برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
تحلیل ها

هشدار صریح ایران به ماجراجویی امریکا در عراق

منبع
ايران
بروزرسانی
هشدار صریح ایران به ماجراجویی امریکا در عراق
ايران/ متن پيش رو در ايران منتشر شده و انتشار آن به معني تاييد تمام يا بخشي از آن نيست زنگ هشدار تهران به واشنگتن بابت هر گونه حمله احتمالي امريکا به نيروهاي نظامي ايراني در خاک عراق به صدا در آمده است. محمد جواد ظريف چهارشنبه گذشته دونالد ترامپ، رئيس جمهور امريکا را مخاطب پيام ويژه خود در صفحه توئيتر قرار داد و به او توصيه کرد که فريب جنگ افروزان را نخورد. سرلشکر باقري، رئيس ستاد کل نيروهاي مسلح نيز کوچکترين اقدام عليه امنيت ايران را مستوجب شديدترين عکس العمل دانست.
اين واکنش ها کمي بعد از آن مطرح شد که رئيس جمهور امريکا روز چهارشنبه در يک کنفرانس خبري ادعا کرد اطلاعات دقيقي به دست آورده که نشان مي دهد گروه هاي طرفدار ايران در عراق در حال تدارک حمله اي عليه امريکا هستند. ترامپ ذيل چنين ادعايي انگشت اتهام اين حملات احتمالي را به سوي ايران نشانه گرفت و آن را مسئول اصلي اين تهديدات قلمداد کرد. پيشتر رسانه هاي امريکايي از آماده شدن نظاميان اين کشور براي مقابله با نيروهاي شيعي متحد ايران در عراق و بررسي طرح هايي در وزارت دفاع امريکا براي هفته هاي پيش رو خبر داده بودند.
اما فحواي سخنان مدعي جويانه رئيس جمهور امريکا نشان مي داد که تلاش او در امتداد هدف قرار دادن مقام هاي سطح بالاي نظامي ايران است که اين روزها تحت تأثير رويدادهاي داخلي صحنه سياسي عراق رايزني هاي فشرده اي را با مقام هاي مختلف عراقي با هدف کاهش بحران و دستيابي به فرمول صلح سياسي و ايجاد همگرايي ميان گروه هاي مختلف سياسي اين کشور در دستور کار خود قرار داده اند. چه عراق اين روزها تحت تأثير سقوط ناگهاني قيمت نفت و بن بست سياسي ناشي از تفرق آراي جريان هاي سياسي تأثيرگذار جهت تشکيل دولت با بحراني بي سابقه رو به رو شده است. تلاش هاي توفيق علاوي، نخست وزيرپيشين که از سوي برهم صالح، رئيس جمهوري عراق مأمور به تشکيل کابينه شده بود، شکست خورد و برهم صالح، عدنان الزرفي، استاندار پيشين نجف اشرف و رئيس کنوني فراکسيون پارلماني ائتلاف نصر را به عنوان جانشين نخست وزيري مأمور به تشکيل کابينه کرده است. اين در حالي است که بحران سياسي ناشي از عدم حضور نخست وزير، با پيامدهاي شيوع کرونا و نيز چالش هاي اقتصادي ناشي از افت شديد بهاي نفت در بازارهاي جهاني و معضلات امنيتي به واسطه درگيري با داعش در نقاط مختلف کشور همراه شده است. درست در هنگامه اوج گيري چنين بحران داخلي است که کاخ سفيد بعد از سلسله حملات راکتي و خمپاره‌اي اخيرمنسوب به گروه کتائب حزب الله عراق به پايگاه التاجي (محل استقرار نيروهاي ائتلاف امريکايي در شمال بغداد) در يک اقدام تلافي جويانه نظامي، طرح نابودي اين گروه را در دستور کار خود قرار داده است. طرحي که پيگيري آن در ادامه مي تواند به درگيري هاي گسترده با کل نيروهاي حشدالشعبي و نيروهاي محور مقاومت در منطقه غرب آسيا بينجامد. گروه کتائب حزب الله عراق يکي از ستون هاي اصلي گروه حشد الشعبي عراق به شمار مي آيد و در سال 2009 در فهرست تحريم هاي امريکا قرار گرفته است. گروهي که امريکا مدعي است تحت حمايت مستقيم ايران قرار دارد و عمليات هاي پنهان نظامي آنها عليه نيروهاي نظامي امريکايي با هدايت مستقيم مسئولان نظامي جمهوري اسلامي صورت مي گيرد. حال آنکه مقام هاي ايراني بارها مداخله در هر رويداد و اقدام نظامي جريان هاي مبارز عراق عليه نيروهاي نظامي امريکا را رد کرده و اقدام مستقيم تهران را در صورتي ضرورتي گريزناپذير دانسته اند که منافع آن از سوي واشنگتن هدف حمله قرار گيرد.
هشدار مقام هاي امريکايي به ترامپ اتهام‌زني مسئولان امريکايي به ايران يا گروه‌هاي حامي ايران در عراق درباره حمله به نظاميان اين کشور در حالي انجام مي‌شود که روزنامه «نيويورک‌تايمز» چند روز پيش نقشه پنتاگون براي حمله به جنبش مقاومت «کتائب حزب‌الله» عراق عضو سازمان «الحشد الشعبي» را افشا کرد. نقشه اي که «رابرت پي رايت»، فرمانده نيروهاي نظامي امريکا در عراق پيرامون آن به واشنگتن هشدار داده و تأکيد کرده که ممکن است اين اقدام به وقوع جنگي تمام عيار با ايران بينجامد و اعزام چندهزار نفري نيرو از امريکا به عراق را ضروري سازد. علاوه بر اين، گروه هشت نفره اي از سران دموکرات در کنگره امريکا طي نامه‌اي به رئيس‌جمهور اين کشور، به او درباره اقدام نظامي عليه ايران يا هر اقدام ديگري که منجر به درگيري شود، هشدار دادند. به گزارش ايرنا به نقل از شبکه «سي.بي.اِس»، اين گروه از سران کنگره بعد از دريافت گزارش‌هاي اطلاعاتي از دستگاه‌ها و نهادهاي امنيتي امريکا مبني بر احتمال حمله اين کشور به عراق طي نامه‌اي به ترامپ هشدار دادند که پيش از هر اقدام عليه ايران، با کنگره مشورت کند. در اين نامه که توسط چهره‌هاي برجسته‌اي از جمله «نانسي پلوسي» رئيس مجلس نمايندگان، «چاک شومر» رهبر دموکرات‌هاي سنا، «آدام شيف» رئيس کميته اطلاعاتي مجلس نمايندگان و «مارک وارنر» معاون کميته اطلاعاتي سناي امريکا امضا شده، با اشاره به ترور سردار «قاسم سليماني» فرمانده شهيد نيروي قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ايران به دستور ترامپ، آمده است که دولت ترامپ تا کنون نيز به بخش زيادي از الزامات قانوني خود عمل نکرده است.
عواقب حمله به اهداف ايران اما اين تنها مقام هاي امريکايي نبودند که بابت عواقب اين حمله نظامي و تهديد ترامپ به حمله عليه گروه هاي مبارز عراقي و نيروهاي نظامي مستشاري ايران در عراق هشدار داد. وزير خارجه ايران نيز در صفحه توئيتر خود خطاب به رئيس‌جمهور امريکا نوشت: «دوباره فريب جنگ‌طلبان هميشگي را نخور. ايران دوستاني دارد. هيچکسي نمي‌تواند ميليون‌ها «نائب» داشته باشد». وي در ادامه توضيح داد:‌ «بر خلاف امريکا - که با پنهانکاري دروغ مي‌گويد، تقلب و آدم‌کشي مي‌کند - ايران فقط بر اساس دفاع از خود عمل مي‌کند». رئيس دستگاه ديپلماسي ايران در واکنش به ادعاي مسئولان امريکايي مبني بر اينکه ايران به دنبال صدمه زدن به نظاميان اين کشور در عراق بود، تصريح کرد: «ايران هيچ جنگي را آغاز نمي‌کند، بلکه کساني را که مرتکب آن مي‌شوند، ادب مي‌کند». از طرف ديگر سرلشکر باقري، رئيس ستاد کل نيروهاي مسلح نيز در واکنش به تهديد ترامپ با بيان اينکه اتفاقاتي که ظرف هفته هاي اخير عليه پايگاه هاي امريکايي در عراق افتاده عکس العمل طبيعي مردم عراق و نيروهاي مقاومت در برابر اقدام شيطاني آنها در رابطه با ترور شهيد سليماني و شهيد ابومهدي المهندس فرمانده نيروهاي مقاومت عراق است و هيچ ارتباطي به کشور ما ندارد، هشدار داد:«ما مثل هميشه بر اين موضوع تأکيد داريم که اگر بيگانگان کوچکترين چشمداشت يا اقدام يا نظر سوئي نسبت به امنيت کشور ما داشته باشند با شديدترين عکس العمل ها مواجه خواهند شد، زيرا جمهوري اسلامي هيچگونه دخالتي در اين صحنه ها نداشته و هيچ قصدي هم براي تعرض به نيروهاي بيگانه ندارد». سپاه پاسداران انقلاب نيز در روز دوازدهم فروردين در بيانيه‌اي هشدار داد که کوچک‌ترين خطاي دشمنان شرور و ماجراجو عليه ايران در هر نقطه‌اي، آخرين خطاي آنان قلمداد و پاسخ‌هاي قاطع و ويرانگر جبهه انقلاب اسلامي باورناپذير و حتي فرصت ابراز پشيماني را از آنان سلب خواهد کرد. در اين ميان «عدنان الزرفي»، نخست وزير مأمور به تشکيل دولت انتقالي در عراق نيز تأکيد کرد که کشورش نقش مهمي در کاهش درگيري ميان امريکا و ايران ايفا خواهد کرد، تا بتواند پيامدهاي خطرناک جنگ را از کشور و منطقه دور کند.
تهديد به حمله نظامي امريکا عليه ايران در حالي مطرح و بيش از پيش تشديد شده که به باور صاحبنظران، امريکا بعد از ترور فرمانده سپاه قدس ايران در ميانه يک کارزار فرسايشي قرار دارد. تهران در مقطع کنوني ، دولت امريکا را آسيب‌پذير مي‌بيند و معتقد است اينک با ضرب الاجل نيروهاي عراقي براي بيرون انداختن نيروهاي امريکا از عراق، فرصتي فراهم شده که امريکا به تدريج پاي خود را از کشورهاي منطقه بيرون بکشد و به ماجراجويي هاي دامنه دار خود در منطقه خاورميانه پايان دهد. از اين رو اگر قرار است يکي از هزينه هاي اين خروج، تهديد کاخ سفيد عليه ايران و لشکر کشي نظامي باشد، چنانکه مقام هاي ديپلماتيک و نظامي کشورمان اشاره داشتند، هرگونه حمله نظامي مستقيم امريکا عليه هر يک از اهداف نظامي ايران در خاک عراق، با پاسخ تلافي جويانه پيش بيني ناپذيري رو به رو خواهد شد. پاسخي که شايد به اعتقاد فرمانده نظامي امريکايي مستقر در عراق به وقوع جنگي تمام عيار با ايران بينجامد و امريکا بايد آماده پرداخت هزينه آن باشد.
#باهم_شکستش_مي‌دهيم ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد