تحلیل ها. برگزیده2019-08-31T17:50:20+04:30 (۱۷:۵۰) ۱۳۹۸/۰۶/۰۹
شرق
توقف فاز 3، تقویت اینستکس
سایز متن
الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد!http://akhr.ir/5603222
۶.۳K
۲
شرق/ متن پيش رو در شرق منتشر شده و انتشار آن به معني تاييد تمام يا بخشي از آن نيست
اصرار دولت فرانسه بر اين است که ايران داخل برجام بماند. در برجام سه مرحله براي کاهش تعهدات تعريف شده است؛ مرحله اول و دوم آن انجام شده و مرحله سوم هم شايد در يکي، دو روز آينده که از زمان آن باقي مانده است، انجام شود. طرف اروپايي اصرار دارد که در وهله اول، ايران مرحله سوم کاهش تعهدات برجام را انجام ندهد و سپس مرحله دوم و اول را هم به شرايط قبل بازگرداند. در قبال اين اقدام ايران، طرفهاي فرانسوي ميگويند پنج تا 15 ميليارد دلار را به اينستکس تزريق ميکنند.محمود واعظي رئيس دفتر رئيسجمهور روز چهارشنبه در حاشيه نشست هيئت وزيران در جمع خبرنگاران اعلام کرده است که تيمي اقتصادي از ايران به فرانسه اعزام ميشود تا با اين کشور وارد گفتوگو شود. واعظي اطلاعات دقيقي درباره جزئيات مذاکرات و تيم اقتصادي اعزامي به خبرنگاران اعلام نميکند.
بنابراين «شرق» تلاش ميکند تا درباره گمانههاي مطرحشده در زمينه محور گفتوگوهاي ايران و فرانسه اطلاعات دقيقتري را به دست آورد. الياس حضرتي رئيس کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي در گفتوگو با «شرق» حجم منابع مالي تزريقشده به اينستکس (سازوکار مالي ويژه اروپا) و فروش نفت را جزء محورهاي گفتوگو ميداند. از آنجا که ايران و فرانسه همکاريهايي در زمينه خودرو هم داشتهاند و شرکتهاي پژو و رنو به گفته محمدرضا نجفيمنش عضو اتاق ايران و فرانسه حدود 400 تا 500 ميليون يورو در ايران سرمايهگذاري کردهاند، احتمال ميرفت يکي ديگر از محورهاي گفتوگو بين دو کشور، بازگشت اين دو شرکت به ايران باشد اما رئيس کميسيون اقتصادي مجلس اين احتمال را رد ميکند. عدم حضور فرشاد مقيمي مديرعامل ايرانخودرو به عنوان يکي از طرفهاي تجاري شرکتهاي فرانسوي در اين سفر هم نشان ميدهد که احتمالا در اين دور از مذاکرات، بحث حضور صنعت خودروي فرانسه در بازار ايران مطرح نباشد.
محمود واعظي رئيس دفتر رئيسجمهور روز چهارشنبه در حاشيه جلسه هيئت دولت در جمع خبرنگاران از اعزام گروهي اقتصادي به کشور فرانسه به منظور انجام مذاکره براي اجرائينشدن گام سوم کاهش تعهدات برجامي خبر ميدهد. او اگرچه سخنگفتن درباره جزئيات پيشنهاد فرانسه پيش از دستيابي به توافق را کار صحيحي نميداند اما همين که از سفر گروه اقتصادي ايران به فرانسه در هفته پيشرو خبر ميدهد، نشان ميدهد که اروپاييها قصد دارند با عملکردن به بخشي از وعدههاي اقتصادي خود، ايران را از اجرائيکردن گام سوم کاهش تعهدات برجامي، منصرف کنند. آنها تلاش ميکنند از اين طريق ايران در برجام باقي بماند.
عدم اطلاع بخش خصوصي از سفر به فرانسه
رئيس دفتر رئيسجمهور درباره جزئيات و ترکيب تيم اقتصادي اعزامي به فرانسه اطلاعات دقيقي در اختيار خبرنگاران نميگذارد. از آنجا که محور بسياري از همکاريهاي بين تمام کشورها از جمله ايران بخش خصوصي است، «شرق» هم تلاش کرد از طريق اتاق ايران و فرانسه و اتاق بازرگاني ايران و تهران، اطلاعاتي درباره جزئيات مذاکرات هفته آينده کسب کند. محمدرضا نجفيمنش عضو اتاق ايران و فرانسه در گفتوگو با «شرق» از عدم اطلاع اعضاي اين اتاق از سفر پيشروي هيئت اقتصادي ايراني به فرانسه خبر داد. منابع آگاه هم از بياطلاعي اعضاي اتاق ايران و تهران درباره سفر گروهي اقتصادي به فرانسه خبر دادند. فرشاد مقيمي مديرعامل تازهمنصوبشده ايرانخودرو نيز به عنوان يکي از شرکاي تجاري شرکتهاي خودروسازي فرانسوي در پاسخ به سؤال «شرق» درباره اعزام مديرعامل ايرانخودرو به فرانسه با توجه به سرمايهگذاري مشترک رنو و پژو با ايرانخودرو، اعلام ميکند: خير، در اين سفر حضور ندارم. در حالي که اتاق ايران و فرانسه به عنوان يکي از محورهاي ارتباطي بين دو کشور در جريان سفر هيئت اقتصادي ايران به فرانسه نيست، چه کساني در قالب تيم اقتصادي به اين کشور سفر خواهند کرد و محور گفتوگوها حول چه مسائلي خواهد بود؟
تزريق اعتبار به اينستکس يکي از محورهاي گفتوگو
الياس حضرتي رئيس کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي در گفتوگو با «شرق» ميگويد: من درباره کليت مباحث مطرحشده بين رئيسجمهور فرانسه و ايران اطلاعاتي دارم اما نميدانم ترکيب کميته اقتصادي اعزامي از ايران به سوي فرانسه چه کساني هستند.
حضرتي عنوان ميکند: اصرار دولت فرانسه بر اين است که ايران داخل برجام بماند. در برجام سه مرحله براي کاهش تعهدات تعريف شده است. مرحله اول و دوم آن انجام شده و مرحله سوم هم شايد در يکي، دو روز آينده که از زمان آن باقي مانده است، انجام شود. طرف اروپايي اصرار دارد در وهله اول، ايران مرحله سوم کاهش تعهدات برجام را انجام ندهد و سپس مرحله دوم و اول را هم به شرايط قبل بازگرداند.
او ادامه ميدهد: در قبال اين اقدام ايران، طرفهاي فرانسوي ميگويند مبلغي را به اينستکس تزريق ميکنند. صحبت از پنج ميليارد تا 15 ميليارد دلار است. قصد دارند در داخل اينستکس اعتبار تزريق کنند نه اينکه پولي به ما بدهند. با اين پول، ما ميتوانيم از کشورهاي اتحاديه اروپا کالا وارد کنيم. در واقع اين کليت داستان است. اينکه ما چه تصميمي بگيريم و آنها چه تصميمي بگيرند، معلوم نيست.
خريد نفت از ايران محور ديگر مذاکرات
رئيس کميسيون اقتصادي مجلس درباره محور ديگر مذاکرات بيان ميکند: بحث صادرات نفت هم مطرح است. البته صادرات نفت دست اروپاييها نيست مگر اينکه خودشان بخواهند از ايران نفت بخرند. با دستور اتحاديه اروپا چين و هند هم مراودات خود را تنظيم نميکنند. آنها بيشتر مراوداتشان را با آمريکاييها تنظيم ميکنند.
او ادامه ميدهد: ملت ما از مجموعه اتحاديه اروپا نااميد شده است. اتحاديه اروپا تصويري در ذهن مردم ما داشت. مردم فکر ميکردند اتحاديه اروپا ظرفيت قطبشدن در دنيا را دارد. اگر چين براي خودش يک قطب و آمريکا براي خودش قطبي ديگر است، اتحاديه اروپا هم ميتواند يکي از اين قطبها باشد اما در عملکرد يک سال و دو سال گذشته اتحاديه اروپا، ملت ايران از توانايي و اراده و قدرت تصميمگيري کشورهاي اروپايي نااميد شد. در هفته پيشِرو هيئت ايراني به فرانسه ميرود تا بحثي کند و صحبتي با طرف اروپايي داشته باشد. اميدواريم اين سفر دستاورد خوبي داشته باشد.
آمادگي فرانسويها براي همکاري با صنعت خودرو
محمدرضا نجفيمنش، عضو اتاق ايران و فرانسه، در گفتوگو با «شرق»، اگرچه از اعزام يک تيم اقتصادي به کشور فرانسه بياطلاع است اما در سخنان خود به آمادگي فرانسويها براي ادامه همکاري با ايران اشاره ميکند.او ميگويد: صنعت خودروي ما با فرانسه کار ميکرد که به آنها اعلام شد نبايد به ايران بيايند. موقعي شخص خودش تصميم ميگيرد که به منطقهاي نرود و يک موقع هم هست که به آنها اجازه نميدهند به ايران بيايند. مسئولان صنعت خودروي فرانسه ميگويند ما چمدانهايمان را بستهايم و پشت در آمادهايم. به محض اينکه راه هموار و باز شود، ما داخل ايران ميپريم.
اين عضو اتاق ايران و فرانسه با اشاره به سرمايهگذاريهاي فرانسه در صنعت خودروي ايران، اعلام ميکند: رنو و پژو 400 تا 500 ميليون يورو سرمايه در ايران دارند. آنها بهطور مشترک با ايران خودرو و سايپا سايت دارند. اين دو شرکت فرانسوي در کاشان سايت دارند. خودشان هم قصد داشتند سايت مستقل در ايران ايجاد کنند.او اضافه ميکند: شرکتهاي رنو و پژو کارهايشان را کردهاند. چيزي که باعث شد اين دو شرکت مثل بقيه از ايران بروند، فشار فوقالعاده آمريکا بود. اين فشارها همه را عقب نشاند. اگر به نحوي شرايط آماده و توافق شود، مجددا اين شرکتها به ايران باز خواهند گشت. در تحريمهاي قبلي آمريکا هم يکجورهايي توافق کردند که رنو به فعاليت خود در ايران ادامه دهد. برخي ميگويند شرکتهاي فرانسوي بيوفا هستند و ايران را ول کردهاند. اشتباه نشود، اين شرکتها را نگذاشتند که در ايران بمانند.
رد گمانه مذاکره در زمينه خودرو
اگرچه نجفيمنش با توجه به سرمايهگذاري شرکتهاي فرانسوي در بازار خودروي ايران مطرحشدن تداوم همکاري پژو و رنو را در سفر پيشِروي هيئت تجاري ايران به فرانسه محتمل ميداند اما الياس حضرتي احتمال مذاکره در اينباره را رد ميکند.او ميگويد: بعيد ميدانم شرکتهاي اروپايي وارد همکاري شوند زيرا تحت فشار آمريکاييها هستند. سهامداران عمده بخشي از آن شرکتها آمريکايي هستند يا تحت تأثير سياستهاي آمريکا قرار دارند. بنابراين بعيد ميدانم تا خودشان نتوانند مسائلشان را با آمريکا حل کنند، وارد اقدام شوند.
ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد