logo
برگزیده
تحلیل ها

عباس عبدی بررسی کرد: چرا نقدها متوجه دولت است؟

منبع
روزنامه شهروند
بروزرسانی
عباس عبدی بررسی کرد: چرا نقدها متوجه دولت است؟
روزنامه شهروند/ متن پيش رو در شهروند منتشر شده و انتشار آن به معني تاييد تمام يا بخشي از آن نيست عباس عبدي| سيل اخير يک واقعيت را نشان داد و اين‌که بخش مهمي از دنبال‌کنندگان اخبار سيل لبه تيز انتقادات خود را متوجه دولت و به ‏معناي کلي‌تر حکومت و نهادهاي مربوط کردند. برخي از پژوهش‌ها نشان داده است که بيش از نيمي از کانال‌هاي تلگرامي به ‏طور مستقيم از عملکرد دولت در بحران سيل انتقاد کرده‌اند و تنها ٥‌درصد آنان به بازتاب وعده‌هاي دولت در جريان سيل ‏پرداخته‌اند. همچنين بيش از ٧٠‌درصد کاربران چنين نقدهايي کرده‌اند. پرسش اين است که چرا چنين شرايطي وجود دارد؟ در درجه نخست بخشي از اين وضعيت غيرطبيعي نيست. در هر حال مردم و جامعه دنبال محملي هستند تا به تحليل و چرايي ‏وضعيت خود بپردازند. به‌طور طبيعي دولت مهمترين هدف در راه تحقق اين امر خواهد بود. ولي همه ماجرا اين نيست. ‏عوامل ديگري نيز در تشديد اين مسأله وجود دارند‎.
اول از همه عدم حضور تمام و کمال دولت در عرصه پاسخگويي و رسانه‌اي است. سيل اخير موضوعي است که طبق مطالعات موجود ‏بالاي ٩٥‌درصد مردم پيگير اخبارش بوده‌اند، بنابراين شايسته بود که دولت حضوري لحظه‌اي و موثر در عرصه رسانه و پاسخگويي در پديده سيل مي‌داشت.
عامل دوم حجيم بودن حکومت در ايران است. حکومتي که همه کارها را در ذيل خود تعريف مي‌کند، بسيار بزرگ و قدرتمند ‏خواهد شد، ولي به موازات بزرگتر بودن، نشانه خوبي براي هدف قرار گرفتن است. هرچه بزرگتر باشيد، نشانه‌روي عليه ‏شما، راحت‌تر و کم‌خطاتر است‎.‎ در همين زمينه حذف نهادهاي مردمي از مشارکت در امور مدني مثل کمک و امدادرساني‌هاي مشابه در زلزله و سيل و... نمونه ‏مناسب در تأييد اين ادعا است. به ميزاني که نهادهاي مردمي برکنار از اين امور باشند، دولت در انجام اين وظيفه ناتوان خواهد ‏شد. در حقيقت انجام چنين اقداماتي به تنهايي از عهده هيچ دولتي برنمي‌آيد و نيازمند نيروهاي داوطلب و نيکوکار است‎. عامل مهم بعدي فقدان رسانه رسمي معتبر است. در همين داده‌هاي پژوهشي مي‌بينيم؛ کانال‌هايي که تا حدي رسمي هستند، خيلي ‏کمتر از مردم و کاربران عادي عليه دولت نقد کرده‌اند. چرا؟ به دليل اين‌که آنان بايد مسئولانه‌تر بنويسند. حال اگر چندين رسانه ‏معتبر رسمي داشتيم يا برنامه‌هاي صداوسيما نزد مردم معتبر بود، هيچ‌گاه مردم براي پيگيري اخبار سيل به صورت افراد ناشناخته در ‏فضاي مجازي غرق نمي‌شدند که راحت‌ترين کار آنان حمله به دولت و حکومت باشد‎.‎ عامل ديگر فقدان اعتماد مردم به نهادهاي عمومي است. هنگامي که اعتماد زايل شود کارهاي خوب نيز بد ارزيابي خواهد شد و ‏کارهاي بد، بدتر! بسياري از اين انتقادات درباره سيل به نوعي تلافي جامعه درباره انتقادات ديگر و به طول کلي کمبود اعتماد ‏است‎. با اين حد از بدبيني انجام وظيفه به نسبت سخت خواهد شد، لذا پيشنهاد مي‌شود دولت در کنار کمک به سيل‌زدگان بکوشد ‏ارتباط خود را با جامعه قوي‌تر کرده و به بازسازي اعتماد خود مشغول شود و حضور نهادهاي مدني و مردمي را براي مشارکت ‏به رسميت بشناسد و اندازه خود را کوچک کند تا به راحتي هدف قرار نگيرد‎.‎ ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره