برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
تحلیل ها

تاثیر منفی فروش نقدی بر بازار خودرو

منبع
همشهري
بروزرسانی
 تاثیر منفی فروش نقدی بر بازار خودرو
همشهري/ متن پيش رو در همشهري منتشر شده و انتشار آن در آخرين خبر به معني تاييد تمام يا بخشي از آن نيست علي ابراهيمي| برخلاف وعده خودروسازان، عرضه محدود برخي خودروهاي داخلي با قيمت‌هاي نزديک به حاشيه بازار و موعد تحويل حداقل 45روزه نه‌تنها تأثيري در کاهش قيمت‌هاي بازار نداشت، بلکه با سرازير‌شدن دلال‌ها به مرکز خريد و فروش خودرو چيتگر در روز تعطيل و قيمت‌هاي نجومي فضاي مجازي، موجب تقويت سير صعودي گراني در آشفته‌بازار خودرو شد. به گزارش همشهري، فروش اينترنتي نقدي- فوري 2خودروساز بزرگ کشور از ساعت 10صبح ديروز کمتر از 2ساعت به پايان رسيد. بررسي کم و کيف قيمت و عرضه اين خودروها بيانگر بي‌تأثيري آن در ساماندهي آشفتگي بازار و رسميت بخشيدن به قيمت‌هاي حاشيه بازار توسط شرکت‌هاي خودروسازي است. در واقع خودروسازان با عرضه محصولات خود با قيمت‌هاي نزديک حاشيه بازار و موعد تحويلي که در خوش‌بينانه‌ترين حالت عملا به فروردين سال آينده موکول خواهد شد، نه‌تنها به تقاضاي عرضه فوري خودرو در بازار پاسخ ندادند بلکه گام تازه‌اي براي تامين نقدينگي مورد نياز خود از جيب مشتريان سرگردان در بازار بي‌رمق خودرو برداشتند. اين شرايط موجب شد پس از اتمام ظرفيت فروش ايران خودرو و سايپا، قيمت انواع پرايد، سمند، پژو و اغلب خودروهاي توليد مشترک و مونتاژ داخلي صعودي شود. از شرايط عجيب تا قيمت‌‌گذاري بالا
به‌رغم وعده خودروسازان براي عرضه خودرو به قيمت مناسب و موعد تحويل قبل از عيد، گرچه در طرح فروش فوري سايپا، اعلام شده بود که تحويل خودرو 30روزه صورت مي‌گيرد، اما درج اين قيد که قرار نيست در روزهاي پنجشنبه‌ و جمعه‌ خودرويي تحويل شود، با درنظر گرفتن تعطيلات 16روزه عيد نوروز عملا تحويل خودروها توسط سايپا حدود 2‌ماه زمان مي‌برد و به‌نظر نمي‌رسد ثبت‌نام‌کنندگان جديد محصولات ايران خودرو و سايپا تا قبل ازعيد خودروي خود را تحويل بگيرند. همچنين درحالي‌که ايران خودرو و سايپا برفروش فوري- نقدي محصولات مذکور بر مبناي 5درصد کمتر از قيمت حاشيه بازار دهه اول بهمن امسال تأکيد کرده بودند، قيمت‌هاي اعلام‌شده برخي خودروها بالاتر از اين نرخ‌ بازار و نزديک به قيمت فعلي بازار خودرو بود. ايران خودرو قيمت پژو‌206 تيپ‌2 را در حالي 72ميليون تومان اعلام کرده که قيمت اين خودرو 7بهمن‌ ماه در بازار آزاد 61ميليون و 300هزار و اول بهمن 60ميليون و 500هزار تومان بوده است. همچنين قيمت پژو‌206 وي8 فروش نقدي 85.5ميليون اما قيمت بهمن آن 73.5ميليون و اول بهمن 72.5ميليون تومان بود. در مورد ساير خودروهاي فروش نقدي اين شرکت نيز به‌ترتيب قيمت فروش نقدي و هفته اول بهمن‌ماه براي پژو 207 دنده‌دستي 94.5ميليون و 91.5ميليون، پژو‌405 جي‌ال‌ايکس 72ميليون تومان و 58.5ميليون، پژو‌405 دوگانه‌سوز 74ميليون و 700هزار و60ميليون، پارس سال 81ميليون و 71.5ميليون، پارس دوگانه‌سوز 86ميليون و 400هزار و 73.5ميليون، پارس ال‌ايکس 94.5ميليون و 82ميليون، سمند ال‌ايکس 75ميليون و 600هزار و 60ميليون و 500هزار، سمند‌EF7 پايه گازسوز 81ميليون و 900هزار و 64.5ميليون، رانا ال‌ايکس 74ميليون و 700هزار و 62ميليون تومان بوده است. در محصولات سايپا نيز به ترتيب قيمت فروش نقدي و بازار هفته نخست بهمن‌ماه امسال تيبا ايکس 40ميليون و 800هزار و40ميليون و 660هزار و ساينا 47ميليون و 45ميليون و500 هزار تومان بوده است اما قيمت فروش نقدي پرايد131و سايپا 151حدود 37ميليون تومان و نزديک به قيمت 37ميليون و 900هزار توماني هفته نخست بهمن‌ماه در حاشيه بازار بوده است.
                                                                      قيمت خودرو
تشديد آشفتگي بازار رئيس اتحاديه نمايشگاه‌داران و فروشندگان خودروي تهران در گفت‌وگو با همشهري در مورد تأثير فروش فوري خودروسازان بر قيمت‌هاي حاشيه بازار خودرو، قيمت‌هاي اعلام‌شده از سوي خودروسازان را بسيار بالا دانست و گفت: اين قيمت‌ها و موعد تحويلي که به‌معناي رشد عرضه فيزيکي خودرو در بازار نيست، موجب شد تا تنش قيمتي حاشيه بازار خودرو تقويت شود. سعيد مؤتمني با بيان اينکه اگر خودروهاي مذکور با همين قيمت‌ها و موعد تحويل 10 تا 15روزه فروخته مي‌شد قادر به مقابله با سير صعودي قيمت خودرو در حاشيه بازار بود، افزود: وقتي ايران خودرو و سايپا ظاهرا فروش با موعد تحويل يک‌ماهه را اعلام مي‌کنند و عملا تحويل‌ محصولات آنها به بعد از 45روز موکول مي‌شود، از آنجا که خودرويي در بازار براي عرضه نيست، اين قيمت‌هاي بالا تأثير منفي بر قيمت‌هاي حاشيه بازار خودرو مي‌گذارد و موجب هجوم دلال‌ها و واسطه‌ها به بازار خودرو مي‌شود. او با بيان اينکه هيچ توجيهي براي تعيين قيمت 72ميليون توماني فروش نقدي پژو 206 وجود ندارد، گفت: مشخص نيست چرا بايد قيمت‌ها را بالا برده و سپس قيمت حاشيه بازار را مبناي فروش خودرو قرار دهيم. وقتي با اين قيمت‌ها بازار را به هم ريخته و موج راه انداخته‌ايم، نمي‌توان ‌انتظار اصلاح يک‌شبه قيمت‌ها در بازار را داشت. او با اشاره به اينکه نبايد اجازه مي‌داديم تا اين موج افزايش قيمت در بازار شکل بگيرد و سپس خودرو را بر مبناي اين قيمت‌ها عرضه کنيم، افزود: با موج کنوني گراني‌ خودرو، اين شيوه عرضه ناکارآمد است، اگر فروش فوري تداوم يافته و تحويل خودرو تا پايان سال نه روي کاغذ بلکه به‌طور واقعي 10تا 15روزه مي‌شد، مي‌توانست اختلاف قيمت‌ کارخانه و حاشيه بازار و افزايش قيمت بازار خودرو را کم کند. ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره