آرمان ملی/ متن پیش رو در آرمان ملی منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست

زنجبیل، سیر و لیموترش به کالاهای لوکس پیوستند! از زمان انتشار اخبار مربوط به شیوع ویروس کرونا در ایران و توصیه‌های بهداشتی و پزشکی مبنی بر تقویت قوای ایمنی، اقلام ویژه‌ای با افزایش تقاضا و به تبع آن افزایش قیمت مواجه شده‌اند. به نظر می‌رسد افزایش قیمت‌ها تنها گریبان کالاهای بهداشتی نظیر ماسک و ژل ضدعفونی‌کننده را نگرفته و این روند به بازار برخی از خوراکی‌ها نیز سرایت کرده است. خبرها از بازار حاکی ا‌ست این روزها هر کیلو زنجبیل تازه در خرده‌فروشی‌ها 120هزار تومان و هر کیلو لیموترش و سیر نیز 50 هزار تومان به فروش می‌رسد. اسدا... کارگر، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی با بیان اینکه افزایش قیمت این محصولات از مبدا رخ می‌دهد، گفت: وقتی در مقطع کوتاهی تقاضا برای محصولی بیشتر می‌شود، عده‌ای برای سودجویی از این فرصت استفاده می‌کنند و به‌تبع آن قیمت‌ها بالا می‌رود.

از زمان انتشار اخبار پیرامون شیوع ویروس کرونا در کشور، فضای مجازی از انواع توصیه‌های پزشکی و بهداشتی پر شده است. پیام‌های تلگرامی که در چند روز اخیر مردم را به استفاده از مواد غذایی همچون سیر، لیموترش، زنجبیل و مواردی از این دست تشویق می‌کردند تا مردم از این طریق بتوانند سیستم ایمنی خود را بیش از پیش در برابر بیماری جدید تقویت کنند، دست به دست چرخید تا تقاضا برای این محصولات را در بازار افزایش دهد. به تبع افزایش تقاضا، بر مبنای قانون بازار اکنون قیمت‌ این مواد نیز با افزایش مواجه شده است. این امر همزمان با نایاب‌شدن ابزارها و مواد بهداشتی و کمیاب‌شدن انواع قرص‌ها و شربت‌های ویتامینه در داروخانه‌ها اتفاق افتاده و باعث هجوم بیشتر مردم به سمت لیموترش، سیر و زنجبیل شده است. با این حال، افزایش قیمت ناگهانی این محصولات علاوه بر اینکه مصرف‌کنندگان را نگران کرده، باعث نارضایتی فروشندگان میوه و سبزی نیز شده است. فروشندگان معتقدند برای خرید این محصولات به صورت عمده از میادین میوه و تره‌بار بهای زیادی می‌پردازند؛ در حالی که مشتریان تصور می‌کنند که خود مغازه‌داران برای سود بیشتر قیمت‌ها را بالا برده‌اند.

افزایش قیمت‌ها از مبدا
رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی با بیان اینکه اتحادیه خرده‌فروشی میوه و سبزی پل ارتباطی بین بارفروش و مصرف‌کننده است و در تعیین قیمت نقشی ندارد، اظهار کرد: نقش اتحادیه این است که با اعمال سود مصوب، محصولات را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دهد؛ بنابراین اینکه قیمت این محصولات در مبدا گران می‌شود، بر عهده بخش‌های دیگر است. کارگر اضافه کرد: در این‌گونه مواقع متاسفانه فروشنده متهم اصلی شناخته می‌شود؛ زیرا مردم برای خرید کالا با فروشندگان مواجهند. اما حقیقت این است که خود فروشنده هم محصولاتش را از مبدا گران می‌خرد. حتی در بعضی مواقع، قیمت کالا به حدی بالا می‌رود که فروشندگان سود مصوب‌شان را در کمترین حد ممکن اعمال می‌کنند. او ادامه داد: براساس کشف قیمت میدان مرکزی میوه و تره‌بار، زنجبیل تازه تا 110هزارتومان هم به فروش رسیده است و اگر قرار باشد با اعمال سود 35درصدی در خرده‌فروشی‌ها عرضه شود قیمت آن به 140هزار تومان می‌رسد. کارگر در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه ما نیز از این افزایش قیمت انتقاد داریم، تصریح کرد: بر اساس کشف قیمت در میادین مرکزی میوه و تره‌بار، قیمت لیموترش 50 هزارتومان، سیر 35هزار تومان و لیمو شیرین 9000 تومان است. او تاکید کرد: قیمت سایر محصولات در بازار مصرف تغییر چندانی نداشته است و به ‌قیمت سابق به فروش می‌رسد و تنها افزایش قیمت سه محصول سیر، لیموترش و زنجبیل حاد است. کارگر ابراز کرد: اعضای ما از میدان این سه محصول را با قیمت بالایی به‌ همراه فاکتور خریداری و با درصدی سود مشخص در سطح شهر توزیع می‌کنند. او خاطرنشان کرد: همه فروشگاه‌هایی که در سطح شهر تهران اقدام به فروش هر محصول کشاورزی از جمله سه محصول زنجبیل، لیموترش و سیر می‌کنند باید فاکتور خرید رسمی خود را از عمده‌فروشان میدان مرکزی به‌ همراه داشته باشند؛ در غیر این صورت تخلف صورت گرفته است و باید با آنها برخورد صورت گیرد.


ما را در کانال «آخرین خبر» دنبال کنید