شرق/ متن پيش رو در شرق منتشر شده و انتشار آن به معني تاييد تمام يا بخشي از آن نيست.
رهبران جهان در دوران بحران جهاني کرونا چگونه ميتوانند صداقت را افزايش و استرس مردم را کاهش دهند؟
انسانها در زمانه بحران به رهبران کشورشان نگاه ميکنند تا دريابند چه کاري را بايد انجام دهند، چه انتظاري از آنها ميرود و چگونه بايد رفتار کنند. در چنين مواقع پرابهامي، حضور رهبران قوي، خونسرد و قابل اعتماد بيشتر از هر زمان ديگري ضرورت دارد؛ اما رهبران چگونه بايد رفتار کنند تا در نظر مردم کشورشان چنين به نظر برسند؟
تحقيقات روانشناسان روشهايي را مشخص ميکند که رهبران سياسي ميتوانند با استفاده از آنها مهارتهاي ارتباطيشان را براي افزايش صداقت و کاهش استرس و اضطراب مردم در اين دوران پردلهره ارتقا دهند.
1. استرس را مديريت کنيد
مردم هر کشوري به رهبراني اعتماد ميکنند که در رفتارهايشان خونسرد باشند و تصميمگيريهايشان حسابشده باشد. رهبراني که واکنششان به اتفاقات استرسزا بهصورت کاملا هيجاني است، استرس و اضطراب مردم کشورشان را افزايش ميدهند؛ اما رهبراني که با آرامش واکنش نشان ميدهند، ميتوانند استرس خود را کنترل کنند و ميدانند چه چيزي موجب واکنشهاي هيجاني مردم کشورشان ميشود؛ بنابراين لازم است همه رهبران جهان هنگام مواجهه با يک بحران سطح بالا مانند کرونا، زماني را به تفکر و تمرکز براي بررسي برنامههاي آينده اختصاص دهند.
2. اطلاعات را با همدلي و خوشبيني ارائه کنيد
رهبران در ارتباطشان با مردم، بايد احساس ناامني و اضطراب مردمي را که در حال تجربه بحران هستند، به رسميت بشناسند. اين کار بهويژه وقتي مهم است که رهبران تصميمهايي مانند بستن مراکز تجاري يا کاهش ساعت کاري را اعلام ميکنند که ممکن است در نتيجه آنها استرس بخشي از مردم افزايش يابد. انسانهايي که در زمانه بحران مضطرباند، به رهبراني نياز دارند که به آنها اميد و احساس کنترل بر شرايط استرسزا را بدهند. فقدان احساس کنترل ميتواند باعث احساس درماندگي شود. رهبران بايد براي مردم مشخص کنند که يک مسير مشخص براي عبور از شرايط بحراني و رسيدن به يک آينده بهتر وجود دارد و به مردم کشورشان اعلام کنند که چگونه هريک از آنها ميتوانند در عبور از بحران نقش داشته باشند. ارائه گامهاي مشخصي که مردم هر کشور بايد بردارند تا استرس و نگرانيشان را مديريت کنند و باعث اميدواري شود، از وظايف چنين رهبراني است.
3. از اعتبار براي ايجاد اعتماد استفاده کنيد
اعتبار ترکيب تجربه و قابليت اطمينان است. رهبران کشورها موقعي به اعتبار دست مييابند که نشان دهند متوجه خطرات و جزئيات يک موقعيت بحراني هستند. علاوه بر اين، آنها نبايد انتظار داشته باشند که پاسخ همه پرسشها را ميدانند. رهبران خوب ميپذيرند که مواقعي هم وجود دارد که آنها پاسخ يک سؤال را نميدانند و بايد از متخصصان کمک بگيرند؛ بنابراين رهبري که در رفتار يا گفتارش، بهويژه در زمانه بحران، بهگونهاي عمل ميکند يا سخن ميگويد که گويي همهچيز را ميداند، قابل اعتماد نيست.
4. صادق و شفاف باشيد
رهبران براي افزايش صداقت، بايد اخبار نااميدکننده را بهصورتي شفاف و صريح به مردم کشورشان اطلاع دهند و از ايجاد يک درک غلط در ذهن مردم که همهچيز خوب است، پرهيز کنند. رهبران سازنده، اخبار بد را پنهان نميکنند. رهبراني که در زمانه بحران همه واقعيتها را سريع با مردم در ميان نميگذارند، اعتبار کمتري دارند و باعث هراس بيشتر در بين مردم و واکنش افراطي آنها ميشوند.
5. ارتباطهاي منظم برقرار کنيد
رهبران خوب براي جلب اطمينان مردم کشورشان يک مسير ارتباطي منظم با آنها ايجاد ميکنند. در زماني که اين ارتباط وجود نداشته باشد، مردم در معرض فاجعهپنداري و تصور بدترين اتفاق هستند.
6. يک مسير مشخص براي دريافت بازخوردها فراهم کنيد
در زمان بحران، مردم کشور سؤالهايي دارند و ميخواهند پيشنهادهاي خود را ارائه دهند. موقعي مردم به رهبران کشورهايشان اعتماد ميکنند که حاميانشان احساس کنند صدايشان شنيده شده و آنها نيز به بازي گرفته شدهاند. اگرچه جمعآوري و پاسخگويي به هر بازخوردي غيرممکن است، اما رهبران ميتوانند يک کانال معقول و مناسب را براي دريافت سؤالها و پيشنهادها طراحي کنند.
7. يک الگوي واقعي باشيد
در زمان بحراني مثل کرونا که افراد مطمئن نيستند رفتار درست چيست، به رهبران کشورشان بهعنوان الگوهاي واقعي نگاه ميکنند؛ بنابراين رهبران بايد پيوسته همانگونه رفتار کنند که خودشان از مردم انتظار دارند. در وهله اول نياز است که رهبران دستورالعملهاي جديد از جمله سفرنرفتن و ارتباطهاي اجتماعي از راه دور را رعايت کنند. مردم بهعنوان الگو از رهبران سياسي مورد احترام خود پيروي ميکنند.
بازار