برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
تحلیل ها

روحانی گلایه مردم را شنید اما به غرب دلداری داد!

منبع
کيهان
بروزرسانی
روحانی گلایه مردم را شنید اما به غرب دلداری داد!
کيهان/ متن پيش رو در کيهان منتشر شده و انتشار آن به معني تاييد تمام يا بخشي از آن نيست سخنان يکي دو روز گذشته روحاني در يزد و کرمان با حاشيه‌هاي فراواني همراه بود و موج واکنش‌ها به اين اظهارات همچنان ادامه دارد. رئيس‌جمهور روز يک‌شنبه در اجتماع مردم يزد سعي کرد به‌جاي پاسخگويي درباره عملکرد خود و دولتش که جزو مطالبات اصلي مردم است با فرار روبه‌جلو به قوه قضائيه هجمه کند. موضوعي که البته با واکنش حاضران در ميدان امير چخماق مواجه شد و اقشار مختلف مردم و به‌ويژه جوانان اين شهر شروع به دادن شعار اعتراضي در حوزه معيشتي و اقتصادي کردند. مردم با شعارهاي مانند؛ «اقتصاد، اقتصاد؛ مشکل اول کشور»، «راه‌حل مشکلات اطاعت از رهبري»، «روحاني حاشيه را رها کن؛ فکري به حال ما کن»، «حاشيه‌ها رو رها کن، مشکل کار رو حل کن!»، «مشکل اقتصادي با سخنراني حل نمي‌شود»، «تدبيرت نااميدم کرد»، «چه به ما گفتي با ما چه کردي»، «از خدا بترس نه از کدخدا» و «مردم گله‌مندند» از روحاني خواستند که به جاي پرداختن به حاشيه و ايجاد تنش در فضاي سياسي کشور پاسخگوي وعده‌هاي خود باشد و فکري به حال اقتصاد و معيشت مردم کند. البته روحاني پاسخ اين افراد را به تندي داد. او گفت: «نگذاريم خواست آمريکا از حنجره عده‌اي معدود بلند شود». رئيس‌جمهور با جواب‌هايي که به معترضان داد بيشتر سبب افزايش شعارهاي آنان عليه دولت شد. عجيب‌تر آنکه رئيس‌جمهور در سخنان روز گذشته خود در جمع مردم رفسنجان، به‌جاي دلگرمي ‌به مردم براي تحقق وعده‌هاي محقق نشده، به غربي‌ها دلداري داد و خيالشان را از بابت عدم خروج ايران از برجام راحت کرد. روحاني گفت: ما با ۶ کشور و ۶ قدرت بزرگ توافقي را براي حل مسئله جامعه و کشور امضا کرديم؛ اين وسط يکي از اين کشورها از اين توافق خارج شد و آمريکا عهد و پيمان خود را زير پا گذاشت. رئيس‌جمهور تصريح کرد: ما چند کار مي‌توانستيم انجام دهيم و شيوه‌هاي مختلف داشتيم؛ عده‌اي به ما گفتند شما هم بلافاصله از اين توافق خارج شويد، يک عده ديگر به ما گفتند در هر شرايطي بايد در اين توافق بمانيد؛ اما يک عده‌اي مي‌گفتند ما يک راه بينابين بايد انتخاب کنيم. روحاني با‌ اشاره به اينکه ما در همين تجربه ديديم که اين راه بينابين به نفع ماست، اضافه کرد: با ادامه برجام، سال آينده به هدف بزرگ سياسي، امنيتي و دفاعي دست پيدا مي‌کنيم و آن اينکه سال‌هاست خريد سلاح از طرف ايران طبق قطعنامه سازمان ملل ممنوع است يعني نمي‌توانيم از يک کشوري اسلحه بخريم خريد کشورها از ايران هم ممنوع است و نمي‌توانيم سلاح بفروشيم طبق اين توافق و قطعنامه ۲۲۳۱ سال آينده اگر اين برجام را نگهداريم تحريم تسليحاتي ايران برداشته مي‌شود. رئيس‌جمهور اظهار داشت: اين يکي از آثار مهم اين توافق است وگرنه امروز مي‌توانيم از اين توافق خارج شويم اما ديگر آن ثمري که سال ديگر پيش روي ما است نخواهد بود، از الان مي‌توانيم بيرون برويم، اما قطعنامه‌هاي شوراي امنيت عليه ايران برمي‌گردد و ما بايد فکر کنيم ببينيم منافع کشور در کجاست.
وي ادامه داد: حالا که منافع ما در ماندن است اينکه ديگران دست روي دست بگذارند و به اين توافق عمل نکنند و ما يک‌جانبه صددرصد عمل کنيم هم درست نيست؛ پس ما يک راه بينابين را انتخاب کرديم که برجام را نگه داريم و آن را حفظ کنيم اما در عين حال ما هم آنچه در اين توافق قرار گذاشته بوديم انجام دهيم پله پله کاهش مي‌دهيم و کنار بگذاريم اين راه درست اين بود که ما انتخاب کرديم.
دولت معطل اروپا و مردم معطل دولت روحاني درحالي در جمع مردم کرمان اعلام کرد که دولت در برجام مي‌ماند، که طبق بند 36 برجام چنانچه ايران معتقد باشد که هر يک از اعضاي ۱+۵ تعهدات برجامي ‌خود را رعايت نکرده‌اند، مي‌تواند از برجام خارج شود. اين در حالي است که آمريکا پس از نقض‌هاي مکرر برجام، ارديبهشت‌ماه سال گذشته به‌طور رسمي‌ از برجام خارج شد. از آن زمان تاکنون روحاني و تيمش چشم اميد به اقدامات اروپايي‌ها بسته‌اند و سعي دارند که اروپا را مستقل از آمريکا نشان دهند و صحبت‌هاي ديروز روحاني نيز مويد همين امر است.با توجه به اينکه پيش از اين اروپا با بي‌عملي خود نشان داده که به دنبال اجراي تعهدات برجامي ‌خود نيست، دولت تدبير تا کي مي‌خواهد به‌دنبال هويج برجام بدود و کشور را معطل برجام کند؟ نکته ديگري که بايد مورد توجه قرار گيرد اين است که روحاني در اين سخنراني آشکارا اعلام کرد که تا سال آينده از خروج ايران از برجام خبري نيست. چنين اظهاراتي از سوي رئيس‌جمهور اين پيام را به غرب خواهد فرستاد که اجراي گام‌هاي چهارگانه از سوي ايران، نه در جهت وادار ساختن آنها به اجراي تعهداتشان که نمايشي بيش نبوده است. رئيس‌جمهور و تفسير پيمان پيامبر با کفار!
رئيس‌جمهور همچنين روز گذشته در مراسم افتتاح کارخانه احياي مستقيم و شروع عمليات اجرايي طرح توسعه فولاد بافت، گفت: پيامبر با کافران هم پيمان مي‌بست؛ وقتي آنها پيمان اول را زير پا مي‌گذاشتند، پيمان دوم را مي‌بست. وي افزود: کسي که پاي عهد ايستاده، هميشه پيروز ميدان است و موفق است پس کار شما به معناي مقاومت ملت و مفهوم ايستادگي واقعي و به معناي آباداني کشور است.
جدا از اين بحث که با رجوع به تاريخ و مطالعه اجمالي مي‌توان به اين موضوع پي برد که در بسياري از موارد پيامبر اسلام(ص) با جديت با برهم زنندگان پيمان‌نامه‌ها برخوردي قاطع داشته است، اما اين سخنان از کسي که پيش از اين از عاشورا و قيام امام حسين(ع) درس مذاکره و سازش گرفته بود اصلاً عجيب نيست که امروز نيز درس‌هاي ديگري به فراخور نيازش (اين‌بار توجيه ماندن در برجام با وجود نقض عهدهاي طرف مقابل) از تاريخ بگيرند.
تناقض‌گويي‌ها بي‌انتهاي دولت تدبير و اميد از سوي ديگر روحاني يک‌شنبه‌شب و در جلسه شوراي اداري، توسعه و افتتاح همزمان طرح‌هاي اقتصادي و زيربنايي که در سالن شهيد عباسپور برق منطقه‌اي يزد برگزار شد، گفت: دولت نبايد شغل ايجاد کند بلکه زيرساخت‌ها را آماده مي‌کند و بانک‌ها نيز تسهيلات را ارائه مي‌دهند پس اگر کسي بيکار باشد مقصر خودش است. اين در حالي است که به‌طور مشخص در موضوع بيکاري، قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران در اصل 28 تأکيد دارد: دولت موظف است با رعايت نياز جامعه به مشاغل گوناگون براي‌همه افراد امکان‌ اشتغال به کار و شرايط مساوي را براي احراز مشاغل ايجاد نمايد. همچنين روحاني در حالي از زير بار ايجاد‌ اشتغال شانه خالي مي‌کند که پيش از اين در 28 آذر 96 در همايش حقوق شهروندي اظهار داشت:‌ اشتغال براي ما اصل است ما بايد‌ اشتغال را جلو ببريم. رئيس‌جمهور در روز 29 مرداد 96 در اولين جلسه هيئت دولت دوازدهم نيز گفته بود: دولت وظيفه‌اي بالاتر از توليد و‌ اشتغال ندارد و رشد بالا و تحول اقتصادي جز با هماهنگي و جذب سرمايه و فناوري ممکن نيست.
با اين تفاسير گويا تناقض‌گويي‌ها در دولت تدبير و اميد تمامي ‌ندارد و بارها و بارها در زمينه اقتصاد و تورم، آمارها و اظهارات دولتمردان متناقض بوده است. اين تناقض‌ها در شرايطي مطرح مي‌شود که به‌نظر مي‌رسد با توجه به دست خالي دولت در زمينه اقتصاد و ايجاد‌ اشتغال، روحاني درصدد فرار از پاسخگويي و شانه خالي کردن از زير بار اين وظيفه مهم است.
آغاز عمليات اجرايي فاز ۲ مجتمع احياء استيل فولاد شهرستان بافت رئيس‌جمهور در سفر به استان کرمان برخي از طرح‌هاي عمراني و صنعتي را نيز افتتاح کرد و کارخانه توليد آهن اسفنجي فولاد شهرستان بافت با ظرفيت توليد ۸۰۰ هزار تن در سال با حضور روحاني رئيس‌جمهور به بهره‌برداري رسيد. روحاني در بازديد از فاز اول پروژه آهن اسفنجي بافت به‌عنوان کامل‌ترين واحد توليد آهن اسفنجي با فناوري ايراني بهينه‌سازي فرآيند توليد فولاد تحت عنوان«پِرِد»، با توضيح مسئولان و مديران اين طرح در جريان روند احداث و چگونگي توليدات اين پروژه عظيم فولاد در استان کرمان قرار گرفت. همچنين با دستور روحاني عمليات اجرايي فاز ۲ مجتمع احياء استيل فولاد بافت به منظور گندله‌سازي به ظرفيت 2/5 ميليون تن در سال و توليد بريکت گرم به ظرفيت ۸۰۰ هزار تن در سال، آغاز شد. کارخانه توليد آهن اسفنجي بافت يکي از مجهزترين واحدهاي توليد آهن اسفنجي کشور محسوب مي‌شود که با مشارکت سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران(ايميدرو) و بخش خصوصي ساخته شده است. طرح فولاد بافت از جمله هفت طرح استاني فولاد است که با هدف محروميت‌زدايي و ايجاد‌ اشتغال در شهرستان بافت از سال ۸۶ در زميني به مساحت ۶۱۲ هکتار آغاز و با بهره‌برداري از آن در حال حاضر براي ۳۰۰ نفر به‌طور مستقيم و براي حدود ۸۰۰ نفر به‌طور غيرمستقيم‌ اشتغال‌زايي شده است.
ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره