اعتماد/ متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست

محمدرضا عارف : بیاییم برای ایران
الیاس حضرتی: باوجود نامهربانی‌ها و انتقاد شدید رای می‌دهیم
طیبه سیاوشی: «تحریم انتخابات مجلس» تاکتیکی محکوم به شکست است


فردا انتخابات است. انتخاباتی به‌ منظور گزینش 290 نماینده جدید که قرار است اوایل سال 99، مجلس یازدهم را تشکیل دهند. مجلسی که البته تکلیف برخی کرسی‌هایش از هم‌اکنون، دست‌کم به ‌لحاظ گرایش سیاسی صاحب آن کرسی‌ها از هم‌اکنون مشخص است و انتخاباتی که اگرچه انتقادهایی در ارتباط با نحوه بررسی صلاحیت کاندیداهایش مطرح است اما بخواهیم یا نخواهیم، بحث از مجلس است و انتخابات. ساختار و مفاهیمی که مربوطند به بعد «جمهوریت» نظام حاکم و فرصتی برای نقش‌آفرینی ملت در تعیین سرنوشت کشور و البته تعیین حاکمیت. «مجلس در راس امور است.» فردا که انتخابات در سراسر کشور آغاز شود، باز هم با صندوق‌هایی مواجه خواهیم بود که روی‌شان این جمله تاریخی بنیانگذار انقلاب اسلامی درج شده و برگه‌های رایی که آرام‌آرام کنار هم انباشته شده و تعیین می‌کنند، چه کسانی نمایندگان مجلس یازدهم خواهند بود. نمایندگانی که قرار است از میان بیش از 7 هزار کاندیدای تایید صلاحیت‌شده انتخاب شوند. آن هم در حالی که حدود 7 هزار نفر از دیگر کاندیداهایی که می‌توانستند در معرض انتخاب شهروندان قرار گیرند، از فیلتر شورای نگهبان عبور نکرده و به‌ اصطلاح ردصلاحیت شدند. در میان این دو گروه اما چنانکه روزهای گذشته به ‌دفعات اشاره شد، ظاهرا اصلاح‌طلبان اغلب در جمع 7 هزار کاندیدای ردصلاحیت ‌شده قرار گرفته و اصولگرایان عمدتا در جمع آن بیش از 7 هزار کاندیدایی که تایید صلاحیت شدند. اصلاح‌طلبان نیز از روزها و هفته‌ها پیش از این گفته و نوشتند که خروجی انتخابات پیش‌رو به ‌لحاظ جناح مسلط بر مجلس آینده، از حالا قابل پیش‌بینی است. آنها انتقادهایی اساسی نسبت به وضعیت ردصلاحیت کاندیداهای خود مطرح کرده و با استناد به آماری که در اطلاعیه‌های شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان به عنوان نهاد بالادستی و تصمیم‌ساز جریان اصلاحات، از اینکه بیش از 93 درصد کاندیداهای منتسب به جناح چپ از سوی شورای نگهبان ردصلاحیت شده‌اند، انتقاد کردند.

همزمان برخی احزاب اصلاح‌طلب با ارایه پیشنهادهایی از جمله پیشنهاد برگزاری همه‌پرسی در مورد نظارت استصوابی شورای نگهبان از سوی حزب اتحاد ملت تلاش کردند تا مگر بنا بر رسالتی که همواره برای خود قائلند، دست به کار اصلاح سازوکاری شوند که از قضا حتی عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان نیز به ‌دفعات به این ایرادهای اساسی اعتراف کرده است. با این وجود اما تقریبا همین منتقدان سفت و سخت نظارت استصوابی و سازوکار بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات از سوی شورای نگهبان، به‌‌رغم آنچه نامهربانی و بعضا نقض قانون در مواجهه با طیفی خاص از کاندیداهای انتخاباتی عنوان شد، همچنان «صندوق رای» و «نهاد انتخابات» را مرکز ثقل حرکت به سوی اصلاح امور و حاکمیت مردم خوانده و با این استدلال از مردم دعوت کردند با حضور پای صندوق‌های رای، در حالی که خود اصلاح‌طلبان در تهران و دوسوم استان‌های کشور هیچ کاندیدایی معرفی نکردند، مردم با بررسی سوابق و کارنامه کاندیداهای باقیمانده در انتخابات، دست به انتخاب چهره‌های نسبتا معتدل، معقول و کارآمد زده تا مگر از این طریق، از بالا گرفتن سطح آسیب‌ها و خطرات ناشی از رویکردی که در نظارت بر انتخابات حاکم است، جلوگیری کنند. محمدرضا عارف که البته خود در این انتخابات اعلام کاندیداتوری نکرده بود، اما به عنوان رییس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در گفت‌وگویی با «اعتماد» به این مهم پرداخته و همزمان الیاس حضرتی و طیبه سیاوشی‌شاه‌عنایتی دو نماینده فعلی مجلس شورای اسلامی که هر دو ردصلاحیت شده‌اند، در یادداشت‌هایی که به‌ منظور انتشار در اختیار «اعتماد» قرار دادند، به این پرسش اساسی پاسخ گفتند که «چرا باید رای بدهیم؟!»


ما را در کانال «آخرین خبر» دنبال کنید