برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. برگزیده
تحلیل ها

از آتش نشانی تا آتش افروزی؛ انتقاد "اطلاعات" از پوتین

منبع
اطلاعات
بروزرسانی
از آتش نشانی تا آتش افروزی؛ انتقاد "اطلاعات" از پوتین
اطلاعات/ متن پيش رو در اطلاعات منتشر شده و انتشار آن به معني تاييد تمام يا بخشي از آن نيست پوتين رئيس‌جمهور روسيه چهارشنبه گذشته در نشست مطبوعاتي به همراه رئيس‌جمهور اتريش و در پاسخ به پرسش خبرنگاري درباره بحران آفريني ترامپ عليه ايران جمله‌اي را بيان کرد که مورد توجه و برداشت خاص بسياري از رسانه‌ها قرار گرفت. رئيس‌جمهور روسيه در برابر سؤال مشخص خبرنگاري درباره ديدگاه و مواضع او در برابر سياست «فشار حداکثري» و تحريم‌هاي همه جانبه تا جنگ عليه ايران از سوي رئيس‌جمهور آمريکا، «ترامپ» قرار گرفت که در پاسخ به جاي رد مستقيم و قاطعانه سياست‌هاي جنگ‌طلبانه و تحريم‌هاي ترامپ، تلاش کرد تا پاسخ را در فضاي «تعديل» و نه «محکوميت» ترسيم کند. به خصوص که با بيان اين جمله «… ما آتش‌نشاني نيستيم و نمي‌توانيم چيزي را که کاملاً به ما وابسته نيست، نجات دهيم» سوژه مناسب به رسانه‌هاي غربي به‌خصوص در واشنگتن داد تا اين پاسخ پوتين را چراغ سبز او به ترامپ درباره ايران توصيف کنند. اين رسانه‌ها در حالي که جمله پوتين را برجسته کرده‌اند، پرسيده‌اند، خطاب او ايران بوده يا اروپا يا آمريکا يا تبيين شرايط بحران‌زده بين‌المللي که ناشي از آتش‌افروزي مدام ترامپ است!؟ برداشت بسياري از نويسندگان سياسي در رسانه چنين است که مهم نيست به‌طور مشخص مخاطب پوتين در بيان اين جمله کيست، بلکه اين اظهارنظر رئيس‌جمهور روسيه به نوعي اعلام بي‌طرفي او در مسأله تحريم‌ها همراه تهديدات نظامي از سوي ترامپ است و تأکيدي است بر اينکه کسي نبايد از مسکو انتظاري داشته باشد!
نکته ديگر، زمان بيان جمله آقاي پوتين است، زماني که اتحاديه اروپا دست رد به سياست تحريم و انحلال برجام از سوي ترامپ زد و پمپئو وزير خارجه ترامپ بعد از يک ديدار شکست خورده در بروکسل با رئيس سياسي اتحاديه اروپا، راهي مسکو و ديدار با پوتين شد و تلاش وزير خارجه آمريکا براي کسب «اجماع» در بروکسل نه تنها نتيجه نداد که نشان داد، اروپا در حمايت از برجام و رد جنگ و سياست فشار حداکثري در برابر ترامپ ايستاده است، از سوي ديگر، کشورهاي مهم ديگر همچون چين، هند، ژاپن و … به صورت شفاف اجراي سياست «فشار حداکثري» ترامپ عليه جمهوري اسلامي ايران را محکوم و اعمال تحريم‌ها و مسير جنگ‌طلبي اين سياست را غيرقابل قبول دانستند، تفسير و برداشت از سخنان پوتين، چراغ سبز به ترامپ خوانده شده است. انتظار اين بود سخنان پوتين بازدارندگي قوي در برابر بحران آفريني ترامپ در منطقه خليج‌فارس و در برابر جمهوري اسلامي ايران مي‌داشت، همچون تبيين جايگاه روسيه در بحران ونزوئلا يا سوريه! يا حداقل آنچه را که اروپايي‌ها دوشنبه گذشته در ملاقات با پمپئو در بروکسل گفتند را مي‌گفت، نظير «موگريني» رئيس سياسي اتحاديه اروپا که گفت: «او و وزراي خارجه آلمان، فرانسه و انگليس موکداً خواستار «خويشتنداري حداکثري» آمريکا و اجتناب از هرگونه تصاعد ابعاد نظامي بحران شده‌اند. در آمريکا برخي از نويسندگان در مطبوعات اين کشور در حالي که سخنان پوتين را به منزله اعلام بي‌طرفي يا بي‌تفاوتي روسيه در تقابل ترامپ با ايران گرفته‌اند، نوشته‌اند اين سخنان جايگاه تندروهاي تيم ترامپ را تقويت مي‌کند. 
جمهوري اسلامي ايران به دنبال آتش‌نشاني براي خاموش کردن جريان نژادپرست حاکم در واشنگتن نيست و اين انتظار را از کشورهايي دارد که اصل چندجانبه‌گرايي را قبول دارند (و امضاء آنها بر معاهده برجام است) در مثلث شوم نتانياهو، محمدبن سلمان و حاکم ابوظبي قرار نگيرند. تا اينجاي کار ترامپ و مشاور امنيت ملي او، بولتون، همچنين پمپئو وزير خارجه‌اش موفق نشده‌اند حداقل اجماع را در جامعه ملل و از سوي دولت‌ها درباره سياست جنگ‌طلبانه‌اش عليه ايران به دست آورند. ترامپ مي‌خواست تا با سياست فشار حداکثري و تحريم‌هاي همه جانبه، اقتصاد ايران را ويران سازد و با تهديد به حمله نظامي، ايران را در انزوا قرار دهد. اما تاکنون موفق نشده است و در داخل و خارج از آمريکا، ترامپ با ادامه سياست‌هاي يکجانبه‌گراي خود با محوريت فشار حداکثري و تحريم‌ها در انزوا قرار گرفته است. بي‌طرفي در برابر اين سياست و محکوم نکردن آن، همسويي و همراهي با «آتش افروز» است که در برابر آن نقش آتش‌نشاني بعد از شعله‌ور شدن آتش چندان نتيجه‌اي نمي‌دهد. ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره