2020-02-27T18:40:00+03:30
(۱۸:۴۰) ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
ابتکار
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد!
http://akhr.ir/6105127
ابتکار/ متن پيش رو در ابتکار منتشر شده و انتشار آن به معني تاييد تمام يا بخشي از آن نيست
پس از شيوع و گسترش ويروس کرونا در برخياز کشورها و پس از آن ورود اين ويروس به ايران حواشي بسياري به وجود آمد و درپي اين حواشي ما شاهد تاثيرات آن بر زواياي مختلف جامعه بوديم. در اين ميان بسياري از افراد دائما در داروخانهها به دنبال مواد ضدعفونيکننده ميگردند، اين در حالي است که برخي ديگر از افراد با جستوجو در شبکههاي اجتماعي به دنبال راههاي متنوع سنتي براي مقابله با اين ويروس هستند. صفحات اجتماعي اينروزها محلي براي توصيههاي پزشکي شده و هر روز نسخهاي جديد را براي مردم ميپيچند و توصيههاي تازه را براي مبارزه با اين ويروس مطرح ميکنند. از جمله اين توصيهها مصرف برخي ميوهجات و صيفيجات براي بالا بردن ميزان ايمني و توانايي بدن در مقابل اين ميهمان ناخوانده است. البته که ايجاد چنين شرايطي بازار برخي از ميوهجات و صيفيجات را با تلاطم روبهرو ميکند و سود آن تنها در جيب عدهاي سرازير ميشود.
به گزارش «ابتکار»، زيان ويروس کرونا علاوه بر بازار تجهيزات بهداشتي، بازار برخي اقلام خوراکي را نيز هدف قرار داده و افزايش قيمت جومي برخي محصولات را مهمان خانهها کرده استبه طوري که برخي از اقلام در بازار صيفيجات در چند روز اخير با افزايش قيمت بيسابقهاي همراه شد و افراد را حيرتزده کرد. اين ماجرا با واکنشهاي زيادي همراه بود و تنشهاي قابل توجهي را در فضاي مجازي به راه انداخت. پيش از اين در شبکههاي مجازي توصيههايي مبني بر افزايش مصرف ليموترش، سير و زنجبيل به شهروندان شد. اين در حالي بود که پزشکان نيز تاکيد بر استفاده از ويتامينهاي مختلف از جمله ويتامين ث و مواد غذايي داراي طبع گرم داشتند. دست به دست شدن اين توصيهها کافي بود تا مردم براي افزايش ايمني و مقاوت بدنشان به مصرف سير، ليمو ترش و زنجبيل رو بياورند. اما از همان ابتدا دريافتند که براي قرار دادن اين سه قلم جنس در سبد خريدشان بايد هزينههاي گزافي را بپردازند. پس از توصيه به مصرفقيمت اين اقلام در مدار افزايشي قرار گرفت، به طوري که برخيها از زنجيبل، سير و ليموترش رابه عنوان کالاهاي لوکس ياد ميکنند. لوکس شدن اين اقلام در حالي است که بسياري از خانوارها توان تهيه آنها را ندارند و با توجه به جو رواني پيش آمده در اينباره آنها را با نگراني روبهرو کرده است. شنيدهها حاکي از آن است که زنجبيل تازه در خرده فروشيها از کيلويي90هزار تومان تا ۱۲۰ هزارتومان و ليموترش و سير نيز کيلويي۵۰ هزار تومان به فروش ميرسد. با ديدن قيمتها مصرف-کنندگان تنها مغازداراني که به دنبال سود بيشتر هستند را مقصر ميدانند، اين در حالي است که مغازهدارن و خردهفروشان نيز از شرايط پيش آمده ناراضي بوده و ميگويند که براي خريد اين محصولات به صورت عمده از ميادين ميوه و ترهبار مشکلات بيشماري دارند و بهاي زيادي را ميپردازند. در اين راستا اسدالله کارگر، رئيس اتحاديه فروشندگان ميوه و سبزيدر گفت-وگو با تسنيم در واکنش به گران شدن بيسابقه سه ميوه و صيفي پرمصرف سير، ليموترش و زنجبيل اظهار کرد: «گران شدن قيمت اين محصولات ربطي به خردهفروشان ميوه و ترهبار ندارد بلکه قيمت اين محصولات در روزهاي اخير در ميدان مرکزي ميوه و ترهبار تهران بهشدت افزايشيافته است و اعضاي ما نيز مجبور به فروش اين محصولات بهقيمتهاي بالاتري هستند.»
کارگر در بخش ديگري از صحبتهايش به اين مسئله که همه فروشندگان ميوه و ترهبار بايد فاکتور خريد داشته باشند تاکيد کرد و گفت: «همه فروشگاههايي که در سطح شهر تهران اقدام به فروش هرمحصول کشاورزي از جمله سه محصول زنجبيل، ليموترش و سير ميکنند بايد فاکتور خريد رسمي خود را از عمدهفروشان ميدان مرکزي بههمراه داشته باشند، در غير اين صورت تخلف صورت گرفته است و بايد با آنها برخورد صورت گيرد.»
بازار براي دلالان داغ شده است
وقتي در جامعه موضوعي همهگير ميشود بدون توجه به واقعي بودن و يا نبودن آن ترسي دلها را فرا ميگيرد. با شيوع ويروس کرونا رفته رفته ترس ميان افراد جامعه ريشه کرد که نتيجه آن را در بسياري از بازارها و همچنين رفتار افراد جامعه شاهد بوديم. در اين ميان نيز هر فردي براي خود و ديگران نسخهاي ميپيچد و از راههاي گوناگون براي مقابله با اين ويروس صحبت ميکند. به دليل دست به دست شدن همين توصيهها استفاده از مواد غذايي براي برخي از خانوارها حائز اهميت ميشود و در اين شرايط پاي دلالان و سودجويان به ميان ميآيد و آنها با کمياب کردن اقلام گفته شده و يا گران-فروشي، نبض بازار را در دست ميگيرند. در اين ميان خانوارها از تامين اين اقلام ناتوان ميشوند و بازار براي دلالان داغتر. مسئولان مربوطه نيز در اين-رابطه صحبتهايي را مطرح کرده و عواملي که باعث گرانيها اخير در بازار ميوهجات و صيفيجات را بررسي ميکنند. در اين راستاحسن صابري، نايب رئيس اتحاديه بارفروشان در گفتوگو با ميزان درباره افزايش قيمت ميوه طي روزهاي اخير به ويژه ليموترش، زنجبيل، مرکبات و سير اظهار کرد: «يکي از دلايل اين افزايش قيمت به دليل بالا رفتن تقاضا با شيوع بيماري کرونا است.همچنين برخي به دليل سودجويي ارسال اين محصولات را از شهرستانها به تهران متوقف کردند که موجب افزايش قيمت شده است.زماني که عرضه نسبت به تقاضا کاهش مييابد طبيعتا موجب بالا رفتن قيمت ميشود.»
صابريدر بخش ديگري از صحبتهايش با بيان اينکه واردات زنجبيل توسط دو نفر صورت ميگيرد، بيان کرد: «ليموترش و سير نيز در دست عدهاي خاص قرار دارد و عرضه را مديريت ميکنند.براي مديريت بازار به مسئولان نامه ارسال شده است تا وضعيت بازار کنترل شود.»
کرونا به بازار ميوه هم رسيد
«افزايش تقاضا در برابر کاهش عرضه» اولين دليلي است که مسئولان مربوطه براي گرانيهاي اخير سير، ليمو و زنجبيل بيان ميکند. هرچند که توصيهها درخصوص مصرف اين اقلام از سوي تمام پزشکان تاييد نشده اما بسياري ازافراد معتقدند مصرف برخي ميوهها و خوراکيها ميتواند سيستم ايمني بدن را تقويت کند و راهي براي مقابله با ويروس کرونا خواهد بود.بنابراين مردم وحشتزده براي خريد برخي کالاهايي که براي پيشگيري از اين بيماري مطرح شد به صف شدهاند. همين باور باعث شد تا دلالان به صحنه بيايند و با استفاده از ابزاري به نام کرونا سودي بيشتر به جيب بزنند و دود اين طمع تنها به چشم مصرفکنندگان خواهد رفت.با توجه به اين مسائل نياز به افزايش کنترل و نظارت براي پايان دادن به سودجويي دلالان بيش از هر زمان ديگري احساس ميشود. حال بايد ديد که در روزهاي آتي مديريت بازار ميوهجات و صيفيجات چگونه پيش خواهد رفت، آيا بازار روند منطقي در پيش ميگيرد و يا بازيچه دست دلالان بوده و قيمتها به افزايش خود ادامه خواهند داد؟
بازار