آرمان امروز/ متن پيش رو در آرمان منتشر شده و انتشار آن به معني تاييد تمام يا بخشي از آن نيست
ميدانيم که کنکور الزاما با استعدادها و يا باهوشترينها را مشخص نميکند و چه بسا بسيار افرادي که در عين شايستگيهاي فراوان از اين غول بيشاخ و دم شکست ميخورند و دلزده از درس و دانشگاه و...، عطاي کنکور و دانشگاه را به لقايش ميبخشند و يا خانهنشين ميشوند و يا راهي خدمت مقدس سربازي! تا اينجا ميتوانيم با بيمحتوايي کنکور کنار بياييم و بگوييم کساني که در کنکور موفق نبودهاند ميتوانند با اين اندوخته علمي که حاصل تلاش بيوقفه ساليان تحصيل بوده، راه ديگري را براي خود برگزيده و براي خود موفقيتي کسب کنند اما زهي خيال باطل. کنکور مانند ماري روي کل سيستم آموزشي کشور چنبره زده و بر آن سايه انداخته است. کنکور نهتنها در حساسترين برهه زندگي جوانان ايراني مانند ديوار بزرگي سد راه آينده آنها ميشود، بلکه با تحميل فشار زيادي از بالا به پايين، کل سيستم آموزشي را تحت تاثير خود قرار داده و باعث ايجاد يک سيستم آموزشي ناکارآمد شده است که اگر درست به آن پرداخته شود، شايد بتوان ريشه بسياري از مشکلات اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي جامعه را از دل آن بيرون کشيد و شبهات اساسي آموزش کشور را پاسخ گفت. ديروز رئيس سازمان پژوهش و برنامهريزي آموزشي براي اين معضل راهکاري داده که از خود دانش آموران سوال شود و گفته براي کنکور بايد حداقل در بين دانش آموزان رفراندوم برگزار شود.
رئيس سازمان پژوهش و برنامهريزي آموزشي در برنامه تلويزيوني پرسشگر که با موضوع کتب درسي با بيان اينکه نيازمند جمعي ملي هستيم که اين موضوع را هدايت کنند، اظهار کرد: مدافع عملکرد سنجش در آموزش و پرورش نيستم و آنجا هم ايراداتي وجود دارد، اما بايد يک عزم ملي رخ دهد تا معضل کنکور که از آن غفلت شده حل شود. متاسفانه شاهد بوديم که کنکور و تست زني به دوره دبستان رسيده بود. تبليغات کنکوري هم وجود دارد و کنکور به سدي در برابر مباحث تعليم و تربيتي در مدارس تبديل شده است. حجت الاسلام علي ذوعلم در پاسخ به اينکه چرا درسي مانند دين و زندگي بايد با مباحث کنکوري در هم تنيده شود ادامه داد: متاسفانه درسهاي مهارتي، فني و اخلاقي اينگونه هستند. براي کنکور بايد حداقل در بين دانش آموزان رفراندوم برگزار شود. کنکور گلوي نظام تربيتي را فشار ميدهد. رئيس سازمان پژوهش و برنامهريزي آموزشي افزود: چرا نمايندگان سوال نکردند که علت عدم اجراي قانون مصوب سال ۸۶ چه بود؟ چرا نظارت انجام نشد؟ ما ميتوانيم پذيرش دانشگاهها را با حفظ گروه بنديهاي استعدادي و جغرافيايي سامان دهيم. از نمايندگان و رئيس مجلس ميخواهم وارد شود. البته معتقدم اگر اين موضوع کلا به شوراي عالي انقلاب فرهنگي منتقل شود بهتر است تا بنشينيم و راه حلي پيدا کنيم. وي درباره چرايي انتشار زودتر از موعد کتب کمک درسي نسبت به کتب درسي گفت: کتب را پس از تاليف روي سايت بارگذاري ميکنيم تا صاحب نظران اگر موردي بود به ما منعکس کنند و اين به معناي نفوذ توليدکنندگان کتب کمک درسي نيست. هرچند آنها بايد توجه کنند که اصل موضوع و جهتگيري تعليم و تربيت در قالب کتب درسي، خدشه دار نشود و سودآوري را ضلع دوم و سوم قرار دهند. ذوعلم با بيان اينکه فضاي الکترونيک به عنوان مکمل و متمم ميتواند به پيشبرد آموزش کمک کند گفت: در حيطه نوآوريها، توانمنديهاي خوبي داريم و اتفاقات خوبي رخ داده ازجمله الکترونيکي شدن آموزشهاي ضمن خدمت ومعتقديم بايد با احتياط جلو برويم و نميتوان شتاب زده و شعارزده دراين زمينه حرکت کرد. رئيس سازمان پژوهش و برنامهريزي آموزشي درباره حذف کنکور گفت: آيا با چند سوال تستي از کتاب درسي ميتوان به اين نتيجه رسيد که يک دانش آموز به همه کتاب درسي مسلط است؟وي در واکنش به اظهارات دکتر حداد عادل مبني بر اينکه معلمان حق التدريس نميتوانند استخدام شوند گفت: گاهي جنبه اقتصادي بر توانمندي تخصصي غلبه مييابد. اينکه فردي در مقطعي در قالب معلم حقالتدريسي آمده و کمک کرده و به کلاس رفته از سر ناچاري و کمبود نيروي آموزش و پرورش بوده اما آيا مجوزي ميشود که فرد بدون گذراندن دورههاي آموزشي لازم در دانشگاه فرهنگيان به صورت دائمي ادامه فعاليت دهد؟ ما سالهاست دچار معضل در حوزه تربيت معلم هستيم.
آموزش و پرورش و حذف کنکور
محمد بيرانوند، عضو کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس در اين برنامه در پاسخ به پرسش رئيس سازمان پژوهش و برنامهريزي آموزشي مبني بر چرايي عدم اجراي قانون حذف کنکورگفت:گويا جاي ما با هم عوض شده و ما بايد اين پرسش را مطرح کنيم. مجلس وقتي ميبيند ساز وکارها فراهم نيست بايد چه کند؟آموزش و پرورش بايد از ابزارهايي براي حذف کنکور استفاده ميکرد که رخ نداده است. وي افزود: ما هم آرزو داريم اين اتفاق بيافتد، اما زيرساختها فراهم نشده است. چه ابزاري داريم که تشخيص دهيم دانش آموزان مستعد هستند وبايد به رشتههاي مختلف بروند؟ بهخصوص اينکه بيش از ۵۰۰ هزار نفر داوطلب رشته تجربياند. وي با بيان اينکه ما هم با منتقدان کنکور همسو و معتقد به حذف کنکور هستيم اما امروز هيچ زيرساخت و ابزاري نداريم که جايگزين کنکور کنيم گفت: ما آماده تبيين مساله در برنامه تلويزيوني پرسشگر هستيم.
معلمان حقالتدريس
بيرانوند درواکنش به اظهارات دکتر حداد عادل مبني بر اينکه معلمان حقالتدريس نميتوانند استخدام شوند گفت: بنده نشنيدم، اما بايد بگويم مصوبه مجلس نهم اين بود که تعدادي از نيروهاي پيش دبستاني برابرنيازآموزش و پرورش به عنوان معلم حق التدريس مشغول بهکار شوند که بيش از ۳۳ هزار نفر هستند. وي ادامه داد: بنده اين طرح را نوشتم؛ اين معلمان به فرداي شغلي خود اطمينان ندارند و به همين علت آموزش قوي نميبينند و انگيزه ندارند و ما خواستيم که استخدام شوند که با قدرت سرکلاس بيايند و تربيت شدگاني باشند که بدرستي از عهده تعليم و تربيت بربيايند. اينها که اطمينان خاطر ندارند چطورميخواهند آموزش دهند؟ قصد ما اين است که اينها از مجراي درست خود استخدام شوند.
بازار