تحلیل ها. برگزیده2019-10-15T14:59:00+03:30 (۱۴:۵۹) ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
شرق
بازگشت یکروزه آنتونوف به آسمان ایران
سایز متن
الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد!http://akhr.ir/5732753
۱۱.۵K
۰
شرق/ متن پيش رو در شرق منتشر شده و انتشار آن به معني تاييد تمام يا بخشي از آن نيست
يک توييت درباره جايگزيني آنتونوف 74 (74-AN) پس از چهار ساعت تأخير در مسير تهران- مشهد، تا حدي جنجالي و خبرساز شد که برخي رسانهها از آن بهعنوان بازگشت آنتونوف ياد کردند. خبري که با اشتباهگرفتن اين هواپيما با آنتونوف 140 (ايران 140) از سوي بعضي رسانهها ابعاد جديدي به خود گرفت. حتي در پي رسانهايشدن اين خبر، مرتضي دهقان، معاون هوانوردي و امور بينالملل سازمان هواپيمايي کشوري نيز اين جايگزيني را تأييد کرد و به ايسنا گفت: «اين نوع از آنتونوفهاي شرکت هواپيمايي پويا، مجوز پرواز داشتند». او در پاسخ به پرسشي مبني بر اينکه آيا در شرايطي که هواپيماي مسافربري پنجره نداشته است، ميتواند مجوز و استانداردهاي لازم را براي پرواز کسب کند، ادامه داد: «اين هواپيما بهطور قطع مجوز پرواز داشته، اما از حيث استانداردهاي پرواز بايد از حوزه تخصصي آن در اين سازمان پرسوجو کرد».
هواپيماي آنتونوف 74 مجوز پرواز داشت
رضا جعفرزاده، سخنگوي سازمان هواپيمايي کشوري نيز در گفتوگو با «شرق» با تأکيد بر اينکه اين هواپيماي مشخص، مجوز پرواز داشته، ميگويد: «اين هواپيما ممنوعيت پرواز ندارد و اگر مجوز پرواز نداشته باشد، حتي يک پرواز هم نميتواند داشته باشد. تمام هواپيماهاي فعال در آسمان ايران، چه کوتاهبرد چه با برد متوسط و بلند، امکان پرواز پيدا نميکنند، مگر آنکه مجوز آنها از سوي صلاحيت پرواز سازمان هواپيمايي کشوري صادر شده باشد».جعفرزاده ادامه ميدهد: «هر هواپيمايي با توجه به دستورالعملهاي کارخانه سازندهاش، چکهاي دورهاي دارد و اينطور نيست که اين هواپيما چراغخاموش وارد مسير هوايي کشوري شود».به گفته او: «سازمان هواپيمايي کشوري و شرکتهاي هواپيمايي براساس قوانين و مقررات بينالمللي، مورد بازرسي ايکائو قرار ميگيرند، بههميندليل هم امکان ندارد که هواپيمايي بدون مجوز پرواز کند».از او درباره جايگزيني اين هواپيما پس از تأخير چهارساعته در مسير تهران – مشهد و احتمال تکرار آن بهدليل تحريمها و عدم دسترسي کافي به تأمين قطعات ميپرسم، جعفرزاده دراينباره ميگويد: «اين جزء وظايف شرکت هواپيمايي است که اگر يک هواپيما دچار نقص فني و اشکال آني شود، هواپيماي ديگري را جايگزين آن کند تا مسافران مستأصل نشوند، اما اينکه يکباره هواپيمايي که صلاحيت پرواز ندارد، جايگزين شود، غيرممکن است. هواپيماهاي پشتيبان هم به همين منظور در نظر گرفته شدهاند».
لزوم ورود سازمان هواپيمايي به ماجراي نقص در هواپيماي آنتونوف 74
عليرضا منظري، معاون سابق سازمان هواپيمايي در گفتوگو با «شرق» درباره احتمال تکرار اين اتفاقات در سايه تحريمها، تأکيد کرد: «احتمال تکرار اين حوادث با توجه به تحريم صنعت هوايي وجود دارد».منظري ادامه ميدهد: «هواپيماي آنتونوف 74، از سازمان هواپيمايي کشوري مجوز لازم را دريافت کرده است، در غير اين صورت امکان پرواز نداشت».او با بيان اينکه در شرايط سخت اقتصادي، طبيعي است که از حداقلها استفاده ميشود، يادآور شد: «بااينحال اين نکته به اين معنا نيست که امنيت پرواز به خطر ميافتد».معاون سابق سازمان هواپيمايي ادامه ميدهد: هر هواپيمايي که بخواهد بهصورت مسافري يا باربري غيرنظامي عمل کند، بايد مجوز سازمان هواپيمايي آن کشور را رعايت کند. سازمان هواپيمايي کشوري براساس آن مقررات و الزاماتي که دارد، بررسي کرده و اگر آن هواپيما منطبق با استانداردها و مقررات باشد، مجوز لازم را دريافت ميکند.از منظري درباره عکسهاي منتشرشده درباره نواقص داخل کابين هواپيما ميپرسم و او پاسخ ميدهد: «اگر خلافي صورت بگيرد و اشکالاتي وجود داشته باشد، اين اشکالات بايد به سازمان هواپيمايي گزارش شود و اين نهاد بهعنوان ناظر آن را پيگيري ميکند و اگر آن اشکالات، موجب لغو پروانه يا مجوز شود، هواپيماي کشوري جلوي پرواز آن هواپيما را ميگيرد».
ميگويم اين عکسها نشان ميدهد در حين پرواز، وضعيت هواپيما در شرايط خوبي نبوده است و او تصريح ميکند: «مشخص نيست وقتي اين هواپيما مجوز را دريافت کرده هم اين اشکالات را داشته و براساس استاندارد، آيا نواقص موجود در هواپيماي مورد نظر، جزء الزامات دريافت مجوز بوده است؟ طبيعتا اگر مشکلي وجود داشت، سازمان هواپيمايي به آن مجوز نميداد. حال اگر در جاي ديگري، مشکلي ايجاد شده باشد، مسئله ديگري است که بايد به سازمان هواپيمايي گزارش داده شود تا به تخلفات رسيدگي شود».او ادامه ميدهد: «زماني آنتونوف 140 (ايران 140) تمامي مجوزهاي لازم را از سازمان هواپيمايي کشوري دريافت کرده بود، اما پس از وقوع سانحه سقوط، بهخاطر آنکه الزاماتي را از دست داده بود، مجوزهاي پرواز آن هواپيما لغو شد تا بررسيها دوباره آغاز شود».اين سخن منظري، موضوعي را يادآور ميشود که پيشتر از سوي سخنگوي سازمان هواپيمايي کشوري رد شده بود. جعفرزاده گفته: «مجوز صلاحيت پرواز بدون بررسي در زمان پرواز صادر نميشود». اگر اين سخن صحيح باشد، يعني اين هواپيما با همين اشکالاتي که در عکسها قابل مشاهده بود، مجوز پرواز را دريافت کرده و مسئله آن است که آيا موارد مورد اشکال در عکسهاي منتشرشده، از الزامات صدور مجوز براي پرواز نبوده است؟ اين موضوعي است که کماکان مشخص نيست و بايد شفافسازيهاي لازم از سوي سازمان هواپيمايي کشور انجام شود.
مسافر آنتونوف 74 چه گفته بود؟
حسين بخشايي همان کاربري که تصاوير آنتونوف را در توييتر منتشر کرد، در گفتوگو با روزنامه صمت توضيحات بيشتري درباره شرايط پرواز داد. او در توصيف شرايط داخلي هواپيما گفت: «چيزي به اسم پنجره يعني آنچه در هواپيماهاي مسافري مرسوم است، در هواپيماي پرواز پنجشنبه، ۱۸ مهر از مهرآباد به مقصد مشهد وجود نداشت. دو دريچه در جلو و سه دريچه در عقب بهعنوان پنجره وجود داشت که مانند ديگر هواپيماها، کرکره باز و بسته کردن پنجره را نداشت و پردهاي روي آنها نصب کرده بودند. شرايط داخلي کابين بهگونهاي بود که احساس ميکرديم کسي آمده و کابين را کاغذ ديواري کرده و يک برقکار هم لامپ هالوژني در آن کار گذاشته است! بارها در کشورهاي گوناگون سوار هواپيما شدهام، اما اين هواپيما نخستين هواپيمايي بود که دريچه تنظيم هوا و چراغ بالاي سر مسافر نداشت».
ماجراي ممنوعيت پرواز آنتونوف چه بود؟
پنج سال و دو ماه و سه روز پيش هواپيماي آنتونوف مسير تهران - طبس متعلق به شرکت هواپيمايي سپاهاناير هنگام بلندشدن از انتهاي باند فرودگاه مهرآباد يک موتور خود را از دست ميدهد و در شمال جاده مخصوص کرج سقوط ميکند. به گزارش فرارو، در اين هواپيما ۳۴ مسافر بزرگسال، سه کودک زير دو سال و سه کودک زير ۱۲ سال و يک گروه پروازي شامل دو خلبان، دو مهماندار، دو عضو گروه فني و دو نفر گارد امنيت حضور داشتند که ۴۲ مسافر و شش خدمه اين هواپيما در دم جان باختند. پس از اين حادثه افکار عمومي، از دولت و سازمان هواپيمايي کشوري بهدليل سقوط مداوم آنتونوفها انتقاد کردند. رئيسجمهور پس از حادثه آنتونوف و انتقاد گسترده افکار عمومي، دستور داد آنتونوف 140 و 74 از آسمان ايران کنار گذاشته شود، ممنوعيت پرواز آنتونوفها را آن زمان محمدعلي ايلخاني، مديرعامل شرکت فرودگاههاي کشور، اعلام کرد و گفت: «با توجه به تأکيدي که دولت بر امنيت پروازهاي مسافري دارد، رئيسجمهور پرواز ايران ۱۴۰ را ممنوع کرد و پس از آن نيز در دستوري جداگانه مبني بر ممنوعيت پروازهاي مسافري هواپيماي آنتونوف ۷۴ را نيز صادر و اين نوع هواپيما را از چرخه پرواز خارج کرد».
ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد