميني را بر عهده دارند. ارتش براي کنترل کامل اوضاع در مقر وزارت کشور پاکستان اتاق کنترلي تشکيل داده و تمام مسيرهاي منتهي به محل اقامت بن‌سلمان را زير نظر خواهد داشت.
علاوه بر مأموران امنيتي عربستاني، 12 هزار نيروي ويژه ارتش پاکستان در شهرهاي اسلام‌آباد و راولپندي مستقر هستند تا هر گونه تردد مشکوکي را زير نظر بگيرند. جنگنده‌هاي ارتش پاکستان در مدت اقامت بن‌سلمان نيز دائما در آسمان پاکستان گشت‌زني مي‌کنند تا مانع تهديدهاي احتمالي شوند. روز گذشته مخالفان سفر محمد بن‌سلمان که اغلب شيعيان پاکستاني را شامل مي‌شود، پس از مراسم نماز جمعه در شهرهاي مختلف اين کشور اعتراضاتي برپا کردند.
در شرايطي که رابطه ايالات متحده با پاکستان به دليل ادامه حمايت اسلام‌آباد از گروه‌هاي تروريستي به سردي گراييده و بخش عمده‌اي از کمک‌هاي مالي و نظامي واشنگتن به اين کشور قطع شده است، مقام‌هاي پاکستاني انتظار دارند تا با امضاي قراردادهايي به ارزش تقريبي 20 ميليارد دلار، بخشي از مشکلات مالي خود براي توسعه زيرساخت‌ها و جذب سرمايه‌گذاري خارجي را جبران کنند. علاوه بر کاهش سرمايه‌گذاري خارجي در پاکستان در پي تيرگي روابط با ايالات متحده، اين کشور در حوزه پالايش و تصفيه و نيز تأمين برق مصرفي خود با چالش‌هاي زيادي روبه‌روست.
تور آسيايي محمد بن‌سلمان به پاکستان، هند، چين، مالزي و اندونزي اولين سفرهاي منطقه‌اي وليعهد عربستان پس از قتل جمال خاشقجي روزنامه‌نگار منتقد عربستاني در کنسولگري عربستان در استانبول به شمار مي‌آيد. عمران‌خان نخست‌وزير پاکستان از معدود رهبراني بود که ماه گذشته در کنفرانس سرمايه‌گذاري در عربستان حضور يافت، در حالي که بسياري از رهبران سياسي و مقام‌هاي اقتصادي جهان در اعتراض به قتل خاشقجي، اين کنفرانس را تحريم کرده بودند.
شراکت استراتژيک هند و عربستان بن‌سلمان پس از پايان سفر به پاکستان به دعوت نارندرا مودي نخست‌وزير هند وارد دهلي نو خواهد شد. مودي و بن‌سلمان در ماه نوامبر 2018 و در حاشيه نشست گروه 20 در آرژانتين با هم ديدار کرده بودند و در آن ديدار توافق‌هاي اوليه ميان مودي و بن‌سلمان براي گسترش سرمايه‌گذاري دوجانبه حاصل شد. در حال حاضر عربستان اصلي‌ترين تأمين‌کننده نفت هند به شمار مي‌آيد و دو کشور قصد دارند علاوه بر توسعه همکاري‌ها در بخش انرژي، شراکتي استراتژيک با هم ايجاد کنند. وزارت خارجه هند در آستانه سفر بن‌سلمان به اين کشور در بيانيه‌اي اعلام کرد : در سال‌هاي اخير رابطه دوجانبه دهلي نو و رياض رشد قابل توجهي داشته و دو طرف قصد دارند در حوزه‌هاي مربوط به امنيت انرژي، تجارت، سرمايه‌گذاري، زيرساخت‌ها و مسائل دفاعي و امنيتي همکاري خود را گسترش دهند. هند انتظار دارد تا بن‌سلمان در اولين گام در اين سفر، سرمايه‌گذاري اوليه عربستان در صندوق توسعه و زيرساخت‌هاي هند را رسما اعلام کند. عمده فعاليت اين صندوق متمرکز بر توسعه بنادر و بزرگراه‌هاي هند خواهد بود. از سوي ديگر عربستان نيز تمايل خود را براي سرمايه‌گذاري در بخش کشاورزي هند اعلام کرده است. با اين حال مسير توسعه همکاري‌هاي هند و عربستان چندان هموار نيست. پروژه 44ميليارددلاري سرمايه‌گذاري آرامکو، مهم‌ترين شرکت نفتي عربستان براي ايجاد پالايشگاه‌هايي در سواحل غربي هند با مانع جدي روبه‌رو شده است. مزرعه‌داران انبه در اعتراض به اينکه اجراي اين پروژه‌ها مي‌تواند باعث ازدست‌رفتن مزارع آنها شود. نارندرا مودي که از سال 2014 در هند به قدرت رسيده تمايل زيادي دارد تا سرمايه‌گذاري عربستان و ديگر کشورهاي اسلامي در هند را افزايش دهد. با اين حال، پاکستان رابطه اقتصادي نزديک‌تري با عربستان دارد چراکه اين دو کشور در حوزه سياسي و نيز حمايت از گروه‌هاي تروريستي منطقه‌اي و بين‌المللي از جمله طالبان و القاعده اشتراکات و همکاري‌هاي نزديکي دارند. پس از دستور ترامپ مبني بر تعليق کمک‌هاي آمريکا به پاکستان، عربستان براي افزايش نفوذ خود بر رهبران اسلام‌آباد پيشنهاد وام شش‌ميليارددلاري را به رهبران پاکستان ارائه کرد تا مانع از فروپاشي اقتصادي اين کشور شود. رياض همچنين از طرح‌هاي خود براي توسعه بندر گوادر در جنوب پاکستان رونمايي کرده است. اين طرح‌ها که بودجه‌اي 10ميليارددلاري براي آنها در نظر گرفته شده متمرکز بر بخش‌هاي پالايشي و نيز پتروشيمي است. چين نيز در راستاي ابتکار احياي جاده ابريشم، سرمايه‌گذاري گسترده‌اي در اين بندر انجام داده است. هارون شريف وزير سرمايه‌گذاري پاکستان با اشاره به هزار ميليارد دلاري که عربستان براي صندوق سرمايه‌گذاري خود در نظر گرفته، اعلام کرد که رهبران پاکستان قصد دارند زمينه‌هاي افزايش سرمايه‌گذاري عربستان در اين کشور را بيش از گذشته فراهم کنند تا وضعيت نامساعد اقتصادي پاکستان بهبود يابد. به گفته هارون شريف، عربستان توجه ويژه‌اي به بخش خصوصي و نيز سرمايه‌گذاري در بخش معادن پاکستان دارد و قصد دارد عمده سرمايه‌گذاري خود را به اين حوزه‌ها اختصاص دهد. ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد