زنگنه زیر تیغ بنزین
وطن امروز/ متن پيش رو در وطن امروز منتشر شده و انتشار آن در آخرين خبر به معناي تاييد تمام يا بخشي از آن نيست عضو کميسيون انرژي در گفتوگو با «وطن امروز»: نمايندگان از پاسخهاي زنگنه قانع نشدند و استيضاح به صحن علني رفت
حميد کمار| عصر ديروز و پس از برگزاري جلسه کميسيون انرژي و بيژن زنگنه، استيضاح وزير نفت به دليل قانع نشدن استيضاحکنندگان به صحن علني مجلس رفت. در همين راستا عضو هيأترئيسه مجلس شوراي اسلامي با اشاره به نتيجه برگزاري جلسه ديروز کميسيون انرژي مجلس درباره استيضاح بيژن زنگنه گفت: نمايندگان درخواستکننده استيضاح از پاسخهاي وزير نفت قانع نشدند به همين دليل طرح استيضاح توسط کميسيون انرژي در موعد مقرر به هيأترئيسه مجلس ارسال ميشود. نماينده مردم قم در مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: جلسه امروز در کميسيون انرژي با حضور تعدادي از نمايندگان درخواستکننده استيضاح برگزار شد که پس از بررسي 2 محور استيضاح، آقاي زنگنه گفت مابقي محورها را در صحن علني پاسخ خواهد داد. به گفته وي، توضيحات آقاي زنگنه بويژه درباره مسأله حذف کارت سوخت و واگذاريها براي نمايندگان قانعکننده نبود. احمد اميرآباديفراهاني افزود: وزير نفت طي روز گذشته و امروز از ميان 9 بند استيضاح 4 بند را توضيح داد و خواستار توضيح 5 بند باقيمانده در صحن علني شد.
استيضاح بيژن زنگنه اما در حالي به صحن علني مجلس رفته که پيش از اين هم موضوع استيضاح وي در دستور کار بخشي از نمايندگان مجلس بود. پس از سهميهبندي بنزين اما موج گسترده نارضايتي مردم از وي آغاز شد. يکي از مواردي که در سهميهبندي اخير مورد انتقاد جدي مردم بود، بيصداقتي وزير نفت در اطلاعرساني سهميهبندي بود، بهطوري که تا 3 روز پيش از اجراي طرح، اصل طرح را تکذيب کرد. اظهارات متناقض زنگنه در تمجيد از سهميهبندي پس از اجراي طرح که در تناقض با انتقادات سالهاي پيش او از اين طرح بود هم بشدت مورد انتقاد مردم و رسانهها قرار گرفت.
* حذف کارت سوخت و پشيماني آقاي وزير
وزير نفت دولت تدبير در حالي از برکات سهميهبندي بنزين طي روزهاي اخير سخن ميگويد که مردم سخنان سالهاي گذشته وي درباره فسادزا بودن سهميهبندي را به خاطر دارند. پس از حذف سهميهبندي در سال 94 بود که مصرف بنزين در کشور سير صعودي شديدي به خود گرفت تا جايي که مصرف روزانه از 71 ميليون ليتر در سال 94 به حدود 92 ميليون ليتر در سال 97 رسيد. همين افزايش تقاضا يکي از عواملي بود که طرح سهميهبندي را به کشور برگرداند.
* پالايشگاه، اولويت چندم شيخالوزرا
تقريبا کسي نيست که نداند اولويت اول زنگنه در مديريت صنعت نفت، «افزايش توليد و صادرات نفت خام» است. وزير نفت هم البته از اعلان اين موضوع ابايي ندارد، چنانکه در نشست اخير اوپک، باز هم از علاقه وافر خود براي توليد و صادرات حداکثري نفت خام خبر داد. کارنامه 14 ساله صدارت زنگنه در رأس وزارت نفت نشان ميدهد در دوران مديريت وي، توسعه ظرفيت پالايشي کشور جزو اولويتهاي وي نبوده است.
* قهر وزير با CNG
از جمله انتقادات وارد بر عملکرد زنگنه در غائله بنزيني اخير دولت، رها کردن توسعه زيرساختهاي سوختهاي جايگزين از جمله CNG است. چنانکه آخرين آمارهاي شرکت پالايش و پخش نشان ميدهد طي حدود 6 سال مديريت زنگنه در وزارت نفت در دوره جديد، تنها 300 جايگاه CNG ساخته شده است. اين در حالي است که در دوره 8 ساله پيش از زنگنه، بيش از 2000 جايگاه CNG ساخته شد.
* بيصداقتي در مديريت
حاشيهايترين جنبه مديريتي زنگنه اما عدم صداقت وي در بيان موضوعات مختلف تحت مديريت خود است. اين موضوع بويژه پس از سهميهبندي اخير بنزين به چشم مردم و رسانهها آمد؛ زماني که بيژن زنگنه حتي در همان هفته منتهي به روز سهميهبندي، هرگونه سهميهبندي را تکذيب ميکرد. پس از اجراي ناگهاني سهميهبندي، موج گسترده انتقادات مردم متوجه زنگنه شد. اظهارات متناقض وي درباره سهميهبندي و نيز تکذيب اصل موضوع 3 روز مانده به اجراي طرح، از جمله محورهاي انتقادات مردم به زنگنه بود. اخيرا هم سندي از زنگنه در فضاي مجازي منتشر شده که ادعاي «نقش ويژه دولت تدبير در ساخت پالايشگاه ستاره خليج فارس» را رد کرده است. سند مزبور، نامهاي است از سوي زنگنه به اسحاق جهانگيري در ماههاي آغازين دولت يازدهم که در آن وزير نفت دولت تدبير خطاب به معاون اول رئيسجمهور، پيشرفت پالايشگاه ستاره خليج فارس را 69 درصد عنوان ميکند. اين در حالي است که وي در 10 ارديبهشت 96 به فاصله چند روز پيش از انتخابات رياستجمهوري، پيشرفت اين پروژه در شروع به کار دولت يازدهم را 47 درصد عنوان کرده بود. نکته جالب اين اظهارات، اعتراف وي به افتتاح نمايشي اين پروژه بود؛ زماني که وي گفت: پيشرفت کلي طرح شامل 3 فاز هماکنون به 3/90درصد رسيده است. ارائه آمارهاي بدون سند و خلاف واقع، موضوعي است که در روز استيضاح زنگنه هم احتمالا محل مناقشه و جنجال خواهد شد.
[افزايش قيمت بنزين و خامفروشي نفت؛ محورهاي اصلي استيضاح زنگنه]
عضو کميسيون انرژي مجلس با اشاره به 9 محور تشکيلدهنده طرح استيضاح وزير نفت، گفت: بحث افزايش قيمت بنزين و عدم ساخت پالايشگاه که موجب ايجاد بستر تحريم شد از جمله محورهاي استيضاح است. هدايتالله خادمي درباره طرح استيضاح وزير نفت، گفت: زنگنه امروز (دوشنبه) براي پاسخ به سوالات نمايندگان در کميسيون انرژي حضور پيدا کرد و نمايندگان از پاسخهاي وي قانع نشدند که اين موضوع طرح استيضاح را به صحن علني کشاند. وي با اشاره به محورهاي استيضاح تصريح کرد: اين مسأله 9 محور دارد. يکي از آنها بحث افزايش قيمت بنزين است؛ زنگنه با اين استدلال که کارت سوخت فسادآور است استفاده از اين کارتها را بلااستفاده کرد اما اکنون مجدد کارت سوخت را برگردانده است. اين کار موجب خساراتي به کشور شد. بحث بعدي درباره عدم ساخت پالايشگاه است که کشور را تکمحصولي و وابسته به فروش نفت خام کرد. اين نماينده مردم افزود: با اين کار بستر تحريم فراهم شد. اگر خامفروش نبوديم و توليد فرآوردههاي باارزش ديگري داشتيم، اين اتفاق نميافتاد. خادمي با انتقاد از دوره وزارت زنگنه، خاطرنشان کرد: زنگنه کل وزارت نفت را ناکارآمد کرد. او اکثر نيروهاي کارآمد وزارت نفت را خانهنشين يا بازنشسته کرد. زنگنه نهتنها پروژهاي را انجام نداد، بلکه پروژه فاز 11 پارسجنوبي را که در دست پيمانکاران و شرکتهاي ايراني بود و همچنين ميدان مشترک فرزاد را متوقف کرد، کرسنت را تعيين تکليف نکرد، قرارداد با پاکستان براي انتقال گاز از اين مسير تا هند را متوقف کرد، قرارداد خوبي را که با ترکمنستان داشتيم بر هم زد و قراردادي هم با عمان بسته نشد. وي ادامه داد: در حال حاضر عربستان روزانه 500 هزار بشکه نفت در ميدان فرزاد توليد ميکند ولي سهم ما فقط 35 هزار بشکه است. عضو کميسيون انرژي مجلس درباره تعداد نمايندگاني که طرح استيضاح وزير نفت را امضا کردهاند، گفت: تا کنون 75 تا 78 نفر اين طرح را امضا کردهاند که بسياري از آنها افرادي هستند که عقب نخواهند نشست و انشاءالله طرح در صحن علني هم راي خواهد آورد.