2019-02-19T22:10:00+03:30
(۲۲:۱۰) ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد!
http://akhr.ir/5025786
سازندگي/ متن پيش رو در سازندگي منتشر شده و انتشار آن در آخرين خبر به معني تاييد تمام يا بخشي از آن نيست
طي آبان تا بهمن سال جاري قيمت پرايد 13 ميليون و 275 هزار تومان گران شد
طي سالهاي 90 تا 97، قيمت پرايد 39 ميليون و 150 هزار تومان رشد کرده است. سال 90 قيمت پرايد در بازار 7 ميليون و 880 هزار تومان بود و حالا به 47 ميليون تومان رسيده ؛ طنز تلخ ماجرا اينجاست که بيشترين افزايش قيمت از آبان تا بهمن ماه جاري رقم خورد. در اين 4 ماه قيمت پرايد با افزايش 13 ميليون و 275 هزار توماني از 33 ميليون و 725 هزار تومان به 47 ميليون تومان رسيد. پرايد؛ همان خودروي افسانهاي که بي کيفيتي و طراحي بدون خلاقيت آن سالها نقل بسياري از محافل بوده ، حالا لجام گسيخته در حال گران شدن است. اما اين گراني با کدام استدلال اتفاق افتاده، پرسشي است که هنوز پاسخ روشني به آن داده نشده است. اگرچه طي ماههاي گذشته، کمبود مواد اوليه براي توليد اين خودرو و بدهي سنگين خودروسازها به شرکتهاي قطعه سازي، يکي از مهمترين استلال ها يا به بيان بهتر توجيه نجومي شدن قيمت اين محصول سايپا بيان شده، اما کارشناسان صنعتي در اين باره نظر ديگري دارند.
انحصار...
يک تحليلگر ارشد صنعتي در اين باره به «همدلي» ميگويد: « گران شدن بي دليل محصولات ايران خودرو و سايپا اتفاق جديدي نيست و تنها يک دليل دارد؛ آنهم انحصار است. » محمد قلي يوسفي معتقد است: « با گذشت بيش از نيم قرن ، هنوز خودروسازهاي ايران الفباي رقابت را بلد نيستند، شايد بهتر باشد بگويم توان رقابت را ندارند، به همين دليل است که به انحصار و بلعيدن بودجه عادت کردهاند.»
نقش دلالان در گراني خودرو
در اين بلبشوي صنعت خودرو، دلالان هم بر تنور گراني مي دمند. اين را مي شود از لابه لاي اظهار نظرهاي فروشندگان خودرو فهميد.
يکي از ديگر از اين فروشندگان خودرو در اين باره ميگويد: « وقتي خودرو در بازار کم ميشود عده اي نسبت به خريد خودرو اقدام و آنها را دپو ميکنند؛ مردم اموال خود را به سکه، ارز و خودرو تبديل کرده و در کنار ساير واسطه ها بر تنش بازار اضافه کردهاند چرا بايد استپ وي به 121 ميليون تومان برسد مگر اين خودرو چه آپشن و امکاناتي دارد! جالب اينجاست کسي هم خريدار نيست و فروشنده فقط براي سود بيشتر هر روز قيمت اين خودرو را افزايش مي دهد. چرا بايد پرايدي که مردم حتي 21 ميليون تومان براي خريد آن پول نداشتند با سياستهاي غلط مديريت بازار به 47 ميليون تومان برسد! من که نمي توانم اين ماشين را 40 ميليون تومان بفروشم البته مشتري هم ندارد. »
او با تاکيد بر اينکه قيمتها به صورت کاذب افزايش پيدا کرده است، ميگويد: « در برخي از آگهيهاي فروش نمايندگيها از تحويل اين خودرو با قيمت 43 ميليون تومان آنهم يک روزه حرف مي زنند در حالي که اين خودروها را از طريق واسطه ها فروخته و به نوعي در افزايش قيمتها تاثيرگذار هستند.»
اين فروشنده به فروشهاي کارتکسي نمايندگيها با وجود ممنوعيت ها اشاره کرد و افزود: «به محض مجوز افزايش قيمت تمام خودروهاي دپو شده در کارخانجات که کمبود قطعه دارند يک مرتبه تکميل شده و راهي بازار مي شوند اما بازار کشش اين همه خودرو را هم ندارد و رکود بيشتر خواهد شد.»
خودرو به وضعيت قرمز رسيده است
يکي ديگر از فعالان بازار ميگويد: « از دولت ميخواهيم به وضعيت قيمت خودرو در سايتها و فضاي مجازي نظارت کند، سايت هاي مجازي با انتشار تبليغات غير منطقي جو رواني بازار را هر روز بدتر از ديروز ميکنند. در اين شرايط دلالان هم با شگردهاي خاص خود سوء استفاده زيادي از بازار آشفته خودرو ميکنند؛ حرف آزادسازي قيمت خودرو هم بر آشفتگي بازار اضافه کرده تا گراني خودرو اوج خود برسد.»
حرف آخر...
برخي اخبار از منابع آگاه اينطور حکايت ميکنند که با ادامه اين روند سال 98 توليد خودرو در کشور متوقف خواهد شد. آن وقت مشتريها ميمانند و حوضشان، همانهايي که نه پول خريد خودروهاي داخلي را دارند و نه ميتوانند به خودروهاي خارجي فکر کنند. بايد منتظر ماند و ديد مديران صنعت خودرو چطور اين کلاف پيچيده را باز ميکنند...
بازار