برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
تحلیل ها

مسأله جان یا نان!

منبع
وطن امروز
بروزرسانی
مسأله جان یا نان!
وطن امروز/ متن پيش رو در وطن امروز منتشر شده و انتشار آن به معني تاييد تمام يا بخشي از آن نيست سعيد نمکي: هرگونه تصميم توسط هر دستگاه دولتي و غيردولتي که مورد تاييد نباشد، شعله‌هايش به سرعت دامن نظام سلامت و متعاقب آن اقتصاد کشور را خواهد گرفت
وزير بهداشت در نامه‌اي به روحاني از برنامه دولت براي بازگشايي مشاغل و مراکز کسب‌وکار شديدا انتقاد کرد و خواهان تجديدنظر در اين‌باره شد.
سعيد نمکي از روزي که به عنوان فرمانده مبارزه با کرونا در کشور معرفي شده، از ناملايمتي‌ها و ناهماهنگي‌ها در دولت شديدا عصباني است و با نامه‌نگاري‌هاي متعدد و رسانه‌اي کردن آنها انتقاد خود را به وضع موجود نشان داده است. حسن روحاني در اولين هفته شيوع کرونا در کشور به مردم قول داده بود که «از روز شنبه همه چيز به روال عادي بازمي‌گردد» اما نه‌تنها روال عادي نشد، بلکه شيوع کرونا در کشور افزايشي چشمگير يافت و نه‌تنها دانشگاه‌ها و مراکز آموزشي، بلکه کسب و کارها و ادارات نيز تعطيل شد. روحاني حتي در جمع مديران وزارت بهداشت تلويحا اعلام کرد معتقد به سيستم ايمني جمعيتي است. وي در آخرين روز سال 98 در اين‌باره گفت: «صريح به مردم بگوييد ۷۰ درصد کرونا خواهند گرفت اما همه نبايد با هم بگيرند چون امکانات نداريم». بدين ترتيب هيچ شکي وجود ندارد که مجموعه دولت خواهان بازگشايي کسب‌وکارها حتي در شرايط فعلي است اما وزير بهداشت برخلاف اعتقاد ساير دولتي‌ها معتقد است اگر همه چيز به روال عادي بازگردد و محدوديت‌ها کنار رود، موج مبتلايان و مرگ و مير ناشي از کرونا نظام سلامت را تحت تاثير قرار مي‌دهد و فاجعه‌اي در کشور رخ خواهد داد. سعيد نمکي در نامه‌ ديروز به رئيس‌جمهور نسبت به اقدام ناگهاني وزارت صمت مبني بر ابلاغ دستورالعمل بازگشايي همه مشاغل و مراکز کسب‌وکار انتقاد کرد.
* نظر روحاني درباره پروتکل روحاني چند روز پيش اعلام کرده بود که شايد دردسرهاي ويروس کرونا تا پايان سال هم ادامه داشته باشد. وي در آخرين اظهارات خود در جلسه ستاد مبارزه با کرونا گفت: با وزارت بهداشت در تماس بودم. اکثر نيازمندي‌ها در داخل تامين مي‌شود. ديشب درباره ونتيلاتور سوال کردم و ديدم تقريبا سه‌چهارم نيازمندي‌هايي که داريم، در داخل تأمين مي‌شود. بقيه کالاها از قبيل ماسک و لوازم ضدعفوني هم که مورد نياز است، همه در داخل توليد مي‌شود. از همه توليدکنندگان و بخش‌هاي ديگر که مواد غذايي تامين مي‌کنند هم بايد تشکر کرد. از بانک‌هاي کشور هم تشکر مي‌کنم. براي آينده و براي کسب‌و‌کارها بار سنگيني را بر روي بانک مرکزي گذاشتيم تا فشاري که بر کسب‌و‌کارها وارد آمده با تصميمات اتخاذ شده کمتر شود. از پليس و هلال‌احمر نيز که اين روزها بسيار فعال هستند و براي سلامت مردم فعاليت مي‌کنند، تشکر مي‌کنم. ‎روحاني در پايان تاکيد کرد: مسأله کرونا مسأله‌اي نيست که در فلان روز تمام شود. کرونا ممکن است تا ماه‌هاي آينده يا تا پايان سال با ما باشد. بايد پروتکل‌هاي بهداشتي را رعايت کنيم. ان‌شاءالله با ياري يکديگر از اين مرحله عبور خواهيم کرد. * ‎طرح «فاصله‌‌گذاري هوشمند» در راه است ستاد ملي مبارزه با کرونا قصد دارد در فاز بعدي اجراي قرنطينه، طرح فاصله‌گذاري هوشمند را اجرا کند؛ موضوعي که وزير بهداشت در نامه به روحاني هم به آن اشاره کرد. ‎وزير بهداشت در اين‌باره گفت:‎ در گام دوم به نام فاصله‌‌گذاري هوشمند تلاش خواهيم داشت براي بازگرداندن کسبه که بايد خدمات خاصي به مردم ارائه کنند يا برخي مراکز علمي، فرهنگي و خدماتي که بايد دوباره بازگشايي شوند، با يک پروتکل‌‌هايي در شرايطي که کارشناسان ما اعلام مي‌‌کنند شرايط عادي‌‌تر شده، وضعيت کشور را از حالت انقباضي درآوريم. ‎نمکي با بيان اينکه بيش از 67 ميليون نفر در طرح غربالگري شرکت کرده‌‌اند، تصريح کرد: از اين تعداد، 55 ميليون و 450 هزار نفر از طريق تلفن رصد شدند و 11 ميليون و 500 هزار نفر نيز از طريق ثبت در سامانه با ما همراهي کرده‌اند. ‎وي ادامه داد: اين عدد مورد توجه تمام کارشناسان بهداشتي جهان قرار گرفته است و اين پايش در اين گستردگي جغرافيايي بي‌‌نظير بود که با همت و هوشمندي مردم و سازمان‌‌هاي مردم‌نهاد اتفاق افتاد و اين امر توانست بار زيادي را از دوش بيمارستان‌‌هاي ما بردارد. ‎وزير بهداشت تصريح کرد: تاکنون حدود 430 هزار نفر ويزيت شده‌‌اند و 304 هزار نفر بدون مشکل بودند و 104 هزار نفر نيز به مراقبت در منزل توصيه شدند، 2 هزار و 584 نفر درمان سرپايي دريافت کردند و 19 هزار و 247 نفر از افراد نيز به بيمارستان‌‌ها ارجاع شدند که پس از بررسي‌‌هاي نهايي 5 هزار و 988 نفر در بيمارستان نگهداري شدند.
#باهم_شکستش_مي‌دهيم ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد