آتلانتیک: چه اتفاقی میافتد اگر مدارس برای مدت طولانی تعطیل شوند؟
انتخاب/ متن پيش رو در انتخاب منتشر شده و انتشار آن به معني تاييد تمام يا بخشي از آن نيست اشلي فترز و تيموتي مک لافين خبرنگاران نشريه آتلانتيک روايتي از تعطيلي يکي از مدارس ايالات متحده به علت شيوع کرونا مطرح کردهاند و ميگويند اين موضوع ميتواند براي روزها، هفتهها يا ماهها در بسياري از کشورهاي جهان تکرار شود. آنها روايت خود را با اين جملات شروع ميکنند: پت لوئيس، سرپرست منطقهاي مدارس دولتي شهر کوچک کولويل در شمال شرقي ايالت واشنگتن در نخستين روزهاي شيوع کرونا تصميم گرفت مدارس را چهار روز متوالي تعطيل کند. طي روزهاي پياپي، مديران اين منطقه پيامي را دريافت کردند که حاوي اين اطلاعات بود: با توجه به اين که يکي از اعضاي آموزش و پرورش ناحيه کولويل مشکوک به ابتلا به کرونا است، (به دلايل حريم خصوصي، لوئيس مشخص نکرده است که آيا آن فرد يک دانش آموز، کارمند يا يکي از والدين است)، در نتيجه مدارس تعطيل خواهند بود. پس از مشورت با مقامات بهداشتي، لوئيس و همکارانش تصميم گرفتند مدارس را از روز دوشنبه تا اطلاع ثانوي تعطيل کنند. در ادامه اين گزارش ميخوانيم: کارمندان مدارس کولويل و ۱۷۰۰ دانش آموز آنها در خانه مانده اند در حالي که مدارس و ساختمانهاي اداري، اتوبوسها و ساير وسايل نقليه و املاک مرتبط با منطقه مدرسه نيز تحت ضدعفوني عميق طي دو روز متوالي قرار گرفتند. روز چهارشنبه روند تميز کردن به پايان رسيده بود و لوئيس در دفتر ضد عفوني شده خود نشسته و منتظر تماس بود تا ببيند نتيجه آزمايش کرونا چه خواهد بود. در همين حال، او در تلاش بود برخي تدارکات را اجرا کند تا دانش آموزان ورزشکار را به تمرين برگرداند. اگر نتايج آزمايش منفي ميشد، او اميدوار بود که شايد بتواند برخي دانش آموزان را براي آمادگي اردوهاي ورزشي دعوت کند. طي هفتههاي اخير، ويروس کرونا در بيش از ۸۰ کشور جهان رواج يافته است و تقريباً دهها کشور با تعطيلي گسترده مدرسهها رو به رو شدهاند. هدف از اين تعطيليها، کمک به مهار شيوع کرونا است. در سطح جهان، بيش از ۲۹۰ ميليون کودک بين سنين پيش دبستاني تا کلاس دوازدهم به دليل کرونا، اکنون هفته هاست از حضور در مدرسه محروم شدهاند. سرانجام لوئيس نتيجهاي را که اميدوار بود بدست آورد و مدارس شهر کولويل روز پنجشنبه بازگشايي شدند.اما در حالي که بسته شدن مدارس کولويل کوتاه بود (در زمان نگارش اين مطلب) با گسترش و شيوع کرونا در ايالات متحده، به احتمال زياد در بسياري از مناطق شاهد تعطيليهاي طولاني مدت خواهيم بود. اين همان اتفاقي است که در حال حاضر در هنگ کنگ نيز رخ داده است، جايي که بسياري از احتياطهاي پزشکي باعث تعطيلي مدارس براي بيش از يک ماه شده است. گابريل لئونگ، اپيدميولوژيست بيماريهاي عفوني و معاون پزشکي دانشگاه هنگ کنگ، که ماه گذشته به عنوان بخشي از هيئت سازمان بهداشت جهاني به چين سفر کرده بود، اظهار داشت که هنوز پاسخ قطعي درمورد اين که فايده تعطيلي مدارس چيست وجود ندارد، اما وي معتقد است در شرايط فعلي جايي براي اشتباه نيست. او ميگويد: «اگر شک و ترديد وجود دارد، بگذاريد ما با استفاده از گزينه محافظه کارانهتر براي محافظت از کودکان و محافظت از جمعيت هر کاري لازم است انجام دهيم.» مديران مدارس کولويل از نخستين کساني بودند که در ايالات متحده با اين سؤال روبرو شدند که براي مدارس در هنگ کنگ و ساير مناطق شيوع کرونا که از مدتي قبل با کرونا دست و پنجه نرم ميکنند چه اتفاقي ميافتد؟ دانش آموزان، والدين و معلمان وقتي مدرسه به طور نامحدود تعطيل شده است چه بايد انجام دهند؟ بر همين اساس آنچه را که ممکن است در چندين سناريويي اتفاق بيفتد بررسي خواهيم کرد. بياييد ببينيم اگر مدارس به مدت روزها، هفتهها، ماهها يا حتي يک سال تعطيل شوند چه خواهد شد: سه روز هنگامي که مدارس آمريکايي به دليل شيوع کرونا براي چند روز بسته شوند دردسرهاي لجستيکي به وجود خواهد آمد اما در بيشتر موارد، مربيان و مديران آموزشي به اندازه کافي براي رسيدگي به چنين شرايطي مجهز شدهاند. لوئيس توضيح داد، پس از گذشت چند روز از تعطيلي کلاسها، مدرسه کولويل روزهاي از دست رفته خود را مانند روزهاي برفي که مدارس تعطيل ميشوند جبران کرد: دانش آموزان مجبور نيستند زمانهاي از دست رفته مدرسه را با کلاس جبراني بگذرانند، مگر اين که تعطيلي مدرسه به اندازهاي طولاني شود که مباحث درسي يک ايالت از سرفصلهاي اساسي آموزشي دور شود. در اين صورت، احتمالا کلاسهاي درس در ايام تعطيلات مثلا در تابستان داير خواهند بود. براي مثال، چون در کولويل شروع فصل بهار ورزشي به خاطر تعطيلي به تأخير افتاد. روز پنجشنبه وب سايت منطقه اعلام کرد تاريخ برگزاري مسابقات تغيير ميکند. دو هفته بعد از گذشت دو هفته از تعطيلي مدرسه، بچهها در ايالات متحده از برنامههاي درسي خود به ميزان قابل توجهي عقب خواهند ماند و بسياري از والدين در ايالات متحده نيز بدون سرويس روزانه وعده غذايي و مراقبت از کودک که به طور ذاتي در مدرسه ارائه ميشود به مشکل بر ميخورند. بر اساس يک راهنماي پاسخگويي که براي مديران مدارس توسط مراکز کنترل و پيشگيري از بيماريها ارائه شده است، دانش آموزاني که به علت پيشگيري از کرونا تعطيل ميشوند، مشمول اجراي برنامههاي يادگيري الکترونيکي، از جمله گزينههاي يادگيري ديجيتال و از راه دور به عنوان عملي مناسب ميشوند. در خصوص تحويل وعدههاي غذايي که در مدارس به کودکان داده ميشد و در ايام تعطيلي مدارس در دسترس نيستند ميتوان به وانتهاي توزيع غذا اکتفا کرد. با اين حال همه مدارس نميتوانند سيستم يادگيري از راه دور يا سرويس وعده غذايي را در حين تعطيلي مدارس ارائه دهد. بکي دروتر، مشاور و ناظر مدارس منطقه کولويل، توضيح داد در حالي که اين هفته مدارس کولويل بسته بودند، وظيفه ادامه خدمات وعدههاي غذايي مهمتر از ضرورت توقف شيوع ميکروبها در نظر گرفته نشد. وي گفت: «اگر ما ميخواهيم روي دوري گزيني و فاصله اجتماعي کار کنيم، نميتوانيم به همان اندازهاي که دوست داريم، به دانش آموزان سرويس وعده غذايي ارائه دهيم. ما ميدانيم که وعدههاي رايگان صبحانه و ناهار براي بسياري از خانوادههاي ما ضروري است. ما در منطقه ما درصد بالايي از خانوادههاي فقير را داريم. اما با توجه به قوانين فاصله اجتماعي نميتوانيم اين توزيع غذا را به راحتي انجام دهيم.» توانايي مدارس براي اجراي موفقيت آميز دستورالعملهاي آنلاين نيز بسيار متفاوت است. يادگيري الکترونيکي يک چالش مهم براي مدارس کولويل است. لوئيس گدر اين خصوص گفت: «به عنوان يک منطقه مدرسهاي که در يک بخش روستايي ايالت واقع شده است، عدم دسترسي به پهناي باند مناسب مسئله بزرگي براي ما است. دانش آموزاني که بالاي تپهها و يا در درههاي شمال شرقي واشنگتن زندگي ميکنند، هميشه نميتوانند به سيگنالهاي خوب واي فاي دسترسي پيدا کنند و حدود ۳۰ درصد از جمعيت دانش آموزان نيز در خانه اينترنت ندارند. برخي از معلمان ما هم اينترنت ندارند؛ بنابراين آنها نيز براي ارسال اطلاعات درسي به دانش آموزان خود به سختي تلاش ميکنند.». چه اتفاقي ميافتد اگر مدارس براي روزها، هفتهها يا حتي ماهها تعطيل شوند؟ اما اين همه موارد نيست. بسياري از خانوادهها حتي در صورت وجود اينترنت، نميتوانند از پس هزينههاي گزاف استفاده مداوم از اينترنت پر سرعت بربيايند. اين در حالي است که دانش آموزان براي دريافت و ارسال تکاليف به اينترنت روزانه نياز دارند لوئيس ميگويد: «اين فقط يکي از مواردي است که ما در مورد آن فکر ميکنيم. ما مرتب بررسي ميکنيم که در صورت لزوم چگونه ميتوانيم آموزش از راه دور را انجام دهيم و من هنوز راه حلي ندارم.» انتقال ناگهاني و اجباري به يادگيري آنلاين در هنگ کنگ نتايجي جالب براي دانش آموزان و معلمان ثبت کرده است. ايپ کين يون، نماينده بخش آموزش و پرورش هنگ کنگ در اين خصوص گفت که هنگ کنگ پيش از اين نيز تجربه تعطيلي طولاني مدارس را داشته است. در سال ۲۰۰۳ اين منطقه به دليل شيوع سندرم حاد تنفسي حاد سارس به شدت آسيب ديد. نزديک به ۳۰۰ نفر درگذشتند و کلاسها براي حدود شش هفته به حالت تعليق درآمد. 17 سال بعد، فناوري جديد و افزايش اتصال به اينترنت همه چيز را آسانتر کرده است. اما هنوز هم مشکلات بسياري وجود داشته است. تدريس از راه دور جعبه ابزار معلم را به شدت محدود ميکند. برنامههاي درسي ترسيم شده براي کلاس که ممکن است شامل کار در کلاس يا پروژههايي مثل کاردستي باشد، لزوماً به تدريس آنلاين قابل انتقال نيستند. ايپ معتقد است دانش آموزان جوان به طور کلي راحتتر با شرايط وفق پيدا ميکنند، اما دانش آموزان بزرگتر با تدريس از راه دور با مشکلاتي مثل "تلقين يک طرفه، " مواجهند. در اين شرايط در هنگامي که معلمان سخنراني ميکنند، دانش آموزان پريشان و گيج ميشوند. يکي از والدين که خودش استاد دانشگاه است در اين خصوص گفت که نگران فرزند خردسالش است؛ زيرا کودک وي در اين مدت، زمان زيادي را در مقابل صفحه رايانه سپري ميکند. او گفت: «او از دنياي غير مجازي کاملا جدا شده است.» اين چالشها براي خانوادههاي کم درآمد که رايانه ندارند، يا يک رايانه دارند، اما داراي چندين فرزند هستند که نياز به استفاده از آن دارند، بيشتر بروز ميکند. ايپ گفت:، بعضي از دانش آموزان نسبت به وضعيت اقتصادي خود حساس هستند و اجازه نميدهند که همسالان يا معلمانشان، داخل خانه آنها را ببينند. با بازگشت برخي از والدين به کار نيز اين نگراني وجود دارد که شرايط دانش آموزان در خانه بدتر شود. يک ماه دانش آموزان آمريکايي پس از گذشت يک ماه از برنامههاي معمول خود و حتي برنامههاي درسي سالانه به شدت عقب ميمانند و در اين مرحله، عملکرد آنها در آزمونهاي استاندارد و امتحانات ورودي براي سال بعد به خطر خواهد افتاد. در واقع، اکنون که مدارس هنگ کنگ طي بيش از يک ماه تعطيل است، برخي از دانش اموزان نسبت به برگزاري امتحانات ديپلم متوسطه و کنکوري که براي ورود به دانشگاههاي محلي استفاده ميشود ابراز نگراني کردند. اين امتحانات قرار است اواخر اين ماه آغاز شود اما دو گروه دانشجويي و دانش آموزي اين هفته از اداره آموزش و پرورش خواستند که امتحانات را به تعويق بيندازد و معتقدند که برگزاري آزمون در شرايط فعلي "خطر بزرگي براي سلامتي دانش آموزان" محسوب ميشود. مقامات گفته اند که امتحانات در تاريخ ۲۷ مارس ادامه خواهد يافت، اگرچه برخي از مؤلفهها، مانند مکالمه و موسيقي چيني، تا ماه مه به تعويق ميافتند. از سال ۲۰۱۵، تخمين زده ميشد که دانشجويان آمريکايي هر سال حدود ۸ تست استاندارد انجام دهند. اگرچه طبق گزارشات از اواسط سال ۲۰۱۰، مدارس آمريکا برخي از آزمونها را کم کرده اند، اما آزمونهاي استاندارد، بخشي از زندگي دانش آموزان و معلمان و همچنين يکي از مؤلفههاي اصلي در ارزيابي عملکرد مدارس است. بديهي است با گذشت يک ماه از تعطيلي کلاسها يا تغيير ناگهاني روند عادي به يادگيري آنلاين، عملکرد دانش آموزان در اين آزمونها به خطر خواهد افتاد. دو، سه، يا حتي شش ماه در ايالات متحده سناريوهاي کمي درباره تعطيلي طولاني مدت مدارس در سايه شيوع کرونا وجود دارد. حتي در سطح فدرال نيز برنامه ريزي اندکي در دست است. گزارشهاي وزارت آموزش و پرورش طي هفته گذشته حاکي از آن است که سناتورها از اين بخش خواسته اند تا راهنماييهاي بيشتري را صادر کند. با اين حال نگاهي اجمالي به وضعيت موجود در هنگ کنگ ميتواند مشخص کند که ايالات متحده طي چند ماه آتي چگونه به نظر خواهد رسيد. تعطيلي مدارس هنگ کنگ تا ماه آينده و احتمالاً فراتر از آن ادامه خواهد يافت. براي جاستين، ۱۲ ساله و خواهرش جوسي ۱۱ ساله بسيار سخت است که همزمان با والدينشان (که دورکاري ميکنند) ساعتهايي طولانه را در خانه بمانند. مدرسه جوسي اين هفته يک پلتفرم جديد آموزش الکترونيکي راه اندازي کرد اما کلاس مجازي به سرعت پر شد؛ حتي با اين که او ۱۵ دقيقه زودتر وارد سيستم شد جايي براي خود پيدا نکرد و قصد دارد هفته آينده دوباره شانس خود را امتحان کند. اما درس خواندن در خانه هم ساده نيست. سر و صداهاي محيطي زياد است. براي مثال بلوک آپارتمان آنها در حال بازسازي است و هر چند دقيقه صداي سوراخ کردن ديوار و چکش زدن تکرار ميشود. با اين وجود برخي از فراز و نشيبهاي مثبت نيز وجود داشت. جاستين از پوشيدن لباس مدرسه آزاد شد. او بعد از ظهر جمعه ويدئويي را براي يک پروژه ويرايش کرد که در آن لباس خواب پوشيده بود. جوزي نيز گفت که از رفت و آمد چند دقيقهاي از اتاق خواب تا ميز کوچک خود لذت ميبرد. وقتي از جاستين سؤال شد که آيا توصيهاي براي دانش اموزان ساير کشورها که به زودي در خانه خواهند بود دارد يا خير، وي گفت که دانش آموزان هنگ کنگي از همان اوايل آموخته اند که ميتوانند دوربينهاي خود را خاموش کنند تا بتوانند از رايانههاي خود دور شوند بدون اينکه معلمان آنها متوجه شوند. اما اخيراً، معلمان نسبت به اين تاکتيکها عاقلانه عمل کرده و دانش آموزان را با سوالات ناگهاني غافلگير کرده اند. جاستين ميگويد بسياري از تکنيکهاي ويژه دانش آموزان افشا شده و معلمها نيز بسيار هشيارتر شده اند. يک سال اگر تعطيلي مدارس از بازه زماني شش ماهه بيشتر شود يا حتي به يک سال کامل برسد، هنوز مشخص نيست که چه خواهد شد. ادارات آموزش و پرورش ايالات متحده بايد پروتکلهايي را براي چگونگي ساخت آزمونهاي استاندارد يا ارزيابي عملکرد مدارس و دانش آموزان آغاز کنند. در مناطقي که يادگيري از راه دور دشوار يا غيرممکن بوده است، مديران مدارس احتمالاً براي کمک به دانش آموزان بايد برنامههاي درسي مانند مدرسه تابستاني تهيه کنند. برخي از دانش آموزان ممکن است مجدداً يک مقطع را در مدرسه تکرار کنند و در نتيجه گروههاي کل دانش آموزان منطقهاي که بزرگتر از همکلاسيهاي خود در سطح ملي هستند در مقطع دانشگاهي نيز يک سال عقب خواهند افتاد. در اين مرحله، قطعاً همه کاري که ميتوان انجام داد اين است که حدس بزنيد. در حال حاضر، نيازي فوري پروتکلهايي مانند اين نيست اما نمونه هنگ کنگ يک بينش ارزشمند را ارائه ميدهد: اگر مدارس آمريکايي به دليل وجود ويروس کرونا تحت تاثير قرار بگيرند، برخي از اين احتمالات جدي ميشوند و حتي محتمل است که دانش آموزان با گذشت زمان زيادي از دوري از مدارس به سختي به فضاي تحصيلي باز گردند.