«نوار بهداشتی» است، خجالت ندارد
عصر ايران/ متن پيش رو در عصر ايران منتشر شده و انتشار آن به معني تاييد تمام يا بخشي از آن نيست محمد فاضلي، عضو هيئت علمي دانشگاه شهيد بهشتي/ يک هفته است که به دليل عضويت در «هيئت ويژه گزارش ملي سيلابها» در جلسات مختلف، از جمله جلسات بررسي کمکرساني به سيلزدگان در ابعاد اجتماعي، فرهنگي و مشارکتهاي مردمي، شرکت ميکنم. نکتهاي در همه جلسات آزارم ميدهد و ديروز بالاخره مجبور شدم لب به اعتراض باز کنم. آقايان و خانمها، مقامات و مسئولان سازمانهاي مردمنهاد مشارکتکننده در کمکرساني، خبرنگار و مجري تلويزيون، همگي از عباراتي نظير «اقلام بهداشتي مورد نياز خانمها» و مشابه آن استفاده ميکنند. يکي از انسانهاي شريف سازمانهاي مردمنهاد با هزار زحمت عبارت «محصولات سلولوزي مورد استفاده خانمها» را براي اشاره به «نوار بهداشتي» استفاده ميکرد. سؤالم اين است که آيا شهروندان، بالاخص زنان، در اين جامعه بايد براي نام بردن، خريدن و استفاده کردن از يک محصول ساده براي نيازي طبيعي، اين گونه تحت فشار، خجالت کشيدن و معذب بودن باشند؟ سؤالم ساده است: آيا زنان با خريدن و استفاده کردن نوار بهداشتي به کسي آسيبي ميزنند يا کار زشتي ميکنند؟ قصد مقايسه ندارم و رفتار همگان در زندگي شخصيشان محترم است، اما واقعاً مردان و زناني که سيگار ميخرند و در مکان عمومي از آن استفاده ميکنند، کار بد و زيانرسان به حال ديگران و خودشان انجام نميدهند؟ اگر بهکار بردن واژه «نوار بهداشتي» خجالت دارد، استفاده از نام مواد مخدر، اسلحهها، و ناسزاهايي که عين نقل و نبات بر زبان جاري ميشوند، زشتتر نيست؟ مسئولان تدارکات کمکرساني به سيلزدگان خجالت ميکشند اين واژه را به زبان بياورند و در نتيجه نه ميتوانند به صراحت بگويند که چه موقع کمبودش هست و نه براي مثال حالا ميتوانند به صراحت بگويند نياز به اين محصول رفع شده و مردم اقلام ديگري ارسال کنند. خجالت کشيدن از کاربرد «نوار بهداشتي» و مسخره کردن و طعنه زدن به زناني که اين محصول را خريد ميکنند و ...، بخشي از گفتمان ضد زن و زجرآوري است که ميليونها زن جامعه ايران را ميآزارد. عاقبت اين گفتمان ضد زن همان ميشود که بر اساس يکي از ويدئوهاي منتشرشده، کمکرسانها به سيلزدگان، پشت به زنان، فقط بستههاي نوار بهداشتي را براي ايشان پرتاب ميکنند (شايد همه جا اين رفتار نادرست انجام نشده باشد). اسماش «نوار بهداشتي» است، براي رفع نياز طبيعي نيمي از جمعيت انساني روي کره زمين، بسيار هم حساس و مهم است، و محصولي است که تقريباً در يکچهارم عمر يک زن به آن نياز دارد. از بهکار بردن نامش خجالت نکشيم، هيچ زني را براي آن مسخره نکنيم، در ادبيات کمکرساني آزادانه و درست از آن استفاده کنيم. جامعهاي که زنان و مردانش از کاربرد نام اين چنين محصول ضروري هراس داشته باشند، در معرض آسيبهاي جنسي و جنسيتي بزرگتر (فقدان #خرد_جنسي) و بدکارکرديهاي بيشتري است.