اعتماد/
متن پيش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن در آخرين خبر به معني تاييد تمام يا بخشي از آن نيست
سال 97 را ميتوان تلخترين سال براي صنعت و بازار خودرو تلقي کرد. سالي که در آن قيمت خودروها به بالاترين ميزان در تاريخ خود رسيد. تحريمها و تنشهاي ارزي ضربه سختي به اين صنعت وارد کردند و بالطبع بازار متاثر از آن آسيب ديد و درنهايت اين مشتريان بودند که ضرر اصلي را به جان خريدند. سال 97 بازار طي سه مرحله بحران جدي را شاهد بود تا اينکه در آخرين مرحله دولت دستور عرضه فوري خودرو را صادر کرد؛ اقدامي که حداقل در کوتاهمدت توانست تب تند قيمتها را درمان کند.
اگرچه کارشناسان نسبت به ادامه روند کاهشي قيمتها در بازار طي سال آينده اميدوارند اما برخي از معضلات حلنشده ميتواند آتش زير خاکستر را دوباره شعلهور کند. پيشبيني ميشود روند نزولي در سال آينده و طبق وعده خودروسازان مبني بر تکميل تمام تعهدات معوق خود تا خرداد ماه، ادامه داشته باشد. با بسته نجات مالي ۱۵ هزار ميليارد توماني دولت به خودروسازان و قطعهسازان روند توليدات با محوريت داخل قوت گرفته و احتمالا ابعاد بزرگتري هم به خود ميگيرد. اين در حالي است که ممکن است با کاهش عرضه از سوي خودروسازان قيمت خودرو در سال ۹۸ بين 3 تا 4درصد گرانتر از سال ۹۷ شود. قيمت خودرو در سال ۹۸ علاوه بر عرضه و تقاضا به قيمت دلار نيز بستگي دارد. دولت چنانچه بتواند براي سال ۹۸ نرخ ارز را ثابت نگه دارد، قيمت خودرو نيز تثبيت خواهد شد. ممکن است با تصويب افزايش قيمت خودرو يعني 5درصد کمتر از حاشيه بازار، تقاضا براي خريد خودرو کاهش يابد. در حقيقت کاهش تقاضا مهمترين اتفاقي است که در بازار خودرو سال ۹۸ به جريان خواهد افتاد. اميرحسين قرباني، کارشناس خودرو با اشاره به اين مطلب که، آرامش نسبي بر بازار خودرو حاکم شده است، گفت: از اين دلايل کاهش قيمت، افزايش تيراژ خودروسازان است. فروش فوريهاي خودروها و بيم سرمايهگذاران و دلالان از آينده قيمتي بازار از ديگر دلايل هستند. وي در ادامه تاکيد کرد: فعالان بازار ميگويند، ظاهرا پولهاي سرگردان در حال خروج هستند در حال حاضر فروشنده در بازار خودرو زياد شده، اما خريدارها که تا ديروز به هر ترفندي به خريد خودرو روي آوردهاند، کم شدهاند. بسياري از مشتريان ترجيح ميدهند براي خريد خودرو صبر کنند تا شايد با قيمت کمتري موفق به خريد وسيله نقليه شوند و گمان ميبرند قيمتها پايينتر خواهد آمد. اين کارشناس اقتصاد خودرو به اين نکته نيز اشاره کرد که، قيمتها در بازار خودرو در مقطع فعلي به پيروي از اين دو بازار سکه و ارز، رو به افول گذاشتهاند. باتوجه به اينکه در عمده قراردادهاي پسابرجامي، قيمت خودروهاي توليد شده بالاي ۵۰ ميليون تومان است، به نظر ميرسد با حذف خودروهاي ۲۰ تا ۳۰ميليوني از چرخه توليد، در طول سال آينده و نبود برنامهاي شفاف براي جايگزين کردن خودروهاي با قيمت ارزان، از سال ۹۸ خودرويي با قيمت زير ۳۵ميليون تومان به فروش نخواهد رسيد.
بازار