ارزیابی «شرق» از یک احتمال برای ورود کرونا به ایران
شرق/ متن پيش رو در شرق منتشر شده و انتشار آن در آخرين خبر به معناي تاييد تمام يا بخشي از آن نيست درحاليکه هنوز هم انگشت اتهام ورود ويروس کرونا به ايران بهسوي يکي از ايرلاينهاي شناختهشده کشور به سبب عبور در مسير ايران- چين، نشانه رفته، صنعت هوايي ايران متأثر از اين ويروس، با چالش جدي مواجه شده است. قرنطينه تقريبا کامل هوايي ايران و سرگرداني مسافران در استانبول و دوبي از يکسو و نگراني از توان فرودگاهها براي کنترل ماجرا از سوي ديگر، اين صنعت را دچار وضعيت نيمهبحراني کرده است. در اينجا نگاهي خواهيم داشت به چند مشکل جدي که براي بخشهاي مختلف اين صنعت ايجاد شده است.هنوز از يادها نرفته که شرکت هواپيمايي ماهان در روزهاي ترس از شيوع کرونا در چين، کماکان به پروازهاي خود به اين کشور ادامه ميداد و همين ناپرهيزي در رابطه با توقف پروازها به اين کشور، موضع تندي را از سوي مردم بههمراه داشت. ماهان بعدها در واکنش به اين هجمه اعلام کرد که اين پروازها براي کمکهاي بشردوستانه و کارگو (باري) است، درحاليکه با رصد مسير پروازي ميتوان دريافت که پرواز ماهان با هواپيمايي ايرباس 340 انجام ميگيرد که يک هواپيمايي مسافري است. پيشتر دبير انجمن شرکتهاي هواپيمايي اين خبر را تأييد کرده اما تأکيد کرده بود که با اين هواپيماي مسافري، بار جابهجا ميشود و نه مسافر! يک منبع آگاه در گفتوگو با «شرق» خبر ميدهد که شرکت هواپيمايي ماهان براي خلباناني که در مسير شهرهاي شانگهاي، گوانجو و پکن پرواز ميکردند، پاداش در نظر گرفته است. اين منبع آگاه همچنين با بيان اينکه حتي اگر بار به اين مسير رفته باشد، خلبان و ديگر خدمه پروازي در هواپيما حضور داشته و بايد پس از بازگشت قرنطينه ميشدند، ميگويد: از هر پنج مسير پروازي، چهار پرواز داخلي و يک پرواز خارجي براي هر مهماندار در نظر گرفته ميشود. جالب آنکه پس از آنکه مهمانداران و خلبانان از چين بازميگشتند، بههيچعنوان از سوي اين شرکت هواپيمايي در قرنطينه قرار نميگرفتند. کارکنان اما خود تلاش کردند تا جانب احتياط را داشته و در خانه خود را قرنطينه ميکردند، اما از آنجاکه بههيچعنوان مرخصي در پي اين سفرها برقرار نبود، مجبور ميشدند در مسيرهاي داخلي حضور يابند که بيم آن ميرود اين اتفاق عاملي براي شيوه اين بيماري در کشور بوده باشد.