الف/ متن پیش رو در الف منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست

نوروز ۱۳۹۸ خورشیدی در ایران شاید برای سال‌ها در خاطره‌ها ماندگار شود. چه اینکه با شروع سال جدید و رسیدن نوروز نه تنها روز و روزگار بر مردم این کشور نشد بلکه با ورود ابرهای پر بار و بارندگی های سیل‌آسا و شکل‌گیری سیلاب‌هایی مخوف دل و جان بسیاری از مردم ایران زمین، بویژه شهروندان مناطق سیل زده را به واسطه گرفتن جان عزیزان هموطنان گرامی مکدر کرد.

سیل‌هایی که در روزهای اول نوروز بیش از پیش ضعف عملکرد بخش‌های مختلف را نمایان ساخت و با قدرت‌نمایی هر چه بیشتر، عزم خود را جزم نمود تا ضعف مدیران و دستگاه های اجرایی دوره های قبل و فعلی را گوشزد نماید.

فارغ از ضعف عملکرد مدیران دستگاه‌های مختلف اجرایی و مسئول، آنچه در این یادداشت مورد نظر است؛ عملکرد رسانه‌ها است. چه اینکه در طول دوران مختلف این رسانه‌ها بودند که همواره ساخت و ساز‌های حاشیه رودخانه‌ها و نیز بریدن و قطع درختان جنگلی را پر رنگ می‌کردند، در طول مدت فعالیت‌های رسانه‌ ها این خبرنگاران بودند که انواع خطرات به ویژه خطرات جانی را به جان خریدند، گفتنی‌ها را گفتند و رفتند.

اما حالا سیل ویرانگر آمد و هستی و نیستی مردم را با خود برد و جز مشتی گل و لای، اثر دیگری از خود نگذاشت.

بی شک در کنار دستگاه‌های مختلف مسئول، یگان‌های مختلف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیز ارتش جمهوری اسلامی ایران، پای ثابت خدمت به مردم و سوژه رسانه‌ها بودند.

با توجه به تعطیلات رسمی به مناسبت فرا‌رسیدن ایام نوروز و تعطیلات روزنامه‌ها اما، آنچه در رابطه با پوشش خبری و رسانه‌ای ظهور یافت، پوشش‌ خبری این رویداد از طریق وب و فضای مجازی بود.

چه اینکه خبرگزاری‌های متعدد، وب سایت‌ها، کانال‌های خبری فعال در تلگرام و نیز شبکه‌ها و صفحات مختلف فضای مجازی و البته در کنار شبکه‌های مختلف رادیو و تلویزیون به پوشش خبری این حادثه مهم پرداختند.

بی‌شک شبکه‌های ماهواره‌ای معاند مانند قبل و در راستای هویت نخ‌نمای خود، کاری جز سیاه‌نمایی نداشتند و ندارند. البته خیلی هم دور از انتظار نبود، زیرا آنها در مسیر اهداف براندازانه خود در به خدمت گرفتن انواع شگردهای رسانه‌ای سعی دارند تا از هر موئی که می‌بینند، پلاسی ببافند برای مقاصد پر زرق و برق خود و در این راه حتی از اختلاف افکنی بین اقوام مختلف ایرانی نیز ابایی ندارند.

و اما پوشش خبری سیل اخیر با کمک و مشارکت رسانه‌های تحت‌وب و نیز پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی بویژه در مقاطعی که سازمان‌های مربوطه پیش‌بینی وقوع سیل را هشدار دادند، توانست تا حد زیادی از خسارت‌های جانی و مالی را کاهش دهد. به طوری‌که در روز ۱۳ فرودین‌ماه سالجاری که روز طبیعت نامگذاری شده است، این رسانه‌ها توانستند با تحت پوشش قراردادنِ اخبار مربوط به حوزه سازمان هواشناسی و اخطارهای این سازمان، تا حد زیادی از خسارات جانی و مالی بکاهند.

همچنین این امکان میسر شد تا اخبار و گزارشات ارائه شده توسط شهروند خبرنگاران و تحلیل آن توسط کارشناسان و ارائه آن به مسئولین امر، خدمات رسانی روانتر به مناطق سیل زده انجام پذیرد.

بی‌شک نقش شهروند خبرنگاران در حوادث اخیر قابل تامل بوده و ایفای این نقش توانست در خدمت تصمیم گیری و کمک رسانی بهتر مسئولین و دست اندرکاران امر منجر شده و حتی زمینه جلوگیری از آسیب‌های بیشتر را در برخی استان‌ها مانند استان یزد جلوگیری کند. نگارنده با حضور در جلسه مدیریت بحران استان یزد شاهد گزارش‌هایی از این دست بود.

به نظر می آید، تجربه سیل اخیر و پوشش خبری کم‌نقص آن این نکته را می‌رساند تا با نگاهی متفاوت‌تر از قبل به این پدیده نگریسته شود. و زمینه رقابت سالم، کیفی و کمی بین پیام‌رسان‌های داخلی و خارجی را پدید آورند. چه اینکه در سایه ایجاد فضای رقابت سالم است که خلاقیت و نوآوری به حرکت در آمده، پویا میشود و طرحی نو درانداخته می‌شود.


ما را در کانال «آخرین خبر» دنبال کنید